Cotton Fantasy - Een nieuw schietfestijn

• 26-05-2022 10:00

• Jeroen

2

De afgelopen tijd zijn er flink wat spellen uit de Cotton-franchise uitgekomen op de Nintendo Switch, zowel fysiek als in de eShop. Fans konden genieten van klassieke schietspellen van deze ondergewaardeerde franchise. Voorheen waren al deze games heruitgaves, maar Cotton Fantasy is een volledig nieuwe titel!

Zoals praktisch altijd staan de Willow-snoepjes weer centraal in een Cotton-game. Deze zijn namelijk aan het verdwijnen uit Fairyland, en de Fairy Queen vraagt hulp aan Cotton. Cotton is verzot op deze snoepjes, en in ruil voor een bodemloze voorraad hiervan is zij natuurlijk maar al te graag bereid om te helpen. In deze cute-em-up, een klassieke shooter met vooral veel vrolijke en schattige elementen, vecht je je een weg naar die gigantische voorraad zoetigheid.

Met wie speel je?

Je vliegt van links naar rechts (of anders, als je een ander personage kiest), ontwijkt massa’s kogels en schiet zelf ook een keur aan projectielen af. Het klinkt als een bullet hell schietspel, maar qua intensiteit valt dit behoorlijk mee. Spellen zoals deze krijgen vaak het stempel dat ze moeilijk zijn, maar in realiteit is dit helemaal niet zo’n probleem. Je kan namelijk kiezen uit een aantal verschillende personages die het spel ook daadwerkelijk anders doen aanvoelen. Cotton is zelf bijvoorbeeld een all-rounder die rechtdoor kan schieten en een sterker schot kan afvuren door de schietknop ingedrukt te houden. Fine daarentegen moet steeds vijanden raken en afschieten om tijd op de klok te krijgen, dat is meteen al een heel andere dynamiek. Het is ontzettend leuk om te experimenteren, en omdat er zoveel keuze is zit er altijd wel een manier van spelen bij die je goed ligt.

Het leuke is ook dat je speciale levels kan vrijspelen waarin de specifieke kracht van je gekozen personage centraal staat. Dat zorgt ervoor dat je flink wat replay value hebt in deze game. Je kan het spel uitspelen, je kan een hogere score neerzetten, je kan proberen of een ander personage je meer uitdaging biedt, en dan kun je dus allerlei extra’s vrijspelen. Waar de vorige Cotton-spellen soms nogal kaal aanvoelden is dit in Fantasy dus helemaal anders.

Voor Cotton gemaakt

Elke keer dat je Cotton Fantasy speelt kan je zelf kiezen hoeveel levels je speelt en in welke volgorde, dat betekent dus nog meer variatie. Het probleem is alleen dat het soms lijkt alsof de gewone levels gemaakt zijn voor de speelstijl die je krijgt met Cotton. Met andere personages wisselt het perspectief, of de manier waarop je punten verzamelt, maar soms lijkt het alsof er meer aandacht aan het hoofdpersonage is besteed dan aan de anderen. Die speciale levels die je soms kan spelen smaken naar meer, en hopelijk kan daar binnen afzienbare tijd een volledig spel mee gevuld worden.
Verder is er eigenlijk alleen nog iets te zeggen over de drukte op je scherm, want alhoewel het geen pure bullet hell-shooter is, is het daar soms wel heel ergchaotisch. Er vliegen veel meer enorme kogels op je af dan in de vorige games, en soms ben je het overzicht even kwijt.

Cotton Fantasy is in alle opzichten een volledig nieuw deel in de serie. Er zijn meer personages met verschillende eigenschappen die er echt toe doen en er is genoeg te doen nadat je het spel voor de eerste keer hebt uitgespeeld. Kleine minpuntjes zijn dat het spel soms misschien te druk is en sommige personages niet altijd goed in de levels passen. Verder kan ik met zekerheid zeggen dat dit van alle Cotton-games in de eShop de titel is waar je als fan van dit soort schietspellen het meeste tijd in kunt steken.

8

• + Verschillende personages die het spel anders maken
  • + Er is genoeg te doen na de eerste keer uitspelen
  • - Soms te druk in je scherm
  • - Andere personages dan Cotton lijken soms niet goed bij levels te passen

Deel deze review:

Over Jeroen

Jeroen speelde op zijn eerste spelcomputer in 1988, en schrijft sinds 1999 over videogames. Trots bezitter van te veel videogames, speelt praktisch alles en is altijd wakker te maken voor een rondje Mario Kart.

Lees meer over Jeroen

1

Nieuws Monster Hunter Rise: Sunbreak's Title Update 3 komt in november