Captain Toad: Treasure Tracker (Nintendo Switch / Nintendo 3DS)

• 24 jul 18 om 08:00

• Dyon

• 0

Het personage Toadbaas maakte zijn intrede in de Super Mario Galaxy-serie en in Super Mario 3D World werd hij écht bekend met zijn Captain Toad-levels, waar hij door kleine leuke diorama-achtige omgevingen moest struinen op zoek naar muntjes en sterren. Nadat Captain Toad in 2015 zijn eigen spel kreeg met Captain Toad: Treasure Tracker, krijgt de game nu een heruitgave voor zowel de Nintendo Switch als Nintendo 3DS. Nathan (speelde de Wii U-versie) en Dyon (speelde de game niet eerder) namen ieder één van de versies onder handen.

Het avontuur begint (Dyon – Nintendo Switch – speelt voor de eerste keer)

Captain Toad begint met Toadbaas en Toadette die op zoek zijn naar schatten, en in het bijzonder een zeldzame ster. Echter komt de gemene vogel Wingo langs en steelt de enige ster die de twee in bezit hebben, en hij ontvoert ook nog eens Toadette. Aan Toadbaas de taak om haar en de ster terug te halen.

De grafische stijl die Captain Toad: Treasure Tracker hanteert is vergelijkbaar met die van Super Mario 3D World voor de Wii U en ook op de Nintendo Switch komt dat goed tot zijn recht. Zeker in de TV-stijl in Full HD is het een waar genot om te zien, maar ook in de handheldstijl is de game nog hartstikke scherp. Zowel docked als undocked draait de game goed.

De levels in Captain Toad: Treaure Tracker zijn kort en juist daardoor merk je op dat er een hoop detail zit in de levels. Wat ook opvalt, is dat de herkenbaarheid ervan af straalt. Er zijn talloze vijanden en omgevingen die inspiratie lenen uit voorgaande Mario-titels. Omdat Toadbaas niet kan springen moet hij plantjes en andere voorwerpen uit de grond trekken, en dat komt natuurlijk weer rechtstreeks uit Super Mario Bros 2. Zeker in het begin zijn de levels erg divers en moet je soms meerdere keren een level doorkruisen om alles te ontgrendelen. Denk hierbij aan alle drie de edelstenen en speciale missies die van tevoren niet bekend zijn. Wat later in de game krijg je echter te maken met meer herhaling, maar omdat het telkens niet al te grote levels zijn, wordt het geen bijzonder storende factor.

Ook qua sfeer is de game erg vrolijk. De soundtrack is van een zeer toegevoegde waarde, ondanks dat er een hoop gerecycled is uit Super Mario 3D World. Toch krijg je alsmaar een lach op je gezicht, is het niet vanwege die leuke bliepjes, dan is het wel van de droge reacties die Toad af en toe maakt. Zo gebeurt het wel eens dat 8-bit Toad, terwijl hij op een Mario-manier het level in wilt springen, faalt en struikelt.

Een grafische vergelijking tussen beide titels

Het avontuur herbeleefd (Nathan – Nintendo 3DS – speelt voor de tweede keer)

Drie jaar na dato is het een genot om Captain Toad: Treasure Tracker opnieuw op te pikken. De korte leveltjes maken de game zeer geschikt voor een handheld en voor kortere speelsessies tussendoor of onderweg. Voor wie het origineel voor de Wii U al eens heeft gespeeld, is de port een genot van herkenning. Sommige puzzels was ik inmiddels alweer een beetje vergeten en waar ik op de Wii U niet alle collectibles had verzameld, was dat deze keer wel een streven en extra motivatie voor mij. Het blijft dezelfde game als die van drie jaar geleden, maar gelukkig is de game ook nog net zo sterk en meeslepend als toen. Net als Dyon geniet ook ik van de vrolijke deuntjes die uit de speakers komen en de schattige, non-verbale onderonsjes van Toadbaas en zijn omgeving.

De Nintendo 3DS is een uitstekend platform voor de wandelende paddenstoel. Hetzelfde beeld wordt op beide schermen weergegeven. Het bovenste scherm heeft het 3D-effect als extra bijkomstigheid, terwijl je het touchscreen kunt gebruiken voor de touchelementen van het spel. De game ziet er goed uit voor een Nintendo 3DS-game en loopt zeer soepel, zelfs met 3D aan op een vanilla Nintendo 3DS. Het 3D-effect voegt ook zeker iets toe; de game maakte sowieso al goed misbruik van wat je wel en niet kunt zien op de Wii U en dit extra perspectief geeft het spel echt een gouden randje, ondanks dat je de helft van de tijd bezig bent met het touchscreen.

Controls (Dyon – Nintendo Switch)

De Nintendo Switch leent zich perfect voor de controls van Captain Toad. Door zowel de linker als de rechter thumbstick te gebruiken kun je makkelijk rondlopen met Toadbaas en ook de camerapositie snel draaien. De game kun je uiteraard met zowel de Joy-Con als de Pro-controller spelen, maar ook het gebruik van de TV- of handheldstijl zorgt voor nét wat andere controlopties. Als de Nintendo Switch in het dock zit heb je ten aller tijden ‘last’ van een cursor in beeld. Deze zit er omdat je soms bepaalde vijanden of voorwerpen uit de spelwereld moet aanraken om verder te komen in het spel. De cursor verplaats je met motion controls. Met de Pro-controller, of de Joy-Con in de houder moet je daardoor soms onnatuurlijke bewegingen maken. Dit speelt wat raar, en ook het telkens zien van dat stipje in beeld kan irriterend werken. In de handheldstijl heb je hier echter geen last van, want dan gebruik je net zoals bij de Wii U GamePad en de Nintendo 3DS het touchscreen om deze zaken te regelen.

Controls (Nathan – Nintendo 3DS)

Op de Nintendo 3DS is Captain Toad: Treasure Tracker soepel weg te spelen. Met de Circle Pad laat je Toad lopen, terwijl je met de stylus in je rechterhand het touchscreen bedient. Door de stylus te slepen op het touchscreen kun je de camera draaien, naar links en rechts, maar ook naar boven en beneden. Dat werkt tamelijk goed, maar het komt soms voor dat je met één swipe de camera niet genoeg verplaatst. Met name in latere levels kan dit een tikkeltje frustrerend zijn. Als alternatief kun je de D-Pad gebruiken. Die zit echter ook op de linkerhand, waardoor tegelijk lopen en de camera draaien weer lastig wordt. Nog een optie is om de schouderknoppen L en R te gebruiken. Deze klaren de klus, maar echter alleen naar links en naar rechts. Op een oud systeem werkt dit doordoor wat suboptimaal en hoewel het geen groot probleem is, blijft het soms wel een vervelend probleem. Op de New Nintendo 3DS heb je gelukkig ook nog de C-stick en die biedt uitkomst. Dat maakt de New Nintendo 3DS wel een fijner apparaat om Captain Toad op te spelen dan de originele systemen.

Captain Toad: Treasure Tracker heeft op zowel de Nintendo 3DS als Switch vier levels gebaseerd op Super Mario Odyssey

Nieuwe content

Wat betreft content is Captain Toad: Treasure Tracker voor zowel de Nintendo 3DS als de Nintendo Switch grotendeels onveranderd ten opzichte van zijn Wii U-voorganger. Wel bevat de game vier nieuwe levels gebaseerd op Super Mario Odyssey en deze zijn aan het einde van het spel ontgrendelbaar. Nu is dat aantal nogal karig, maar helemaal jammer is dat vier bonuslevels gebaseerd op Super Mario 3D World ervoor zijn ingeruild. Het aantal levels in het spel blijft dus gelijk en het is jammer dat Nintendo deze levels niet heeft overgezet naar de Nintendo 3DS- en Switch-versies voor net dat beetje extra content.

De Nintendo Switch heeft ook nog een unieke co-op-modus waarbij de een met de Joy-Con Toadbaas of Toadette bestuurt, terwijl de ander tomaatjes afvuurt op vijanden en andere attributen. Een leuke toevoeging om het spel eens met z’n tweeën te spelen, maar het spel, dat al geen hoge moeilijkheidsgraad heeft, wordt hierdoor nóg makkelijker. Een echte meerwaarde heeft deze functie dus niet, zeker als je het spel al een keer hebt doorlopen.

De co-op-modus in actie

Dyon’s conclusie (Dyon – Nintendo Switch – speelt voor de eerste keer)

Captain Toad: Treasure Tracker voor de Nintendo Switch is een vermakelijke en sfeervolle Mario spin-off die zeker voor de puzzelfans onder ons het spelen waard is. De game ziet er grafisch tot in detail goed uit. Tevens maakt het spel goed gebruik van het touchscreen en heeft het spel met meer dan 80 levels op het eerste gezicht een hoop content. Echter zijn de levels niet al te lang en ook niet al te moeilijk waardoor je het spel relatief snel uitspeelt. Andere kleine irritaties zoals het ontbreken van het viertal Super Mario 3D World-levels en de cursor in de Tv-stijl zijn jammer, maar zijn geen grote spelbrekers. Captain Toad: Treasure Tracker is een heel leuk tussendoortje voor de Nintendo Switch deze zomerperiode.

Dyon’s Eindcijfer: 8

Nathan’s conclusie (Nathan – Nintendo 3DS – speelt voor de tweede keer)

Voor wie Captain Toad: Treasure Tracker voor de eerste keer wil doorspelen, is de Nintendo 3DS een zeer geschikte optie. De kleine frustraties met de camera op de vanilla systemen drukken de pret niet, maar daarmee is de ervaring op de New Nintendo 3DS nog steeds iets beter. Qua content is de game grotendeels hetzelfde als de Wii U-game. Het is jammer dat er slechts vier nieuwe leveltjes zijn en dat je daarvoor ook de complete game moet hebben doorgespeeld. Voor mensen die de Wii U-game hebben gespeeld, blijft er weinig over dat het nog steeds erg schattige, unieke, leuke, vrolijke spelletje een tweede speelsessie waard maakt. Voor iedereen die de originele release heeft gemist, is deze port echter een gouden mogelijkheid om één van meest memorabele Wii U-games nu zelf te beleven.

Nathan’s Eindcijfer: 7,5

7.8

• + Sterk leveldesign