Burly Men at Sea

• 13 apr 18 om 17:16

• 0

Heb je er altijd al van gedroomd om met je eigen bootje over het eindeloze blauw te dobberen? Dit overkomt drie olijke matrozen in Burly Men at Sea, die bezakt en bepakt het ruimte sop kiezen. Maar vergeet de matrozen, vergeet de zee, en vergeet ook je schip. Het avontuur van de drie kameraden heeft namelijk vele andere hoogtepunten, terwijl het je meeneemt in een minimalistische pracht van jewelste. Enter Burly Men at Sea!

Aanschouw een trailer van Burly Men at Sea en overtuig me ervan dat je ooit een stijlvollere game dan deze gespeeld hebt. Ik denk niet dat dat gaat lukken! Een grafische stijl van uiterste simplisme heeft de overhand, waarbij effectief geschreven zinnetjes één voor één doordacht op je scherm landen. Deze maken vlug de situatie duidelijk en bovendien esthetisch verantwoord. Tel hier een, minstens net zo simplistische (doch treffende) soundtrack bij op, en ontwikkelaar Brain&Brain slaagt er met vlag en wimpel in om een waar videogame-prentjesboek te creëren.

Als het unieke design en de sterk geschreven dialogen nog niet genoeg avontuurlust opwekken, dan zorgt je eigen inbreng daar wel voor. Het spel lijkt na een eerste speelronde van zo’n 30 minuten weliswaar lineair, maar afhankelijk van de keuzes die je als speler maakt kom je bij één van de twaalf verschillende einden terecht. Tussen de dialogen door werkt het spelen zelf overigens heel simpel: je kunt (simpelweg met één enkele Joy-Con) naar links en naar rechts lopen of ergens op klikken met de A-knop! Als ik er echt een genre op moet plakken, zou ik Burly Men at Sea een kruising tussen een visuele novelle en een avonturengame noemen, maar een ‘interactief prentjesboek’ beschrijft het spel beter.

Simpel genoeg, zou je denken, maar helaas bestuurt jouw Burly Man soms wat inaccuraat. Toch springt het – terecht – in het oog als je van visueel opvallende en verhaalgedreven games houdt. De game had wat langer mogen duren, maar tegelijk prikkelt het wel je nieuwsgierigheid door twaalf einden te bevatten. En als je liever bij je eerste einde blijft, heeft Brain&Brain een leuke extra voor je: via internet kun je een prentjesboek speciaal over je eigen einde bestellen!

Met Burly Men at Sea haal je een visueel pronkstuk in huis. De effectief geschreven dialogen en treffende soundtrack maken het geheel helemaal kloppend. Een enkel bootritje door Burly Men at Sea kost je helaas slechts een klein half uurtje, maar de echte avonturiers lichten daarna nogmaals het anker om de overige elf einden te bereiken. Zo haal je met deze game toch een pareltje in huis, al had het met wat meer tijd en werk nog iets meer kunnen blinken.

8

• + Visueel prachtig; een waar prentjesboek
  • + Sterke dialogen, treffende soundtrack