Cris Tales

  • Review

  • 5 aug 21 om 08:00

  • Dreon

  • 4

Cris Tales is een roleplaying game waarin tijd een belangrijke rol speelt. Dit is in de wereld van games een fenomeen wat al meermaals gebruikt is. Zo is het reizen door de tijd voor ons als Nintendo-fans een ding wat we allemaal gedaan hebben in Zelda, Chrono Trigger of misschien zelfs Prince of Persia: Sands of Time. Toch weet Cris Tales de tijd toch op een intrigerende manier te gebruiken, een manier die ik in ieder geval nog nooit heb gezien. Ik heb om deze reden het spel ook niet meer uit mijn hoofd gekregen sinds Gamescom 2019. Maar, is dit element genoeg om het spel interessant te laten blijven?

In Cris Tales speel je Crisbell, een weeskind dat opgroeit in een weeshuis waar ze erg welkom is maar zich nooit echt thuis voelde. Op een dag komt ze een kikker tegen die stiekem een roos steelt. Wanneer ze de kikkerachtervolgt, komt ze aan in een kathedraal. Hier krijgt ze een connectie met het glas in lood kunstwerk op de muur, een kracht in haar wordt aangewakkerd. Crisbell is in staat om het verleden en de toekomst te zien. Zo ziet ze dat er een paar huizen in het dorp zijn die over enkele jaren instorten en ziet ze ieder personage in zijn jongere of oudere jaren. Nadat ze haar krachten heeft kunnen uitproberen leert ze wat bondgenoten kennen, Christopher en Wilhelm. Al vlug wordt de stad aangevallen en moet Crisbell samen met haar bondgenoten vluchten. Hier begint het avontuur pas echt!

Kleine aanpassingen zorgen voor grote veranderingen

Tijd speelt een belangrijke rol in Cris Tales. Doordat Crisbell een mogelijke toekomst kan zien, kan ze deze proberen te veranderen. Zo is het mogelijk om een gebouw te laten repareren, wat er voor zorgt deze er in de toekomst ook nog steeds staat. Ook zie je een moeder met twee kinderen waarvan één van de kinderen ziek is, en het valt je op dat het zieke kind in de toekomst niet meer te zien is. Nu kun jij er voor zorgen dat het kind genezen wordt in het heden, waardoor deze in de toekomst nog steeds bestaat. Deze kleine dingen zorgen ervoor dat je verschil kunt maken in de wereld van Cris Tales en het is dan ook leuk om de hele stad af te pluizen naar zaken die je kunt veranderen.

Het is ook mogelijk om Matias de kikker door de tijd te sturen. Zo kun je een kist pakken die alleen in het verleden ligt of een zaadje planten in het heden en de vrucht van de boom vervolgens in de toekomst plukken. De kerkers in Cris Tales maken ook goed gebruik van de superkrachten van Crisbell. Denk hierbij aan het kunnen slopen en repareren van pilaren door ze in en uit het verleden te halen. Het is leuk om te zien hoe Cris Tales echt alles probeert te benutten rondom de tijd-mechanieken in het spel.

Vechten tot je erbij neervalt

De gevechten in Cris Tales spelen zich turn based af. Dit betekent dat je een aanval selecteert en deze gebruikt op een vijand. Net als in de Paper Mario-spellen is het van belang dat je je aanvallen probeert te timen met een druk op de knop om extra schade aan te richten. Hierbij kun je een goede timing of zelfs een perfecte timing hebben, waarbij het laatste zorgt voor nog net wat meer schade. Hetzelfde geldt voor verdedigen tegen aanvallen van de vijand en dit is af en toe best pittig. Het is dus slim om op de bewegingen van de vijand te letten om zo je verdedigingen zo goed mogelijk te kunnen timen.

Alle personages maken gebruik van verschillende soorten magie en de gebruikelijke elementen zitten ook in Cris Tales. Je kunt vijanden scannen om erachter te komen wat hun sterktes en zwaktes zijn om deze uit te buiten. Dit kennen we natuurlijk allemaal terug uit andere RPG’s en Cris Tales weet dit ook op de juiste manier toe te passen. Waar het spel zich pas echt mee onderscheidt, is het toepassen van het veranderen van de tijd tijdens de gevechten.

Zo is het mogelijk om de vijanden aan de linkerkant van je beeldscherm terug in de tijd te sturen en de vijanden aan de rechterkant de toekomst in te sturen. Zo kun je een getrainde voetsoldaat weer terug toveren tot beginnend soldaat en van een sterke gevechtsrobot een verroest wrak. Dit eerste doe je simpelweg door iemand terug in de tijd te sturen, waardoor hij net wat zwakker wordt dan hij normaal zou zijn. Maar nu wordt het pas echt leuk: je kunt hem bijvoorbeeld vergiftigen waardoor hij elke beurt wat schade zou krijgen. Je kunt er ook voor kiezen om hem in vergiftigde staat terug de toekomst in te sturen waardoor hij opeens alle schade krijgt, slim toch? De robot die ik net noemde is in de tegenwoordige tijd erg sterk, maar wat nou als je besluit om hem nat te maken met een water-aanval? Juist, dan is hij nat. Wanneer je hem vervolgens de toekomst in stuurt, verroest hij en gaat zijn verdediging flink omlaag! Het is erg leuk om met deze spelmechanieken te experimenteren en dat is waar Cris Tales zich echt weet te onderscheiden van andere spellen.

Wat, het is nog een moeilijk spel ook?

De moeilijkheidsgraad van Cris Tales is ook erg hoog. De gevechten vragen best wat strategie en het is ook nog eens erg belangrijk dat je je aanvallen juist leert timen. Het spel bevat alleen vaste punten waar je je voortgang op kunt slaan en wanneer je het loodje legt, moet je je opgeslagen gegevens laden. Vooral in het begin was de moeilijkheidsgraad erg hoog, iets wat ik als doorgewinterde RPG-fan totaal niet had verwacht. Het spel bevat random encounters, wat betekent dat er op willekeurige momenten een gevecht kan starten zoals in de Pokémon-spellen. Het is daarom ook erg belangrijk dat je goed op de levenspunten van je personages let, één keer niet herstellen kan echt het verschil zijn tussen leven en dood. Het is alweer een flinke poos geleden dat ik een uitdagende turnbased RPG heb gespeeld en voor mij is deze moeilijkheidsgraad dan ook erg welkom. Ik kan me echter wel heel goed voorstellen dat niet iedereen hierop zit te wachten en het spel biedt je niet de optie om het aan te passen. 

Een excentrieke pracht

De personages in Cris Tales zijn ook erg leuk bedacht. De verschillende karaktertrekjes zorgen voor een goede dynamiek tussen de personages en de gesprekken zijn daarom ook altijd leuk om te volgen. De ingesproken stemmen zijn van hoog niveau en je proeft aan alles dat er erg veel liefde is gestoken in het neerzetten van een geweldige reis in een mooie wereld. Het verhaal wordt op verschillende manieren verteld en hier en daar ook nog bijgestaan door een tof geanimeerd filmpje.

Want Cris Tales bevat een erg mooie excentrieke tekenstijl die aanvoelt als een combinatie van een Final Fantasy-game en een tekenfilmserie van Cartoon Network. De tweedimensionale personages bewegen zich voort door een driedimensionale wereld die ook nog eens in drie verschillende jaargetijden te bekijken is.

Het hete hangijzer

Het klinkt nu alsof Cris Tales misschien wel een perfecte game is, maar dit is helaas niet het geval. Het spel kampt vanaf release al met een kleine bug die toch wel erg vervelend is. Het is namelijk zo dat je logboek, waarin je zijmissies komen te staan, door een nog onverklaarbare fout niet meer update. Dit betekent dat je je missies wel afrondt, maar dat het logboek niet verandert. Ook kan deze soms zomaar donkerder worden en kun je hem niet eens meer selecteren. Zover ik heb meegemaakt, kan ik al mijn missies gewoon op een normale wijze uitspelen maar niet meer zien in het logboek. Dit soort vervelende bugs maken het erg lastig om 100% te kunnen genieten van een spel en het is dan ook jammer dat een anders perfecte game hier dan in tekortschiet. Ook heb ik op bepaalde stukjes in het spel wat last gehad van een iets lagere framerate, maar gelukkig gebeurde dit niet al te vaak.

Conclusie

Cris Tales is echt een prachtige game waar ik nog uren over door zou kunnen praten. Het spel is in mijn ogen echt perfect, daarom is het ook jammer dat zaken zoals bugs en framerate het speelplezier toch net een klein beetje naar beneden halen. Ik durf heel eerlijk te zeggen dat ik het spel echt een 9,5 had gegeven als de bugs en kleine framerate-probleempjes niet bestonden. Helaas leven we nu nog in een tijd waarin het wel zo is. Cris Tales weet op een unieke wijze het concept van tijd te gebruiken en ik heb al een lange tijd niet meer zo genoten van een vechtsysteem als dat van Cris Tales.

8

N1-score

  • + Uniek gebruik van het concept ‘tijd’
  • + Geweldig vechtsysteem
  • + Goede tekenstijl
  • + Goede stemacteurs
  • - Logboek-bug
  • - Kleine framerate probleempjes

Like dit bericht:

Recente artikelen

Maker Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes geeft statement over staat Switch-versie

0

Nieuws Maker Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes geeft statement over staat Switch-versie

25-04-2024

0

Karina

Haven Park – Een lekker dagje weg

0

Review Haven Park - Een lekker dagje weg

05-08-2021

0

Kitty

Het Ekansje onder het gras – Microtransacties in Pokémon Unite

5

Special Het Ekansje onder het gras - Microtransacties in Pokémon Unite

04-08-2021

5

Willem

Discussieer met ons mee! 4

Mossie

5 aug 21 om 10:14

#1032‍

92 XP | 15 comments

Dope. Hopelijk fixen ze die bug nog, gaat nog wel ff duren voor ik m speel. Deze game gaat iig op mn wishlist.

Dre

5 aug 21 om 15:09

#1035‍

2699 XP | 217 comments

Zeker doen, ik heb er echt van genoten!

Fl@ppy

5 aug 21 om 12:00

#1033‍

2786 XP | 539 comments

De artstyle bevalt me niet echt...maar de rest spreekt me wel heel erg aan. Dus een voorzichtige ja als ik niks te spelen meer heb

Garrus

6 aug 21 om 13:03

#1045‍

1576 XP | 287 comments

Hoor er veel goeds over maar hooo boy die art stijl is een van de lelijkste die ik in jaren heb gezien.. Oef.

Vette pass dus voor mij, zelfs niet eens de moeite waard om 't via Game Pass op Xbox te proberen.