Code of Princess EX

• 19 aug 18 om 20:00

• 0

Sommige spellen voelen aan junkfood. Het is fijn om doorheen te lopen, maar na een tijd vervaagt het uit het geheugen. Dat was het geval met Code of Princess, een aangename hack and slash-game voor de Nintendo 3DS. De voornaamste herinnering is dat ik het leuk vond. Dat mag misschien niet het grootste compliment ooit zijn, maar gatenvullers mogen er gewoon zijn. Met nieuwe ogen en ander systeem kijken we nu naar de EX-versie op de Nintendo Switch.

Geniale onzin
Hetgeen wat bij direct terug kwam was het verhaal. Code of Princess neemt zich totaal niet serieus en het is vooral lachen. De personages hebben niet praktische outfits aan, je loopt rond met belachelijk grote zwaarden en nog veel grotere kapsels. Het begrip ‘’Fantasy’’ wordt compleet op de hak genomen en dat is iets waar ik van geniet. De grappen over mechanieken in het genre worden links en rechts gemaakt. Je zou de cutscenes kunnen skippen, mocht je het allemaal te veel vinden, maar je mist een cruciaal onderdeel van de ervaring.

Helaas zul je het wel met de Japanse stemmen moeten ervaren. Vraag me niet waarom, maar de Engelse stemmen van het origineel zijn weg. Persoonlijk vind ik dat super teleurstellend, gezien de stemmen de ervaring juist beter maakte. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen de originele uitvoering, maar om opties te verliezen in een ‘’EX’’-versie? Leuk is het niet.

Hacken en slashen tot het einde

Code of Princess EX is, vanaf het prille begin tot het bittere einde, een hack and slash-avontuur. Er zijn wat Role Playing Game-elementen te bespeuren, zoals levelen en uitrusting, maar het merendeel leunt op het slaan van je tegenstanders. Je gebruikt een paar knoppen voor aanvallen, beweegt links en rechts en wisselt tussen lagen om jezelf aan een overwinning te helpen. Het wisselen van lagen is niet? helemaal handig gekozen qua besturing (L/R plus de stick een richting opduwen), maar je leert er snel mee leven. De actie is simpel en aantrekkelijk met 50 verschillende personages die allemaal anders besturen.

Het hoofdavontuur kent 30 missies om te doorkruizen. Je verschijnt in een zijwaartse arena waar massa’s aan vijanden op je te wachten staan. Soms versla je een baas, soms eindigt het met een grotere wave dan normaal. Het verhaal leidt je naar het volgende punt waar het genot opnieuw begint. De campaign is prima te pruimen, mits je geen moeite hebt met een paar problemen betreffende de moeilijkheidsgraad. Deze zul je vooral in het midden tegenkomen, gezien sommige personages nog niet zodanig gevorderd zijn. Zodra je over de horde heen bent, bevind je in een flow die onmiskenbaar is. Dat zal overweldigend aanvoelen voor de echte hack and slash-fanaat.

De missies zijn verspreidt over verschillende modi: Campaign, Free Play, Bonus en Tutorial. De Campaign en Tutorial spreken voor zich. Met de Free Play mode speel je missies met elke personage dat je maar wilt opnieuw. Hierbij krijg je, opnieuw, de keuze uit 50 uiteenlopende personages. Bonus Quests geven je meer mogelijkheden om te grinden. Daarnaast zijn deze speciale missies speelbaar online, in zowel co-op als versus. Het werkt meer dan prima, en het is fijn om in overleg met vrienden stappen te zetten.

Presentatie niet optimaal

Code of Princess EX heeft de overstap naar HD niet met gemak gemaakt. De problemen zijn vooral zichtbaar als je op de televisie speelt. Artefacten op de character models zijn zichtbaar en de actie glijdt niet optimaal. In handheld mode loopt alles vele malen beter en je kunt nog steeds genieten van de verbeterde portretten in de Nintendo Switch game.

De muziek valt in de smaak. Er zitten genoeg opwindende deuntjes in die de gevechten nog aantrekkelijker maken. Doe je koptelefoon op, geniet van de ervaring in handheld mode en gaan. Het enige wat je hier zal irriteren zijn de kreten van de personages. Ze worden iets te vaak herhaalt in mijn optiek en had zeker zonder het geschreeuw gekund.

Code of Princess EX is geen sterke remake. Daarvoor zijn er te veel problemen als je de game op de televisie speelt. Dat gezegd hebbende, ik raakte weer verliefd op het avontuur in handheld mode. Een ronduit belachelijk verhaal en verfijnde actie zorgde ervoor dat ik het uren achterelkaar bleef spelen. Hack and slash hebben uren aan speelplezier, gezien het upgraden van alle 50 personages heel veel tijd vergt. Daar blijf ik nog wel een tijd zoet mee!

7

• + Belachelijk en vermakelijk verhaal
  • + Aanstekelijke gameplay-elementen