Captain Toad: Treasure Tracker – Speciaal boek DLC

Toen ik Captain Toad voor de Nintendo Switch in de zomer van vorig jaar recenseerde tijdens mijn eerste playthrough vond ik het spel een lust voor het oog. De kleine levels hebben veel detail, ogen kleurrijk en daarnaast is de diversiteit aan puzzels een spel dat lekker wegspeelt, zowel in de handheld-modus, als op het grote tv-scherm. Het grootste kritiekpunt van velen was echter dat er slechts vier nieuwe levels in de Wii U-remake zaten, weet de DLC dit kritiekpunt weg te nemen?

Speciaal Boek

De nieuwe (betaalde) DLC heet ‘Speciaal Boek’ en in dit boek gaan Toad en Toadette samen weer op onderzoek uit door een vijftal gloednieuwe levels. Dat dit aantal misschien aan de lage kant is klopt, maar naast deze vijf fonkelnieuwe puzzellevels zijn er ook dertien nieuwe uitdagingen in al bestaande levels te bespeuren. Zo speel je sommige al bestaande levels nu in het donker, waardoor de aanwezigheid van Boo’s en ander gespuis ervoor zorgt dat je het level op een nieuwe manier moet ontdekken.

De vijf nieuwe levels, bestaande uit onder andere een piratenschip, een level met elementen uit Super Mario Galaxy, maar ook een compleet level wat zichzelf binnen een aantal seconden steeds doormidden breekt, zijn zeer vermakelijk en ook iets moeilijker dan het origineel. Dat betekent voor de doorgewinterde Captain Toad-speler dat het ook een goede uitdaging biedt. Datzelfde gebeurt ook bij de dertien gerecyclede levels met nieuwe uitdagingen. Zeker als je het spel al een tijdje in de kast hebt laten liggen zoals ik, is de uitdaging in het begin groter dan verwacht. Je moet immers de levels weer opnieuw ontdekken. Toch voelen de ‘oude’ levels origineel aan, er zijn dusdanig veel veranderingen gedaan dat je het gevoel hebt dat het toch een nieuw level is. Al met al is het aantal van vijf nieuwe, en dertien ‘oude’ levels voldoende, maar toch bespeurt je het gevoel dat er wellicht meer nieuwe levels in hadden gemoeten.

De Kroon en andere modi

Een van de nieuwe elementen is het verzamelen van de kroontjes. In dit concept moet je binnen een bepaalde tijd kroontjes verzamelen. Lukt dat niet? Dan mag je weer lekker opnieuw beginnen aan het level. Die kroontjes heb je ook zeker nodig, want anders heb je niet genoeg tijd om de diamanten te verzamelen om door te gaan naar een volgend hoofdstuk in het speciale boek. Ook de aanwezigheid van Boo’s in specifieke levels en de terugkeer van mijn favoriet: het mijnkarretjeslevel, maken de DLC divers genoeg om te boeien en zorgen met deze toevoegingen voor een nét iets nieuwere puzzeldynamiek.

Co-op

Wat onlangs ook werd toegevoegd in de gratis DLC was de mogelijkheid om het spel nu volledig in co-op te spelen. Ook deze modus zorgt voor een nieuwere dynamiek in het geheel om rustig met een vriend of vriendin de diverse levels te ontdekken naar allerlei glimmende muntjes, edelsteentjes of kroontjes. Ook de nieuwste betaalbare DLC ondersteunt de co-op modus en dat maakt het hele spel wel een stuk makkelijker om te spelen. Aan jou de keus of je voor iets meer uitdaging gaat, of dat de gezelligheidsfactor zwaarder weegt.

Captain Toad – Speciaal boek DLC is een welkome uitbreiding op de Nintendo Switch-versie van Toadbaas en Toadette. Het spel biedt voor nog geen zes euro vijf nieuwe en dertien geremixte levels en verlengt de levensduur van het spel voor de fanatiekeling met een ruim uur. Toch blijft het jammer dat er niet meer originele nieuwe levels inzitten, want dit had wellicht de Wii U-bezitter van het origineel kunnen overtuigen om alsnog de Nintendo Switch-versie aan te schaffen.

7.5

• + Het vijftal nieuwe levels zijn van een hoge kwaliteit
  • + Nieuwe modi zoals het verzamelen van kroontjes zorgt voor een nieuwe dynamiek