Claybook - Klei(n) maar fijn

• 14 apr 19 om 15:00

• 0

Lekker kliederen met klei, wie kent het niet? Waar je vroeger beperkt werd door het materiaal tot je beschikking, kun je in Claybook eindeloos genieten van de verschillende kleivormen en werelden vormgegeven van de bewerkbare materie. Door slim gebruik te maken van de verschillende vormen die je tot je beschikking hebt los je puzzels op om nieuwe werelden vrij te spelen. Kijk je met nostalgie terug naar het kneden van klei en vormen maken? Lees dan gauw verder!

Claybook
In Claybook bestuur je een object gemaakt van klei waarmee je diverse opdrachten moet voltooien in een wereld die ook van klei gemaakt is. Je neemt de vorm aan van een bal, kubus, schijf of cilinder om diverse puzzels op te lossen die in een level verspreid zijn. Met de rechtertrigger kun je door de klei heen graven en met de linkertrigger kun je de tijd terugspoelen om een gemaakte fout te herstellen, wat tevens een kopie van je vorm achterlaat. De puzzels variëren van het vullen van bakken met water, het opeten van snoepgoed en specifieke vormen achterlaten op aangeduide plekken.

Lekker graven in de klei
Claybook profileert zich als een rustgevend, op physics gebaseerd puzzelspelletje en dat komt goed uit de verf: ondanks een oplopende timer is er nooit druk of haast achter het uitspelen van een wereld. In elk level ontdek je weer een nieuwe wereld en kun je op ontdekkingsreis door de vormgegeven speeltuin van klei. Gelukkig raak je nooit helemaal de weg kwijt: de opdracht staat permanent op je scherm om je eraan te herinneren dat er ook nog puzzels op te lossen zijn. Zo moet je een geultje te graven om de waterstroom van het ene punt naar het andere te leiden, en zul je op andere plekken een vorm moeten achterlaten met de terugspoel-knop om gaten te dichten in de leidingen. Ook liggen er andere kleivormen voor je klaar om als hulpstuk te gebruiken voor een andere puzzel, zoals een gigantische kubus, een donut en zelfs een badeend. Deze opmerkelijke vormen moet je ergens in de wereld plaatsen en gezien de vormen vaak totaal niet symmetrisch zijn, kan het nog knap lastig zijn om je door de wereld te verplaatsen. Even met een badeend de berg op denderen valt niet mee, al zorgt het wel voor hilarische taferelen.

Uren aan speelplezier
In totaal zijn er twintig verschillende levels te spelen die door de ontwikkelaars zelf gemaakt zijn. D klinkt als weinig, maar de latere levels duren een stuk langer vanwege het aantal puzzels dat gecombineerd wordt tot één geheel. Hoewel het je flink wat uurtjes zoet kan houden gaat het jammer genoeg niet erg veel de diepte in met de verschillende puzzels. Hierdoor ligt het behalen van drie sterren in deze levels meer aan het geduld wat je kunt opbrengen om hetzelfde probleem op dezelfde manier op te lossen in een andere omgeving. Graag had ik wat meer variatie in de puzzels gezien, desnoods als “hard mode”, omdat het spel op dit moment wel erg makkelijk is. Gelukkig kun je met de level-editor zelf levels creëren en delen met anderen, ongeacht welk platform ze gebruiken. Dit betekent ook dat je als Nintendo Switch-gebruiker levels kan spelen die gemaakt zijn door Xbox, PlayStation of pc-gebruikers. De replayability is hierdoor zo goed als oneindig en de levels gemaakt door anderen zijn zeker de moeite waard om te proberen.

Zandbakken en bizarre motion blur
De kleurrijke omgevingen zijn ontzettend leuk opgebouwd en geven veel ruimte om zelf te verkennen. Een opmerkelijk detail is dat terwijl je door de wereld zoeft je op de achtergrond een kind ziet dat een joystick vasthoudt, en de knoppen die je indrukt en de richting die je kiest zal hij in real-time weerspiegelen. Op ieder moment kun je de sandbox-modus aanzetten om te experimenteren met bijna vijftig vormen en de wereld waar je in verblijft. Een ring, banaan, konijn, ladder of een blok gatenkaas: het zit er allemaal in! Naast de hoofdmodus en de handgemaakte levels van andere spelers heb je ook de mogelijkheid om je statistieken te bekijken en kun je diverse opties aanpassen in de instellingen. Zo heb je de luxe om een framerate-teller aan te zetten die weergeeft hoeveel beeldjes per seconde het spel laat zien, een instelling die je vrijwel nergens op console tegenkomt en laat zien dat het spel op een soepele 30 fps draait. Een ander opmerkelijk detail is dat je de mate van motion blur in twintig(!) verschillende gradaties kan aanpassen, wat echt totaal overbodig lijkt. Een keuze tussen uit, licht en zware motion blur was meer dan genoeg geweest. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zo kieskeurig is met het grafische effect dat het in twintig verschillende varianten te proberen valt, laat staan dat de gemiddelde gamer het verschil kan zien tussen stapje tien en elf. Een gemis, en dat is iets wat ik vaak terug zie bij Nintendo Switch-ports, is dat er totaal geen aanraakbesturing ondersteund wordt, wat ik erg jammer vindt. Zo lijkt het net alsof er weinig moeite in een port gestoken wordt om het spel aan te passen aan één van de unieke functies waarmee de Nintendo Switch zich profileert.

Claybook is een grappig en rustgevend spel dat je uitdaagt creatieve oplossingen te vinden voor verschillende puzzels. Naarmate het spel vordert, neemt de complexiteit van deze puzzels helaas niet toe, waardoor je na een tijdje redelijk makkelijk door de levels heen gaat. Dankzij de cross-platform-ondersteuning en level editor kun je echter een oneindig aantal levels spelen, maken en delen met anderen wat een hoop goed maakt. Ook de sandbox-modus die op elk moment te activeren is, is een leuke toevoeging waar je vrij bent om met dingen te experimenteren. Hierdoor kun je optimaal genieten van de kleurrijke omgevingen en koddige werelden voordat je verder gaat met het hoofdspel. De verschillende technische instellingen zijn een overbodige luxe in een titel zoals deze, en voor de doorsnee gamer zal het ook vrij weinig betekenen. Al met al wist Claybook mij positief te verrassen en biedt het uren aan rustgevend speelplezier. Als je zonder al te veel druk lekker door de klei wilt rollen en je hersenen aan het lichte werk wilt zetten is dit een prima titel om je zoet mee te houden.

7

• + Kleurrijk en creatief
  • + Cross-platform-ondersteuning