Cadence of Hyrule DLC – toonaangevende aanvullingen

• 9 okt 20 om 12:00

• 0

Alsof puur het bestaan van indie-crossover Cadence of Hyrule: Crypt of the NecroDancer al geen wonder was, heeft dit spelletje de afgelopen maanden ook nog eens drie DLC-pakketten gekregen. Deze DLC-pakketten geven eigenlijk meer van verschillende zaken die het origineel al zo verrassend tof maakt. En dit vooruitzicht zet prachtig de toon voor de extra content!

Personages in alle tonen en maten

Het eerste DLC-pakket is de zogenaamde Character Pack. Deze kost losstaand €5,99 en voegt wel vijf nieuwe speelbare personages toe. Wat vooral vet hieraan is dat deze bekend zijn van zowel de The Legend of Zelda-serie als de Crypt of the NecroDancer-serie. Het gaat om Impa, Aria, Fredrick, Shadow Link en Shadow Zelda. Elk personage heeft ook een unieke ability en verandert de speelstijl drastisch. Zo draagt de welbekende Impa uit Zelda altijd een speer met een flinke range, waardoor het spel gelijk een stuk makkelijker wordt. Ze teleporteert zelfs automatisch door vijanden heen zonder enig schrammetje. Aan de andere kant kun je ook spelen als Aria, de oma van Cadence. Terwijl Impa je leven erg makkelijk maakt, hop je als Aria altijd rond met maar een half hartje. Word je geraakt, mag je opnieuw beginnen. Oh, dat geldt trouwens zelfs ook als je maar een beat mist. Dat is zeker wel een hard mode.

Misschien dat spelers van Cadence of Hyrule of Crypt of the NecroDancer zich de enthousiast zingende shopkeeper Fredrick nog kunnen herinneren: elke keer als je hem tegenkomt, vult hij de kamer met zijn prachtige en intense gezang. Niet heel vreemd dat hij als speelbaar personage nu een aanval heeft gekregen genaamd Vocal Blast: deze aanval zorgt ervoor dat de vijanden om de koopman heen tijdelijk verward raken en de andere kant op lopen. Oh en natuurlijk dat hij zo nu en dan lekker meezingt met de hits op de achtergrond. Tenslotte zijn Shadow Link en Shadow Zelda eigenlijk gewoon skins voor Link en Zelda, wat wel jammer is.

Toch is het heel vet om als drie totaal nieuwe personages te kunnen spelen. Als je Shadow Link en Shadow Zelda meetelt, betekent het dat je gewoon in totaal met wel acht verschillende personages het hoofdverhaal kunt spelen! Wel kun je deze nieuwe personages enkel spelen in de Single Character Mode, All Characters Mode en Dungeon Mode. En wat ik nog veel vervelender vind: je mag maar drie verschillende save files hebben, dus om al deze modi en personages eens uit te kunnen proberen, moet je toch echt save files gaan verwijderen.

Muziek in de oren

Muziekliefhebbers opgelet! Het tweede DLC-pakket, de Melody Pack, is speciaal voor jullie. Cadence of Hyrule barstte al van de super vette remixes van onze dierbare Zelda-deuntjes, maar dit pakket voegt voor €5,99 nog 39 nieuwe nummers toe! Deze nummers zijn van drie verschillende artiesten, elk met een heel eigen stijltje. Daarbij geeft dit pakket je de volledige vrijheid om de achtergrondmuziek in de game aan te passen naar jouw smaak. Hoewel ik zelf niet zo ben van het spelen met dit soort instellingen, vind ik het wel erg cool dat je de mogelijk hebt om zelfs de muziek naar je eigen smaak te personaliseren!

Gemaskerd geluid

Het derde en laatste DLC-pakket vind ik wel het meest indrukwekkende. Dit pakket, genaamd Symphony of the Mask, is een geheel nieuw avontuur. Hier hop je als Skull Kid (nee, niet die ene van Majora’s Mask) door Hyrule om Ganon te verslaan en ontdek je verschillende maskers waardoor je andere vaardigheden krijgt (verwarrend, ik weet het). Het lijkt qua structuur eigenlijk best wel op een standaard Zelda-spel. De eerste dungeon is zelfs bij de Deku Tree. Maar vergis je niet: deze modus is vrij pittig. Zelfs de Deku Tree was even lastig, vooral als je zoals ik begint met die modus na tijden het spel te hebben aangeraakt.

Symphony of the Mask is wel echt mijn favoriet van de drie pakketten. Het avontuur is niet zo uitgebreid als het hoofdverhaal, maar is toch interessant en uitdagend genoeg om je ermee te vermaken. Je kunt met een druk op de knop wisselen van masker en de verschillende vaardigheden die de maskers geven, maken het spel een stuk dynamischer. En de prachtige nieuwe muziek en knipoogjes naar Majora’s Mask maken het helemaal compleet voor mij. Dit pakket is verkrijgbaar voor €9,99 of €14,99 als onderdeel van de seizoenspas. In de seizoenspas zitten ook de andere twee DLC-pakketten.

Ik heb het gevoel dat deze drie DLC-paketten Cadence of Hyrule: Crypt of the NecroDancer echt afmaken. Het originele spel was al erg gaaf, maar voelde soms toch vrij eentonig en kort aan. Deze DLC-pakketten (en de gratis DLC van vorig jaar!) doen er veel meer content bij om je langer te kunnen laten genieten van dit vette spel. Er is voor ieder wat wils: de een voegt een hoop nieuwe speelbare personages toe, een andere weer een waslijst aan mooie muziek en de laatste en geheel nieuw avontuur. Ik zou zelf de voordeligere seizoenspas aanraden met alle pakketten inbegrepen, maar daar komt eigenlijk ook wel mijn grootste kritiekpuntje: er zijn lang niet genoeg save files voor al die verschillende modi. Maar goed, ik wil niet hetzelfde deuntje blijven zingen: voor de rest zijn dit gewoon solide, toonaangevende DLC-pakketten!

8

• + Voor ieder wat wils
  • + Seizoenspas is een goede deal