Coromon - Futuristisch Pokémon On the Go

• 20 jul 22 om 16:00

• Robin

• 0

Eindelijk heeft Coromon een datum voor de Nintendo Switch. De game komt 21 juli 2022 uit op de Nintendo Switch. Waar ik het spel al eerder speelde op de pc had ik al een gevoel dat de game een beter thuis zou hebben op de Nintendo Switch. Ik neem jullie graag mee in mijn avontuur, maar nu on the go.

Voordat we verder de diepte ingaan misschien is het handig om nogmaals uit te leggen wat de game precies is. Coromon is in de kern heel erg te vergelijken met Pokémon. Je kan kiezen uit één van de drie starters: Cubzero (Ice), Toruga (Fire) en Nibblegar (Water). Ook kun je je personage customizen: bril – check, baard – check, Straw Hat – check (ja mijn innerlijke One Piece-fan moest die toch hebben). Aan het begin krijg je op basis van een paar vragen een starter aanbevolen. Een leuke extra mocht je iets willen bepalen op basis van je persoonlijkheid, maar uiteindelijk kan je zelf ook gewoon je starter kiezen.

Alle elementen en skills bij elkaar

Waar Pokémon ondertussen achttien verschillende types heeft, heeft Coromon zeven Elemental types en zes Skill types. Coromon heeft geen dual typing dus ze kunnen alleen maar één Elemental type hebben. Kijkend naar de aanvallen van de Coromon krijg je ineens meer keuze. Coromon kunnen naast de Elemental-aanvallen ook Skill-aanvallen leren. Dit zijn aanvallen met een ander type dan hun eigen element.

Dat zorgt voor extra diepgang per Coromon. Ook al is een Coromon maar een mono-type, qua aanvallen is het nog steeds heel tof om de diepte in te gaan. Daarnaast hebben ze ook het STAB-systeem van Pokémon toegevoegd. Wanneer je een Fire-Coromon hebt die een Fire-aanval gebruikt zul je dus meer schade aanrichten.

De potentie om sterker te worden

Coromon hebben twee verschillende manieren om sterker te worden. Wanneer je een gevecht wint zijn er twee balkjes die vullen; het balkje voor ervaring en het balkje voor potentie. Die van ervaring is vrij logisch: je gaat een level omhoog en vervolgens krijg je punten willekeurig bij een stat en soms evolueren je Coromon ook wanneer hun level hoog genoeg is. Het tweede balkje is het potentie-balkje ook deze vult na een gevecht. Wanneer deze vol is heb je de mogelijkheid om zelf punten te plaatsen bij bepaalde stats waar jij vind dat je Coromon beter in moet worden. Het geeft een beetje extra diepgang aan het leveling systeem van Coromon. En hoe vaak je potentie-balk vult hangt af van hoe “Potent” jouw Coromon is. In Coromon heb je namelijk drie verschillende “versies” van een Coromon: Standard, Potent en Perfect. Dit getal geeft aan hoe sterk een Coromon kan worden. Denk hierbij aan het nature-systeem van Pokémon. Alleen bepaalt het hier ook hoevaak en hoeveel potentie punten je kan verdelen over je Coromon’s stats.

De drie starters nogmaals op een rij: Cubzero (Ice), Toruga (Fire) en Nibblegar (Water)

Monster Taming RPG met een verhaal

In de game zitten 117 verschillende Coromon verstopt die je kan verzamelen en vangen. In plaats van Pokéballs gebruik je Spinners en op deze manier zorg je ervoor dat je een mooi team samen krijgt voor het verhaal. Het spel speelt zich af in een meer futuristische setting waar je speelt als een onderzoeker bij Lux Solis. Lux Solis is een technologisch geavanceerde organisatie met verschillende teams. Jij wordt ingedeeld bij een gespecialiseerd team, de Titan Taskforce, en je krijgt de opdracht onderzoek te doen naar de zes Titanen die in de regio Velua bekend zijn. Het is fijn dat het een keer wat anders is dan weer een acht gyms verslaan en een Pokémon-meester te worden. Hier voelt het meer als een RPG waar ik een doel heb en een mysterie probeer op te lossen. Daarnaast heb je tijdens je verhaal ook verschillende sidequests om te voltooien. De wereld van Coromon is gevuld met NPC’s die verschillende sidequests hebben, wat ervoor zorgt dat de wereld meer gaat leven. Dat is iets wat ik wel mis in de main line Pokémon-games, Pokémon Legend: Arceus daargelaten. Door meer focus te leggen op het verhaal en sidequests voelt de game echter soms wat langzaam aan en lijkt het erop dat je soms maar traag op gang komt. Gevechten kunnen soms ook lang duren gezien het vaak random encounters zijn in het gras, net zoals in de oudere Pokémon-games.

Ook heeft het spel een achievement systeem dat voornamelijk in de achtergrond aanwezig is. Het milestone-systeem, vergelijkbaar met achievements, zal uiteindelijk punten geven die je kan gebruiken om bepaalde beloningen vrij te spelen.

Eén van de titanen waar je het tegen op mag nemen: Hozai, de vuur titaan

Voor de ware onderzoeker

Mocht je na het hoofdverhaal nog geen genoeg krijgen van alle Coromon heb je de mogelijkheid om ook te focussen op het trainen van je Coromon en het populaire shiny hunten, hoewel dat in Coromon hand in hand gaat.

Niet alleen zal een Coromon sterker worden wanneer het Potent of Perfect is. Ook de kleur van de Coromon verandert op basis van de versie. Daarnaast hebben je Coromon ook verschillende Traits, vergelijkbaar met Pokémon Abilities. Traits zijn er in verschillende vormen. Zo heeft de Mino-lijn ‘Motivated’ wat ervoor zorgt dat zijn Attack en Special Attack een boost krijgen bij het verslaan van een tegenstander. Perfect monsters heb ik weinig gezien, Potent daarentegen kwam ik per regelmaat tegen. Mocht je iemand zijn die graag shiny hunt is dit natuurlijk een leuke manier om uiteindelijk alle Coromon te verzamelen in drie verschillende kleuren. Mocht je uiteindelijk dan besluiten om nog competitief te willen spelen dan ben je daar al op voorbereid. Ook geeft het spel later de optie om deze voor een prijs aan te passen, dit kan je meerdere keren doen en kiest dan een randomized trait uit de pool aan traits voor die specifieke Coromon.

Coromon is voor iedereen

Daarnaast zijn er ook verschillende moeilijkheidsgraden waarin je de game kan spelen. Easy zorgt ervoor dat je Coromon healen bij een level-up, dat alle items in de shops 50% goedkoper zijn en dat je de Cakes (Potions) ook op fainted Coromon kan gebruiken, normal is gewoon een normale moeilijkheidsgraad zonder extra regels.

Dan heb je nog Hard en Intense voor de diehards die vergelijkbaar zijn met de Nuzlocke-challenges in de Pokémon games. In de Hard-modus zullen je Coromon worden vrijgelaten wanneer ze zijn verslagen. Denk hierbij aan de “permadeath” modus in een Fire Emblem-game. In de Insane-modus kan je ook niet vluchten uit gevechten en kan je alleen maar de Coromon vangen die je voor het eerst tegenkomt in een gebied met een item genaamd LuxLure. Dit zorgt ervoor dat je automatisch tegen een Coromon zal strijden die je nog niet hebt gezien. Mocht je een Perfect Coromon tegenkomen mag je deze altijd vangen.

Deze mogelijkheden geven veel meer een endgame loop voor jou als speler mocht je echt willen focussen op deze aspecten van een door Pokémon geïnspireerde game.

Ga jij zoeken naar de perfecte Eclyptor?

Coromon Go

Tijdens mijn playtrough op de pc had ik al een vermoeden dat de game het goed zou doen op de Nintendo Switch. Naar mijn idee is de Nintendo Switch dan ook het perfecte thuis voor Coromon. De game heeft net zoals Pokémon een enorm pick up and play-gehalte en dat is natuurlijk perfect wanneer je zelf on the go bent met de Nintendo Switch. Het spel speelt zowel op docked als handheld goed en ik had eigenlijk geen problemen. Daarnaast mocht je toch graag op je pc willen spelen kan dat gewoon met de cross save functie. Helaas kon ik dit tijdens mijn review niet testen.

Coromon is een toffe ervaring die een perfect thuis vind op de Nintendo Switch. De game speelt beter weg op de Nintendo Switch dan op pc, maar dat je via Cloud Saves/Support uiteindelijk op beide plekken kan spelen is natuurlijk een mooie extra. Coromon is niet de “Pokémon-killer” maar het is wel een game die er heel goed naast kan leven voor fans van het genre. Of je nu alleen het verhaal wilt spelen, competitief wilt gaan of uiteindelijk alle Coromon in al hun varianten wilt vangen. Mocht je je weer eens willen laten verrassen dan raad ik Coromon ten zeerste aan.

8

• + Coromon designs zijn prima
  • + Leuk verhaal
  • + Muziek en visuals doen denken aan de GBA Pokémon-games
  • + Veel opties voor iedere soort speler: shiny hunten, competitief, verschillende moeilijkheidsgraden
  • - Soms iets te grind heavy
  • - Soms een langzame game

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Hoofdafbeelding bij Paper Mario: The Thousand-Year Door krijgt uitgebreide overzichtstrailer

0