Capcom Fighting Collection - Een strijdbaar museum

  • Review

  • 28 jun 22 om 08:00

  • Robin

Hoewel ik geen diehard fan ben van fighting games zijn er wel genoeg franchises die ik wel eens gespeeld heb, zoals Tekken, Street Fighter, Smash Bros. en Soul Calibur. Fighting is een genre met een hoop historie en hoop smaakjes. Van eSport tot arcade; het genre heeft het allemaal. Capcom is dan ook één van de ontwikkelaars met een hoop fighting games in de geschiedenisboeken, waarvan er een aantal prachtig samenkomen in Capcom Fighting Collection. Slaat de collectie mij zo KO of is het uiteindelijk toch maar een time-out?

Capcom Fighting Collection is een samenkomst van tien verschillende (arcade-)games, waarvan 8.5/10 uiteindelijk fighting game is en 1.5/10 puzzle game. Sommigen zal de collectie van de vele Darkstalker-games het meest aanspreken, of de kans om Red Earth eindelijk op iets anders dan een arcadekast te spelen. Voor anderen is het de ultieme versie van Street Fighter II met “extra” fighting games die de meeste indruk maakt, of juist de fighting collectie met Super Puzzle Fighter II Turbo.

Een strijdbaar museum aan spellen

Met tien verschillende games om te spelen waarvan sommige zowel een Engelse als Japanse variant hebben, is er een hoop te doen. Mijn persoonlijke favorieten waren Red Earth, Super Puzzle Fighter II Turbo en Super Gem Fighter Mini Mix.

Red Earth is een fighting RPG boss rush game. Je doel is om met vier verschillende personages allerlei sterke vijanden te verslaan. Je personages krijgen ervaringspunten en groeien in level. Hiermee unlock je nieuwe moves om te kunnen gebruiken en de verschillende bosses te verslaan. Met prachtige 16-bit pixelart is het een genot om naar het spel te kijken waar onder andere draken, krakens en oni’s jouw weg versperren. Tevens is het de eerste keer dat de game te spelen is op moderne consoles en niet vastzit in een arcadekast.

Super Gem Fighter Mini Mix is een chibi fighter. Je speelt met de chibi varianten van bekende Capcom fighters waarbij de fighters continu van kostuum veranderen en grappige aanvallen uitvoeren. Deze aanvallen worden sterker door de gems die je verzamelt op het veld. Het is een wat lichtere variant van de fighters van de collectie, maar wel één van de charmantste.

Super Puzzle Fighter II Turbo is het puzzelspel van de collectie. In plaats van button mashen kan je rustig zitten en eigenlijk Tetris spelen terwijl je chibi personages automatisch tegen elkaar strijden wanneer je combo’s uitvoert op het puzzelveld.

Daarnaast heb je de Darkstalker games, horror fighters waar je vecht als vampieren, weerwolven of frankenstein-achtige monsters. De verschillende versies zijn in sommige gevallen varianten van andere games waarbij personages verschillen van het origineel. Vampire Hunter 2 en Vampire Savior 2 zijn de variatie op Darkstalkers 3 (Vampire Savior). Beide zijn trouwens ook alleen in het Japans te spelen. Dit maakt in principe niet veel uit voor de gameplay, gezien alleen de cutscenes echt in het Japans zijn.

Cyberbots is een game die mij zeker heeft verrast. Deze game wil ik zeker nog verder spelen gezien de premise best tof is. Het is een fighting game waar mechs het tegen elkaar opnemen. Je hebt de keuze uit vier verschillende mech’s met drie verschillende load outs die je vechtstijl enigszins veranderen.

Als laatste wil ik dan nog Hyper Street Fighter II: Anniversary Edition benoemen. Het is een variant van Super Street Fighter II Turbo waarin spelers alle versies kunnen besturen van de hoofdpersonages uit de vijf Street Fighter II-spellen die eerder voor de arcades zijn uitgebracht. Mocht je dus een fan zijn van Ryu en/of Ken in Super Smash Bros. Ultimate dan is dit je kans om deze personages te ontmoeten in een Street Fighter II (tenzij je deze games natuurlijk al eerder heb gespeeld in één van de vele heruitgaven)

Red Earth voor het eerst speelbaar op consoles!

Arcade op de Nintendo Switch offline en online

Alle games spelen op een prima manier op de Nintendo Switch zowel docked als handheld. Dat maakt het makkelijk om het spel heel even kort te spelen. Daarnaast kun je  verschillende filters, aspect ratio en border art instellen om de game te spelen op jouw manier. Full screen, 4:3, original, wide? Het is allemaal mogelijk. Ook kun je tijdens je gauntlet aan gevechten op elk moment ervoor kiezen om een quick save in te laden. Hiermee kan je op elk moment weer verder met je personage wanneer een gevecht toch niet ging zoals je had gehoopt. Tevens bieden de games verschillende niveaus van moeilijkheid aan en zo kunnen de die hard fighting fanaten hun hart ophalen, maar biedt het ook een rustigere manier van spelen mocht je nieuw zijn in het genre. Dat neemt niet weg dat de games pittig zijn.

Daarnaast is het spel online te spelen. Wanneer je online gaat kan je kiezen welke selectie uit de tien games je eventueel wilt spelen. Ben je dus minder fan van Street Fighter of Cyberbots dan kan je deze games gewoon uitschakelen in het online menu. Tevens kan je kiezen of je met mensen wilt spelen uit hetzelfde continent of overal in de wereld. Ook kan je nog aangeven of special met één druk van de knop gebruikt kunnen worden of dat je daadwerkelijk de combo van deze special moet weten. Of je nu casual of ranked wilt spelen of juist liever een lobby maakt deze mogelijkheden zorgen voor meer speelplezier met vrienden en fighters van over de hele wereld. Online spelen werkt ook zeer goed. Er is weinig tot geen lag en de verschillende games verliepen vloeiend. Als je de klassiekers online wilt gaan spelen een goede aankoop!

Toch geen fan van fighting games? Dan kan je altijd nog Super Puzzle Fighter II Turbo spelen.

Een mash aan knoppen en combo’s

De pittigheid van de game komt ook wel deels door de controls. Ik heb voornamelijk gespeeld met de Nintendo Switch Pro controller en hoewel je de controls heel goed kan instellen is het duidelijk dat de games directe ports zijn van de arcade-versies. In arcadehallen zijn de knoppen gebaseerd op Light, Medium en Heavy aanvallen voor zowel Kick en Punch aanvallen en tijdens sommige games wordt er van je gevraagd te mashen op een bepaalde “arcade” knop. Met een simpele druk op de min-toets van je Joycon of Pro-controller kan zien welke knop correspondeert met welke “arcade” knop. Liever had ik gezien dat de arcade knoppen in de game waren aangepast met de juiste Nintendo Switch knop. Dit zou de learning curve die de games hebben voor nieuwe gebruikers veel verbeteren.

Want hoewel een game zoals Smash Bros. of ARMS al een flinke learning curve heeft zijn ze wel toegankelijker in vergelijking met de games in deze collectie van Capcom. Het zijn de typische arcade fighting games en het is tijdrovend om er echt goed in te worden. Veel personages in het fighting genre hebben mooie combo’s die je kan loslaten op je tegenstander (waar je trouwens ook heel makkelijk via het min-knop menu een beroep op kan doen). Een extra handigheidje om notities snel en makkelijk bij de hand te hebben

Tijd voor de stempelkaart en audio-tour

Als laatste biedt de game nog enkele extra’s. Zo zijn er “Fighters Award” of Challenges die je kan vrijspelen. Dit is meer een novelty voor de completionists onder ons. Zo zijn er challenges waar je eenvoudigweg het spel moet spelen en in andere gevallen moet je een special gebruiken om het te unlocken. Zo blijft het spel leuk om ook offline de challenges te voltooien. Daarnaast is er ook een ruimte om de muziek uit de games te beluisteren en artwork van de verschillende games te zien.

Geen collectie zonder Street Fighter II. Wees voorbereid om veel te oefenen voor al je combo’s

Conclusie

Capcom Fighting Collectie heeft mij laten zien dat fighting games niet per se mijn genre is tenzij ik daar redelijk wat tijd in wil gaan stoppen. Dat neemt niet weg dat de collectie die in de game zit het geld waard is. Er zijn tien games waar je van kan genieten en even snel een potje tussendoor kan spelen. De games spelen technisch prima en je hebt voldoende te doen zowel offline als online. Ik had wel liever wat beginners-vriendelijkheid gezien in deze games door bijvoorbeeld de knoppen in de games wat aan te passen zodat je begrijpt wat er gebeurt. Vele van deze games zijn historische klassiekers en mocht je iemand zijn die een stevige duik wil nemen in het fighting genre of ben je juist een grote fan, dan is dit een collectie voor jou.

7.7

N1-score

  • + Prijstechnisch een prima investering
  • + Goede online en offline mogelijkheden
  • + Games die nog niet eerder zijn verschenen in het westen of op console nu speelbaar
  • + Perfecte collectie voor zowel beginner als veteraan in het genre
  • - Learning curve en tijd investering is nog steeds hoog
  • - Moeilijkheidsgraad zelfs op lager niveau soms best pittig
  • - Button mapping had beter gekund.

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Leak: gloednieuwe epiloog voor Kirby’s Return to Dreamland Deluxe

0

Nieuws Leak: gloednieuwe epiloog voor Kirby's Return to Dreamland Deluxe

30-01-2023

1

Rik

Duitsland: Binnenkort Super Mario pizza’s in de winkel

4

Nieuws Duitsland: Binnenkort Super Mario pizza's in de winkel

30-01-2023

4

Rik

Nieuwe Mario Movie-beelden tonen Cat Mario & stem van Donkey Kong

3

Nieuws Nieuwe Mario Movie-beelden tonen Cat Mario & stem van Donkey Kong

29-01-2023

3

Rik

Discussieer met ons mee! 2

ageQned

28-06-2022

#5641‍

185 comments

De difficulty setting (Hyper Street Fighter 2) zit een bug in als je de USA versie kiest, daarom blijft die game ontzettend moeilijk. Kies de jap versie en je zult het verschil behoorlijk merken.

DetectivePikachu

28-06-2022

#5646‍

80 comments

Zijnde iemand die vanaf de jaren '90 casual Street Fighter speelt en dus het Capcom-vechtsysteem in m'n muscle memory heb, heb ik juist weer moeite om te wennen aan andere vechtspellen en brawlers... Inmiddels heb ik CFC ook uitgebreid mogen proberen en naar mijn idee is het minpunt van de button mapping totaal misplaatst. Het is voor elk van de 10 games afzonderlijk mogelijk om 2 custom button lay-outs in te stellen, naast de 2 vaste lay-outs. Op de 'insert coin'-knop na zijn alle knoppen naar eigen inzicht aan te passen, zelfs een druk op de linkerstick kan ingezet worden. Verder is het Capcom-vechtsysteem altijd al met light/medium/heavy (met soms een aanpassing voor een enkele game) geweest en moesten controllers al vanaf de SNES concessies doen aan de oorspronkelijke arcade-controls. Tot slot kan elke game op training mode gespeeld worden. Voor iemand die zich in de input-/output-data wil verdiepen, is zelfs optioneel de getalsmatige button-input en damage-output af te lezen. Het is dus niet alleen voor spelers die de special moves willen testen en oefenen.