Crosscode

• 15 aug 20 om 08:00

• Dre

• 0

Eens in de zo veel tijd komt er een pareltje bovendrijven waarvan ik op voorhand al weet dat ik deze wil spelen, dit was ook het geval bij Crosscode. De old-school graphics, muziek en natuurlijk het snelle vechtsysteem wisten me bij de eerste trailer al aan het spreken. Het deed me een beetje denken aan Dragonball Z: The Legacy of Goku, deze spellen heb ik helemaal kapot gespeeld. Nu ik dan eindelijk flink aan de slag ben gegaan met Crosscode rest natuurlijk maar één vraag: Is Crosscode het spel waar ik zo lang op gewacht heb?

MMO of toch niet?
Crosscode speelt zich af in een wereld waarin mensen mee kunnen spelen met een Massive Multiplayer Online (MMO) RPG genaamd Crossworlds. Dit speelt zich alleen niet af in een virtuele omgeving maar op een eiland ver van de samenleving vandaan. Spelers gebruiken hiervoor een Avatar, zie het als een robot die jouw perfecte online weergave moet zijn. Jij speelt één van deze Avatars, genaamd Lea. Lea wordt echter niet bestuurd door een persoon en leeft dus ook alleen maar in Crossworlds. Wanneer ze “herboren” wordt, blijkt dat ze al haar geheugen kwijt is en is het aan jou om haar te helpen met het terugvinden van haar herinneringen.

In Crosscode waan jij je in een MMO, terwijl het spel eigenlijk een single player-spel is. Je ziet personages om je heen een party vormen en samen op zoek gaan naar missies. Overal door de wereld heen lopen “spelers” die de missies proberen te volbrengen en zelfs de mensen die je ontmoet, willen een party vormen of bellen je op via voice chat. Deze dialogen zijn erg goed geschreven en ook de gezichtsuitdrukkingen van alle personages zijn leuk gedaan. Het spel doet erg zijn best om het echte MMO RPG gevoel te geven en weet je van alle kanten te overtuigen.

Moeilijke puzzels en toffe gevechten
Wat het spel nu echt zo tof maakt, is het vechtsysteem. In Crosscode kun je namelijk schieten en verschillende melee combo’s uitvoeren. Bij het schieten kun je er voor kiezen om snel kogels te lossen waardoor je nauwkeurigheid wat tekort schiet ( *badum tss* ) of je kiest er voor om eerst te richten waardoor je je kogels precies kunt laten landen waar jij wilt. Dit werkt met een soort trechter die steeds kleiner wordt. Ook kun je verschillende aanvallen van dichtbij uitvoeren om flink wat schade aan te richten. Deze aanvallen kunnen ook nog eens een element met zich mee krijgen waardoor je nog meer schade aanricht op de juiste type vijanden. De gevechten spelen zich vrij snel af en je zult dus ook snel moeten schakelen om er voor te zorgen dat je deze gevechten wint.

De kerkers van het spel weten ook voor een flinke uitdaging te zorgen. Deze zitten namelijk vol met puzzels en deuren met sleutels, wat deze grote Zelda-fan natuurlijk alleen maar kan waarderen. De kerkers hebben vaak een eigen thema waar de puzzels ook op aangepast zijn, denk hierbij aan een ijs-grot waarbij je op verschillende manieren het ijs moet zien te smelten en een grot waarbij je stenen kapot moet maken door slim gebruik te maken van bommen. De kerkers zijn stuk voor stuk slim bedacht en stellen je steeds weer voor aan nieuwe brein brekende puzzels. De mix van snelle gevechten met moeilijke puzzels is dan ook geweldig en zorgt er voor dat je op het puntje van je stoel blijft zitten.

Exploratie kan verwarrend zijn
Toch zijn er een paar dingen die ook wat minder waren, zo is het lang niet altijd duidelijk waar je heen moet. Er wordt één keer tegen je verteld dat je op weg moet naar een bepaald punt en er is geen map marker die je de weg wijst. Het spel nodigt je namelijk uit om de kaart flink te exploreren, dan is het wel lastig als je na een tijdje echt niet meer weet waar je heen moet. Er zijn namelijk erg veel extra items te vinden om nieuwe wapens en pantsers mee te maken, het is dus ook van belang dat je goed zoekt naar deze spullen. Na een uur op zoek geweest te zijn naar deze spullen en je kaart flink vergroot te hebben, is het erg moeilijk om nog te kunnen zien waar je heen moet. Dit vond ik zelf best irritant en een simpele map marker of een praat-functie voor tips had hier mee kunnen helpen.

Grafisch en geluid
Crosscode ziet er erg leuk uit, het pixel art stijltje brengt je op de juiste manier terug naar de games van vroeger en ook de muziek is van hoge kwaliteit. In docked modus speelt het spel lekker vloeiend, zelfs wanneer het erg druk wordt op je scherm. Toch is het in handheld modus een ander verhaal, ik had regelmatig last van FPS drops. Dit is erg jammer, het spel leent zich namelijk perfect voor handheld modus. Het deed me dan ook pijn dat ik mezelf moest forceren om het spel voornamelijk in docked modus te spelen voor een vloeiende ervaring.

Al met al heb ik erg genoten van Crosscode. Het spel weet puzzel en platform te mixen met snelle gevechten zoals maar weinig spellen de juiste noot weten te raken. De dialogen zijn goed geschreven en het verhaal is intrigerend genoeg om je van begin tot eind geboeid te houden. Wel is het jammer dat een spel dat zich zo goed verleent voor handheld modus dan juist last heeft van FPS drops in handheld modus. Laten we hopen dat een patch hier de juiste oplossing voor kan bieden.

8

• + Leuk geschreven dialogen met goede expressies
  • + Uitdagende gevechten