Cities: Skylines

• 9 okt 18 om 11:00

• Mark

• 0

Een kleine dertig jaar geleden, in 1989, kwam hét spel uit dat het City Building-genre op de kaart heeft gezet: SimCity. Deze game heeft gezorgd voor een storm aan spellen, maar sinds de komst van freemium games is dit genre op de pc en consoles een beetje verloren gegaan. En toen kwam daar Cities: Skylines in 2015, die nu geport is naar de Nintendo Switch. De game werd bij de originele release geprezen, omdat het enkele gebreken van SimCity opving. Hoe presteert Cities: Skylines – Nintendo Switch Edition ten opzichte van de versies op andere consoles?

In Cities: Skylines word je benoemd tot burgemeester van een nieuwe stad en mag je kiezen uit een aantal gebieden om je eerste 4 km² te verzilveren. Elk gebied heeft zijn eigen grondstoffen en connecties met de buitenwereld. Zo krijg je bij een gebied aan zee de mogelijkheid om via schepen te handelen, maar lever je in op een stuk te bebouwen gebied. Verder krijg je de mogelijkheid om bijvoorbeeld het verkeer links te laten rijden, het constant dag te laten zijn en om in sandbox-mode te spelen. Tenslotte kies je een naam voor je stad en je kunt beginnen met bouwen!

Je begint het spel met 4 km² en een aansluiting op de snelweg. Aan jou om hier een metropool neer te zetten, zonder dat er een specifiek einddoel is. Hierbij heb je de volledige vrijheid. Cities: Skylines zal bij de eerste keer spelen het één en ander uitleggen, waarna je je eerste wijken kunt gaan bouwen. Hoe meer inwoners je hebt, hoe meer dingen je vrijspeelt, in de vorm van milestones. Zo raak je beetje bij beetje bekend met de game en word je niet ineens in het diepe gegooid. Deze tutorial kunnen de mensen die bekend zijn met het spel altijd overslaan om zo meteen te beginnen met het inrichten van elektra- en watervoorzieningen en het bouwen van wegen en wijken. Naarmate je verder komt in het spel komen er veel meer faciliteiten beschikbaar en zo kun je later in het spel een heel vliegveld aan gaan leggen! Voor diegene die gelijk alles tot zijn beschikking wil hebben, is er een optie om de milestones uit te zetten, waardoor alles gelijk is vrijgespeeld.

Naast het vrijspelen van gebouwen en faciliteiten krijg je ook de mogelijkheid om je land uit te breiden. Acht keer kun je een extra stuk land ter grote 4 km² kopen om te bebouwen. Met deze nieuwe gebieden kun je connecties met het treinspoor en zeeroutes maken, om zo de afzet van je industrie te verbeteren en zo meer omzet genereren. Ook kunnen nieuwe gebieden nieuwe grondstoffen bevatten, zodat je je industrie beter kunt specialiseren. Negen gebieden in totaal klinkt misschien niet veel, maar dit is genoeg ruimte om jouw creativiteit op los te laten. Daarnaast is het maar de vraag of de Nintendo Switch in staat zou zijn om Cities: Skylines dan nog goed te laten draaien.

Hoewel Cities: Skylines er in eerste instantie goed uitziet, merk je al gauw dat het detail er niet in zit. Bomen, voetgangers en de details van gebouwen verdwijnen redelijk snel als je een beetje uitzoomt, wat voor een raar pop-in effect zorgt. Verder is de framerate van deze game niet constant en hebben de ontwikkelaars zelfs toegegeven dat dat niet eens mogelijk is op 30fps. In het begin van het spel loopt alles nog soepel, maar naarmate de stad groeit wordt dit minder door de vele autootjes en poppetjes op de wegen. Ontwikkelaar Colossal Order heeft gelukkig aangegeven Cities: Skylines te blijven ondersteunen. Deze updates zullen voornamelijk uit optimalisaties bestaan, wat zeker niet verkeerd is op grafisch gebied. Het geluid van Cities: Skylines is daarentegen van betere kwaliteit. Als je ver inzoomt hoor je allemaal stadse geluiden wat je het idee geeft dat je stad daadwerkelijk leeft. Denk hierbij aan pratende mensen, claxonnerende auto’s, voorbijrazende metro’s en fluitende vogels. Stuk voor stuk van goede kwaliteit en ze voegen daadwerkelijk iets toe. De achtergrondmuziek is dan weer niet zo spectaculair, maar het stoort niet.

Ondanks de matige grafische afwerking, speelt Cities: Skylines – Nintendo Switch Edition lekker weg en biedt het genoeg plezier. Door de verschillende gebieden waar je uit kunt kiezen, kun je toch elke playthrough weer helemaal anders spelen. Ook de verschillende opties in het menu, om het met milestones en geld of het in het sandbox-mode te spelen, zorgen voor genoeg afwisseling. In combinatie met de vele mogelijkheden, vele faciliteiten en het goede geluid maakt het deze Cities: Skylines een leuke game om de innerlijke stadsarchitect de vrije loop te laten gaan.

7.5

• + Veel mogelijkheden en faciliteiten
  • + Goed geluid