Colt Canyon - Roguelike pur sang

  • Review

  • 1 jul 20 om 08:00

  • Paul

  • 0

In Colt Canyon waan je je in het Wilde Westen en speel je als een cowboy op jacht naar de kidnappers van je partner. Het spel kent veel elementen van een klassieke roguelike: permadeath, willekeurig gegenereerde levels en unlockables om je volgende ‘run’ een nieuwe twist te geven. Iedere sessie wordt gezien als een run, waar je zo ver mogelijk probeert te komen zonder al je levenspunten kwijt te raken.

Colt Canyon

Met een geweer in de hand en wat tips op je scherm wordt je aangespoord om de bandieten achterna te gaan. Het spel speelt voornamelijk als een twin-stick shooter, al zijn er ook wat stealth-elementen aanwezig: als vijanden je nog niet gezien hebben kun je ze met een melee-aanval in één klap verslaan. Gezien er niet met munitie wordt gestrooid, is het zeker de moeite waard om pas te schieten wanneer je wordt opgemerkt, zodat je in de latere levels niet een tekort hebt. De gunplay zelf werkt erg goed, al waren sommige wapens iets minder accuraat dan andere. Gelukkig zijn er opties voor aim-assist die het nét wat makkelijker maken om te mikken.

Soms laten vijanden een wapen vallen waardoor je deze bij je arsenaal kunt voegen. In ieder level vind je ook andere ontvoerde mensen; als je deze weet te bevrijden krijg je de keuze uit een aantal upgrades die voor die specifieke run gelden. In plaats van een upgrade kun je ze ook aannemen als metgezel om samen het Wilde Westen te doorkruisen. Vergeet ze dan alleen niet een wapen te geven! Als je na honderden vijanden, diverse baasgevechten en valstrikken het einde bereikt, is de run compleet. Je krijgt dan de keuze om een “loop” te beginnen. Hierin begin je van voren af aan – met alle upgrades die je hebt verzameld – en zijn de vijanden een stuk moeilijker. In principe kun je eindeloos blijven ‘loopen’, dus als deze gameplay je ding is dan kun je helemaal wild gaan.

Loadouts en experimenteren

Zoals eerder omschreven kent Colt Canyon unlockables waarmee je nieuwe runs kan variëren. Deze vrij te spelen zaken beperken zich tot personages en zogeheten “loadouts”, wat het wapen bepaalt voor de persoon die je gekozen hebt. De speelbare personages hebben ieder andere eigenschappen wat betreft het aantal levenspunten, loopsnelheid, kracht en herlaadsnelheid, en beginnen elk met een ander wapen. Dankzij de loadouts die je gaandeweg vrijspeelt, kun je je favoriete karakter met een flink aantal verschillende wapens uitrusten, wat naast een interessante nieuwe aanpak ook wat variatie aan de gameplay geeft.

De voorwaarden om nieuwe personages en loadouts vrij te spelen wordt echter niet onthuld, dus je moet een hoop grinden en experimenteren om te kijken of je wat nieuws krijgt. Een kleine hint hiervoor had best gemogen: wanneer je uren bezig bent om een nieuw personage vrij te spelen zonder merkbare progressie te boeken, kan dat vrij frustrerend zijn. Met veertig achievements te behalen, is er voor de echte roguelike-fan nog een hoop aan extra uitdaging te vinden. Naast achievements voor het ‘uitspelen’ van een run, zijn er namelijk ook veel specifieke uitdagingen die een bepaalde tactiek vereisen. Sommige zijn overigens verborgen, dus ook hier is er een soort van grind aanwezig.

Naast de personages en loadouts, is er verder weinig variatie toe te voegen aan het spel, dus het is erg belangrijk dat de basis interessant blijft. Hier doet Colt Canyon dat erg goed: progressie leunt juist op vaardigheden in plaats van minuscule permanente upgrades die je vaak in een roguelike ziet. Met de simpele artstyle en level design kun je je 100% focussen op de combat, iets wat een beetje aan twee kanten snijdt. Zo is de artstyle prima en zijn de visuele effecten erg mooi, maar het ontwerp van de vijanden en het gebrek aan variatie in de omgevingen wordt na een tijdje erg saai.

Conclusie

Colt Canyon is een roguelike die netjes in z’n hokje blijft. De opzet is vermakelijk en is precies wat je verwacht zonder addertjes onder het gras. Helaas betekent dit ook dat er weinig variatie te vinden is in de omgevingen, vijanden en mogelijke upgrades waardoor het spel binnen het genre niet boven andere roguelikes uitsteekt. Zonder enige hints hoe je de unlockables vrijspeelt, moet je lang grinden en experimenteren, wat alleen de moeite waard is als je de gameplay op zichzelf al ontzettend tof vindt en het gebrek aan permanente upgrades voor lief kunt nemen. De achievements zijn een fijne toevoeging voor fans van het genre, maar kunnen ook frustrerend zijn omdat er een paar verborgen zijn. Al met al is het een prima roguelike voor de prijs en doet het wat je kunt verwachten van spellen binnen het genre.

7.5

N1-score

  • + Roguelike pur sang
  • + Prima gunplay
  • + In principe eindeloos te spelen
  • - Progressie moeilijk in te schatten
  • - Weinig variatie in omgevingen, upgrades

Like dit bericht:

Recente artikelen

WayForward en Atari brengen Yars Rising naar Switch

0

Media WayForward en Atari brengen Yars Rising naar Switch

18-04-2024

0

Dennis

Do Not Feed the Monkeys

0

Review Do Not Feed the Monkeys

01-07-2020

0

Erik

Ghibli-esqe platformer Europa naar Nintendo Switch (demo beschikbaar)

3

Nieuws Ghibli-esqe platformer Europa naar Nintendo Switch (demo beschikbaar)

17-04-2024

1

Rik

Reageer als eerste!