Clustertruck

• 8 apr 18 om 10:13

• 0

Afgelopen februari kondigde tinyBuild zes games aan voor Nintendo Switch, waarvan als tweede Clustertruck verschijnt. The Final Station beet de spits af en ontvingen wij met een 8,5! Het knotsgekke Clustertruck uit 2016 is nu aan de beurt. Weet tinyBuild de positieve lijn door te zetten? Je leest het hieronder!

De vloer is lava
In Clustertruck speel je het oeroude spelletje “de vloer is lava”, alleen dan met vrachtwagens. Spring in het rond met de juiste timing om zo snel mogelijk het eindpunt te bereiken, terwijl rondrijdende vrachtwagens tussen het begin- en eindpunt het enige oppervlak bieden waar je jezelf op mag bevinden. Ondersteund door pompende muziek baan je je een weg door de chaos in de meer dan honderd levels. Verschillende obstakels en gevaren zullen je in de weg staan, zoals vallende rotswanden, crashende wagens, laserstralen, gigantische hamers en dit maakt elk level uniek en spannend. De eerste levels zul je vrij eenvoudig door komen, terwijl er later wat meer behendigheid en timing aan te pas komt om zo snel mogelijk het level uit te spelen.

Stijlvol zonder competitie
Aan het einde van elk level krijg je punten toebedeeld voor het voltooien ervan. In andere versies zie je hoe goed je het hebt gedaan tegenover de rest van de wereld, wat een gemis is in de Nintendo Switch-versie. De hele drijfveer om een betere tijd neer te zetten dan anderen valt hiermee compleet weg, en eigenlijk speel je alleen maar tegen jezelf. Daarnaast krijg je extra punten als je het in één keer haalt zonder af te gaan, en krijg je stijlpunten voor diverse trucjes die je kan uithalen. Uiteindelijk mag je met die punten nieuwe vaardigheden en voorwerpen kopen om het spel meer diepgang te geven. Zo kun je onder andere dubbel springen, een jetpack gebruiken, vrachtwagens manipuleren en de tijd vertragen om variatie te brengen in de gameplay. Geen enkel level is hetzelfde meer zodra je kan experimenteren met de vaardigheden, waardoor van repetitie totaal geen sprake is. Dit geeft je alle vrijheid om op je eigen manier een goede tijd neer te zetten, al is het alleen maar voor jezelf.

Adrenalinetrip van jewelste
Ook al is Clustertruck inmiddels twee jaar oud, het blijft een indrukwekkend plaatje opleveren. De chaos van botsende vrachtwagens, gigantische bewegende obstakels onder begeleiding van de pompende muziek is een audiovisuele adrenaline-trip die blijft verbazen. Elke wereld heeft zijn eigen thema waarmee een uniek muzieknummer de omgeving complimenteert en dat valt op een hele goede manier samen. Een nadeel is, in tandem met de ietwat onwennige besturing, dat in het begin de chaos overdonderend is. Dit maakt het erg lastig om door de vrachtwagens het bos te zien. Zodra je eenmaal in de ‘zone’ zit speelt het echter heerlijk weg en is het lastig om het verslavende spel neer te leggen. Jammer genoeg ontbreekt de level editor in deze versie, waardoor je geen eigen levels kan maken. Toegegeven, er zijn meer dan honderd levels aanwezig, maar een level editor had de herspeelbaarheid oneindig verlengd.

Clustertruck brengt vrachtwagens en mensen dichter bij elkaar dan ooit te voren. Letterlijk dan. In meer dan honderd levels kun je je behendigheid en snelheid aan de kaak stellen op een chaotische maar aangename manier. Zodra je je eerste vaardigheid kan kopen gaat er een wereld voor je open en begint het spel pas echt. De variatie en diepgang die de vaardigheden brengen zorgen ervoor dat het nooit echt repetitief aanvoelt, al had het een level editor dit exponentieel kunnen versterken. Zonder een leaderboard zul je helaas niet strijden met anderen om een plekje op de ranglijst wat het spel toch echt een stuk leuker zou maken. Desalniettemin blijft het een geweldige en unieke ervaring waarmee opnieuw tinyBuild een goede indruk achterlaat op de Nintendo Switch.

6.5

• + Aangenaam chaotisch
  • + Audiovisuele knaller