Cuphead

• 18 apr 19 om 16:00

• 0

Twee jaar geleden verscheen een game die gelijk mijn hart stal: Cuphead. Het bleek een pittige platformer met de meest aandoenlijk stijl van de afgelopen paar jaar. Stiekem vond ik het jammer dat zo’n game niet op een Nintendo-platform was, maar geheel verbazend was het niet. Het spel was een Microsoft exclusive en dat bleef zo de afgelopen twee jaar. Nintendo en Microsoft’s innige samenwerking heeft echter heel wat veranderd. Daarom mogen we nu Studio MHDR’s instant classic op ons stekje verwelkomen!

Moeilijk doch eerlijk

‘Platformer’ is misschien een makkelijke manier om het te brengen, en de realiteit ligt een tikkeltje anders. Je zou de game meer kunnen zien als een Boss Rush avontuur, waar je de strijd aangaat in een fiks aantal gevechten. Ja, er zijn normale sidescrolling levels aanwezig, maar deze komen meer op de tweede plaats. Hoe dan ook, beide gameplay-stijlen werken perfect in de 2D-setting. De sidescrolling stages zijn vindingrijk, terwijl de bazen ieder met hun eigen patronen komen aanzetten. De focus tijdens een baasgevecht ligt op het vinden van een zwakke plek , iets wat niet zonder slag of stoot zal gaan. Veel ruimte om fouten te maken krijg je niet, waardoor je flink op moet passen.

Cuphead is altijd als een moeilijke game gebracht. Hoewel dat tot zekere hoogte klopt, vertelt dat maar half het verhaal. De bazen kennen duidelijke patronen met hier en daar een verrassingselement. Daar zul je als speler aan moeten wennen om eventueel te leren van de fouten die je maakt. Het is niet eenvoudig, maar het is ook nooit oneerlijk. Je krijgt een oneindig aantal levens en een rustige aanpak wordt gewoon beloond. Mocht je niet zeker zijn van je zaak, dan kun je het altijd nog met een vriend spelen. Je krijgt dan extra vuurkracht en de mogelijkheid om je maat terug te laten keren. Hoe dan ook, een uitdaging is een absolute garantie.

Cuphead duurt ongeveer negen uur om te doorlopen. Binnen het tijdsbestek was elk moment bijzonder en onverwachts, wat het een feest voor het oog maakte. Hoewel ik nu klaar ben met het avontuur en alle wendingen ken, vind ik zelfs nu leuk om mijn runs te verbeteren. Het spel moedigt dat ook van harte aan. Mocht je nog niet alle munten hebben verzameld in de platforming stages, dan is herspelen ook een must. Hiermee verkrijg je nieuwe wapens en upgrades die je alleen op deze manier kunt vinden.

Thuis op Nintendo Switch

De game blijft er gelikt uitzien op Nintendo Switch. De geanimeerde stijl spreekt gelijk aan en laat mijn liefde voor het oude Disney niet onberoerd. Als je de oorspronkelijke 1930-stijl fantastisch vindt, dan ben je ook gelijk om. De kleine touches een aankledingen maken de rit meer dan waard, en zijn heerlijk nostalgisch. Daarnaast past de muziek geweldig bij het tijdperk, met jazz en big band-achtige deuntjes die absoluut de pan uit swingen. Het enige wat ik op de game aan te merken heb is dat de laadtijden iets langer zijn op de Microsoft-systemen, maar daar valt mee te leven.

Hoewel ik de game geweldig vind passen op Nintendo Switch, beveel ik toch wel aan om met een alternatieve controller (zoals de Pro Controller) te spelen. Het D-Pad van de Joy-Con is niet geschikt voor de precieze bewegingen die Cuphead van je vereist. Uiteraard kun je altijd met de stick spelen, al is deze niet zo accuraat als het alternatief. Een old school avontuur zoals deze had stiekem toch een iets betere controller verdiend.

Cuphead is een overweldigend avontuur dat zijn weerga niet kent. In het tijdsbestek van ongeveer negen uur bracht de game mij pracht, praal en snoeiharde momenten om nooit te vergeten. Zelfs nu, na het uitspelen, is de game geweldig. Het komt mede door de fantastische platform- en boss-levels die Cuphead te bieden heeft. Ja, makkelijk zijn ze uiteraard niet, maar het verloopt altijd eerlijk. Stiekem kan ik je wel aanraden om het met een Pro Controller te spelen. Niet dat ik wat tegen de Joy-Con heb, maar de accurate bewegingen vragen de best mogelijke controller. Mocht je die paraat hebben, dan staat er met Cuphead een gruwelijk spel voor je klaar.

9

• + Fantastische gameplay
  • + Leuke geanimeerde stijl