Burnout Paradise header

Burnout Paradise Remastered - Vanouds racen en crashen

• 21 jun 20 om 13:36

• Sascha

• 0

Ah, Burnout Paradise. Wat heb ik uren plezier beleefd aan deze game ruim 10 jaar geleden. En nu is hij er dan eindelijk voor de Nintendo Switch. Burnout Paradise Remastered belooft hetzelfde raceplezier uit 2008 in een flits 60fps portable jasje. Kan het dit waarmaken, of is het duidelijk dat deze kar met bouwjaar 2008 zijn beste jaren al heeft gezien?

Burnout Paradise – On-the-go racing

De Burnout-reeks is een eigenlijk een genre op zich. Het is zeker geen Gran Tourismo of Forza. Maar ook de vergelijking met Need for Speed gaat niet bepaald op. Burnout games staan veelal bekend om hun vrij agressieve stijl en zaken zoals ‘Crash Mode’. Burnout Paradise gaf daar een nieuwe draai aan in 2008 door de speler in een open wereld te droppen genaamd Paradise City. Een stad waar bij ieder stoplicht wel actie te vinden is. Het is ruim 10 jaar stil geweest, tot in 2018 de Remastered-versie voor de Playstation 4 en Xbox One beschikbaar kwam. Het heeft vervolgens nog twee jaar geduurd totdat de game naar de Nintendo Switch kwam racen.

Nieuwe spelers zullen mogelijk een beetje verward aan de game beginnen. Je wordt vrijwel direct in een auto gedropt en de wereld ingesmeten. De enige begeleiding die je hebt, is DJ Atomica die af en toe via de radio wat tips en ondersteuning geeft. Rij naar het eerstvolgende stoplicht en begin je eerste event. Er bestaat niets zoals fast-travel, geen GPS, niks. De speler wordt echt geacht om zelf op verkenning uit te gaan. En het werkt. Door zelf de stad te verkennen en de map te leren heb je echt het gevoel dat je een nieuwkomer in een onbekende stad bent. En er is genoeg te doen.

Los van de ouderwetse ‘kwaaltjes’ van een twaalf jaar oude game, zitten gelukkig ook alle goede punten erin. Zo is de soundtrack met ruim 90 verschillende nummers aanwezig. Dit gaat van het onmisbare ‘Paradise City’ van Guns N’ Roses over Junkie XL helemaal tot Bach en Mozart. De muziek in Burnout Paradise is gewoon perfect voor een dergelijke game van racen en crashen. De game draait ook op een constante 60fps, zowel docked als handheld, wat de races echt ten goede komt. Ik heb op geen enkel moment framedrops ervaren. Burnout Paradise naar mijn mening ook ideaal handheld te spelen.

Genoeg te doen. Maar is genoeg wel genoeg?

Burnout Paradise kent een reeks aan race-events: zo zijn er normale races waar je van A naar B racet. Er is Road Rage, waar het doel is om een bepaald aantal aan tegenstanders uit te schakelen (door ervoor te zorgen dat hun auto crasht). Stunt Race, waarbij je acties zoals jumps, drifts, etc. moet doen om een bepaald puntenaantal te behalen. Marked Man, waar je van A naar B moet komen, zonder dat het de tegenstanders lukt om jou te laten crashen. Tot slot is er nog de Burning Route. Een speciale race die uniek en eenmalig voor iedere auto is. Voltooi de Burning Route en je krijgt een verbeterde versie van je auto.

Verder zit de game ook nog vol met zaken zoals Superjumps (plekken waar je absurd hoge/lange sprongen maakt), Smashes (afgezette wegen die off-road gaan of als afkorting dienen), Billboards (grote reclameborden waar je doorheen knalt), Car Parks (parkeergarages waar je ook grote sprongen kunt maken) en diverse Drive-Thru’s zoals: tankstations om je boost op te vullen, garages om je auto te repareren en locaties om je auto van een nieuw kleurtje te voorzien. Kortom: er is een heleboel te doen. En je kiest helemaal zelf wanneer jij wat doet.

Burnout Paradise kent namelijk geen ‘story mode’ of ‘carreer mode’. Bovenstaande is vrijwel precies wat je krijgt: Start de game, word in je éérste auto gedropt, begin met racen, klaar. Je hebt weliswaar een rijbewijs dat om de zoveel gewonnen races upgrade, maar meer ook niet. Als je dus iemand bent die van verhaallijnen en veel unlockables doormiddel van een storymodus houdt, dan zul je hier aan het kortere eind trekken. Het enige wat je vrijspeelt door je rijbewijs op te waarderen zijn nieuwe auto’s.

Een van mijn persoonlijke bezigheden in Burnout Paradise is de ‘Road Rule’. Iedere straat in Burnout Paradise heeft vier leaderboards: snelste offline tijd, snelste online tijd, hoogste offline crash en hoogste online crash. De tijd is simpelweg hoe lang je erover doet om van het begin tot het einde van de straat te racen. De crash heeft betrekking op ‘Showtime’. Wanneer je in een straat L + R indrukt flipt je auto omver en is je doel om tegen zoveel mogelijk verkeer te knallen en zoveel mogelijk schade aan te richten tot je geen boost-energie meer hebt. Wanneer je op een straat zowel de snelste tijd en hoogste crash op jouw naam hebt, ben jij ‘Ruler of the road’. De straatnaam wordt dan goud, en wanneer het de online scores betreft zal iedereen jouw naam erbij zien.

De game ondersteund ook online-races. Via de D-pad kun je makkelijk verbinding maken om een quickmatch tegen spelers online te starten. Dit kan met maximaal acht spelers tegelijk. Helaas werkt deze functie op het moment van schrijven nog niet, dus dat heb ik niet kunnen testen. Het is helaas niet mogelijk lokaal (via splitscreen) samen te spelen.

Propvol met alle DLCs

Burnout Paradise Remastered is voorzien van alle DLCs die de originele game had. Dat betekent dat je meteen vanaf begin een hele reeks aan high-end DLC-auto’s ter beschikking hebt. Dat kan best tof zijn als je een doorwinterde Burnout-speler bent. Voor een nieuwe speler is dit eigenlijk een verraderlijke valkuil. De auto’s uit de DLC zijn véél beter dan de auto’s die je in volgorde van de game zelf vrijspeelt. Dit heeft als gevolg dat je door de eerste paar uitdagingen heenvliegt alsof het niets is, en de game nogal saai en eenvoudig overkomt.

Ook zit ‘Big Surf Island’ erin. Dit is een extra eiland waar je naartoe kunt rijden. Het is een leuke toevoeging met veel plekken waar je fantastische lange en hoge sprongen kunt maken. Big Surf Island heeft diverse extra events. Helaas tellen deze niet mee voor het opwaarderen van je Burnout-rijbewijs. Ik zou aanraden deze plek iets later pas op te zoeken. Er is gelukkig genoeg in de rest va Paradise City te doen.

Burnout Paradise Remastered is eigenlijk precies wat de naam zegt: een remastered versie van de originele game. Alle ‘kwaaltjes’ van een Burnout-game uit 2008, zoals geen uitgebreide tutorial, geen GPS-systeem, geen uitgebreide story mode, geen uitgebreide aanpassingen aan auto’s, geen uitgebreide interactieve map en geen fast travel zitten erin. Maar verder is de game gewoon opgepoetst tot een game die prima en vooral ongelofelijk soepel draait op onze favoriete draagbare console. Je moet van Burnout-games houden, wil je van deze game houden. Het is geen Forza, het is geen Need for Speed. Het is Burnout Paradise. Als oud-Burnout liefhebber kan ik deze game loven voor wat het is: een uitstekende remaster. Je gaat ervoor zitten, en je zit direct in de actie.

8

• + Strakke 60fps prestaties
  • + Welbekende Burnout-actie