Cook, Serve, Delicious! 2!!

• 7 mei 19 om 20:56

• 0

Het originele Cook, Serve, Delicious! kwam in 2012 uit en was een bescheiden succes te noemen. De diverse recepten die je kon maken, waren erg uitgebreid en de manier waarop je de verschillende gerechten deed bereiden – voor elk ingrediënt druk je een andere knop in – combineerde de pret van kokkerellen met gedegen omgaan met je toetsenbord of controller. Zeven jaar later brengt Vertigo Gaming het vervolg naar Nintendo Switch om het kookgenot naar Nintendo’s nieuwste console te brengen. Weet Cook, Serve, Delicious! 2!! zichzelf net zo smaakvol te presenteren of is het een recipe for disaster? Je leest het hieronder.

Lekker kokkerellen
In Cook, Serve, Delicious! 2!! heb je twee mogelijkheden tot spelen. In de soort van traditionele verhaalmodus speel je als kok door verschillende levels in meer dan dertig verschillende restaurants. Alle restaurants zijn een knipoog naar bestaande (veelal Noord-Amerikaanse) fastfood-ketens en hebben ieder een eigen menukeuze. Zo ben je in All Weiners vooral bezig met hotdogs en pretzels terwijl je in SubSolutions verse sandwiches in een rap tempo mag serveren. Het is zeker aan te raden om, na het spelen van tutorial, hiermee te beginnen om gewend te raken aan de gameplay en de besturing zelf. Dit omdat er best veel komt kijken bij het runnen van je eigen restaurant, en als je niet goed oplet kun je zelfs failliet gaan vanwege de extra handelingen en factoren.

Het bereiden en serveren van het eten vereist wel enig oefenwerk. Je neemt een bestelling aan met de Y-knop, waarna je kan beginnen aan het bereiden. Een hotdog of burger moet eerst even op de grill liggen voordat je verder kunt met de bestelling terwijl andere gerechten in één keer af te maken zijn. Elk gewenst ingrediënt (denk aan een burger met of zonder sla, ketchup of mosterd, bacon of geen bacon, etc) is toe te voegen door op de A-, B-, X- en Y-knoppen te drukken, soms in combinatie met de linker- of rechtertrigger. Dit systeem is wat beperkter dan op pc vanwege het aantal beschikbare knoppen, waardoor het soms een beetje verwarrend kan zijn. Na een tijdje krijg je echter wel handigheid in verschillende gerechten in rap tempo serveren, tot op een punt dat je op automatische piloot de ene klant na de andere succesvol weet af te handelen. Nadat je het een beetje onder de knie begint te krijgen, wordt het spel een stuk leuker en kun je je helemaal focussen op het bedienen van zoveel mogelijk gasten om een flinke omzet te genereren.

Extra klusjes
Terwijl je bezig bent met gerechten à la minute klaarmaken kun je ook eten voorbereiden in zogeheten holding stations. Gasten die alleen maar een kleine snack willen, even ergens op willen knabbelen terwijl ze wachten of een bijgerecht willen, zijn hiermee snel geholpen. Met de X-knop selecteer je een plek om gerechten zoals donuts, taart, pretzels en tosti’s voor te bereiden en tijdelijk te stallen, om deze onmiddellijk te serveren wanneer er om gevraagd wordt. Na een paar uur zijn de etenswaren niet meer te verkopen, dus het is belangrijk dit goed te timen met een toename aan gasten. Tussen het bereiden door word je ook gedwongen af en toe de afwas bij te houden, een rattenval klaar te zetten en de vuilnis buiten te zetten wat resulteert in hectische doch vermakelijk gameplay.

Restaurantmanager
Naast het spelen van tientallen levels in andere restaurant kun je ook een compleet eigen restaurant managen. Het managen van je eigen restaurant is een stuk uitgebreider dan te spelen in het restaurant van een ander, maar de druk staat goed op de pan in deze modus. Hier speelt namelijk de buzz een rol, een populariteitsfactor die onder andere beïnvloed wordt door de gekozen gerechten en hoe snel en accuraat je mensen kunt bedienen. Wanneer je een lage buzz hebt komen er minder gasten binnen waardoor je uiteindelijk minder omzet draait. Recepten regelmatig variëren en gasten uitstekend serveren speelt een belangrijke rol in het behoud van je bezoekers.

Door diverse bonusopdrachten te voltooien door de dag heen speel je nieuwe decoratie en meubels vrij voor je restaurant om het leuk aan te kleden, waardoor je beetje bij beetje een steeds beter uitziend restaurant weet te brouwen. Deze extra opdrachten zijn niet allemaal even makkelijk, maar doorgaans is het redelijk simpel om minimaal één of twee verschillende te voltooien. Hierdoor heb je altijd een vorm van progressie terwijl je verschillende recepten probeert of een knoppencombinatie onder de knie probeert te krijgen, wat soms wat repetitief aan kan voelen. Uiteindelijk heb je de moeilijkheidsgraad toch in de hand: met de Zen-modus is het spel net iets toegankelijker, door het minder pieken in het aantal gasten te geven. De Stress-modus is daar tegenover voor spelers die op het puntje van hun stoel willen blijven zitten en perfecte combo’s aan elkaar willen rijgen.

Een driegangenmenu bij de snackbar
Hetgeen wat mij het meeste aanspreekt in Cook, Serve, Delicious! 2!! is de hoeveelheid en presentatie van de gerechten. De verschillende voor-, hoofd- en nagerechten, drankjes, bijgerechten, snacks en drankjes zijn samen goed voor honderden etenswaren waardoor de variatie eindeloos is. Een eetcafé met sandwiches en soepen, een koffietentje met brownies en muffins of een snackbar aangekleed als een restaurant met drie Michelinsterren: alle lagen van het restaurantwezen zijn vertegenwoordigd. De artstyle werkt ook hartstikke goed: als je het spel in je ooghoeken zou zien, lijkt het net alsof alle etenswaren foto’s van echte hamburgers, spareribs, salades en desserts zijn. Qua volgorde en bereidingswijze is de wijze waarop gerechten klaargemaakt worden ook heel realistisch, wat ik als iemand met veel ervaring met koken enorm kan waarderen.

Vertigo Gaming heeft met Cook, Serve, Delicious! 2!! geen halfbakken kookspel weten neer te zetten. De ietwat verwarrende besturing kan even afschrikken, maar na wat doorbijten is er enorm veel plezier te halen uit het spel. De honderden verschillende etenswaren bieden duizenden verschillende menucombinaties waardoor geen enkele dag hetzelfde is. Soms kan dit ook wat repetitief aanvoelen omdat alleen de recepten veranderen, waardoor het een goede zet kan zijn je eigen restaurant te beginnen. Het winnen van populariteit en de bonusopdrachten zorgen voor genoeg variatie en het aankleden van het restaurant geeft je een goed gevoel voor progressie. Als dit toch iets te moeilijk wordt, kun je altijd nog met de moeilijkheidsgraad spelen om te kijken wat goed bij je speelstijl past. De presentatie van gerechten is af en toe zo fotorealistisch dat de gerechten er bijna tastbaar uitzien, en samen met de toegankelijkheid (minus de besturing) weet het een hele toffe ervaring te bieden.

8.5

• + Honderden etenswaren en decoratie
  • + Variërende gameplay