Cartoon Network: Battle Crashers

Wát een najaar beleven we in 2017 met de Nintendo Switch. Super Mario Odyssey kwam naar de console, net als andere toppers zoals Xenoblade Chronicles 2, The Elder Scrolls V: Skyrim, L.A. Noire en nu kunnen we zelfs de ultiem extreme topgame Cartoon Network: Battle Crashers verwelkomen. Terwijl uitgevers als Rockstar Games en Bethesda hun toppers naar de Nintendo Switch portten, kon GameMill Entertainment uit-er-aard niet stil blijven zitten. Alle uiterst boeiende helden van de Cartoon Network-series komen gebundeld in een fenomenale vechterscollectie naar de Nintendo Switch toe!

Adventure Time!

En nu zonder gekheid, Cartoon Network: Battle Crashers voorzagen we al eerder van een review toen het spel vorig jaar voor de Nintendo 3DS verscheen. Het combineert personages uit een aantal televisieseries van Cartoon Network, zoals Adventure Time en Clarence. De ene held rent bewapend met een wapenpistool op de vijanden af, terwijl een van de andere zes helden zijn kauwgomcollectie tevoorschijn haalt om de strijd aan te gaan. Welk van de zes personages je ook kiest; je rent van links naar rechts door het level heen (je kunt niet terug!), schakelt vijanden uit, en traint de personages die je gebruikt zodat ze in vaardigheid groeien.

Game…play?

Wat betreft gameplay kan ik redelijk herhalen wat ik vorig jaar over de Nintendo 3DS-game schreef, want op enkele technische aspecten na is dit spel één-op-één hetzelfde. Hier wil ik graag mijn geslaagde grap van vorig jaar herhalen om dit spel in één zin duidelijk te maken: “Cartoon Network: Battle Crashers zal bij de makers in het boekje staan als Cartoon Network: Shovelware Cashers”. Zoals ik in de vorige alinea uitlegde, komt het er in dit spel op neer om massa’s vijanden te verslaan terwijl je van links naar rechts door een level heen loopt. Hoewel je hiervoor verschillende personages tot je beschikking hebt, verschilt de gameplay niet wezenlijk wanneer je wisselt naar een andere cartoonheld. Dit betekent dat je in feite constant op de Y-toets drukt met een enkele druk op de X-toets voor een krachtigere oplaadaanval tussendoor. Het ontbreekt de gameplay zo geheel aan variatie, het ontbreekt de vijanden aan enig creatief inzicht, het ontbreekt het verhaal of een andere motivatie om te spelen compleet aan… alles? Zelfs als je fan zou zijn van al deze cartoonseries, vraag ik me oprecht af wat voor plezier er aan deze titel te beleven valt.

Consoleversie

De Nintendo 3DS-versie van Cartoon Network: Battle Crashers heb ik nog eens opgestart en ik verbaasde me erover hoeveel beter de Nintendo Switch-versie speelt en eruit ziet. Echter blijkt er vorig jaar ook een PlayStation 4-versie op de markt verschenen, dus ga ik er maar vanuit dat we nu die versie kunnen spelen voor de Nintendo Switch. Eerlijk is eerlijk: de Nintendo Switch-versie speelt geweldig. Je hebt totaal geen last van technisch falen; de Nintendo Switch draait het spel uiterst soepel. Je hebt geen last van bugs of glitches. Bovendien bestuur je je personage in deze versie van de game veel soepeler dan in de Nintendo 3DS-editie. Het keuzemenu van de levels en de achtergrondmuziek laten wel wat te wensen over, maar we moeten ook weer niet te veel verwachten van een Cartoon Network-spel uiteraard.

Als je Cartoon Network: Battle Crashers graag wil spelen (echter, waarom zou je dat willen?), dan kun je beter voor de Nintendo Switch-versie gaan dan voor de Nintendo 3DS-iteratie. Op Nintendo’s hybride console loopt alles net wat soepeler. Toch wil je dit spel eigenlijk niet spelen, want het ontbreekt de game geheel aan creativiteit. De gameplay is simpel, verveelt al na 10 minuten en dat wat je doet is totaal niet boeiend, ook al zit het technisch prima in elkaar.

3.5

• + Technisch goed speelbaar
  • - Gameplay: niet boeiend