Bubble Bobble 4 Friends

Bubble Bobble is één van de allerbeste arcade-spellen ooit gemaakt. Het spel houdt de mechanieken simpel, maar de levels groeien met elke stap die je zet. De gameplay vormt een aantrekkelijk geheel dat gelijk aanspreekt. Taito heeft de series lang met rust gelaten, waardoor de laatste titel tijdens de WiiWare dagen verscheen. Nu is het de vraag of het ons nog weet te bekoren, want spellen zoals deze hebben het moeilijk om een nieuw publiek aan te spreken.

Zoals vanouds

Bubble Bobble 4 Friends is precies wat het belooft te zijn: 100 stages gevuld met liefde voor de arcade-klassiekers. Het hoofdavontuur bevat vijf werelden, ieder met negen stages en een baasgevecht. Deze werelden zijn vrij gemakkelijk te overbruggen, gezien je een oneindig aantal levels hebt. Sterker nog, het zal maar een uur duren om het uit te spelen. Hard Mode, echter, is waar de uitdaging om de hoek komt kijken: vijftig levels met pittige vijanden en veranderingen in design.

Screenshot Bubble Bobble 4 Friends Nintendo Switch

Het nieuwe avontuur probeert er wel degelijk nieuwe twists in te verwerken, zoals een ranking systeem. Na elke wereld ontvang je een maximum van drie sterren, en deze laten zien hoe goed je hebt gespeeld. Voor die drie sterren is het belangrijk dat je snel speelt, al het fruit verzamelt en geen enkele continue gebruikt. Daarnaast ontgrendel je nieuwe vaardigheden na elke wereld, waardoor de volgende set beter te overbruggen is. Helaas kun je er maar één tegelijkertijd inzetten, gezien het gebruik van meerdere vaardigheden invloed zou hebben op een high score. Het bovenstaande is van levensbelang voor Bubble Bobble 4 Friends, want het nodigt uit tot meerdere playthroughs. Zonder deze functies zou je eigenlijk na één ronde alweer klaar zijn.

Gelukkig speelt Bubble Bobble zoals vanouds vrij soepel. De spelers spuugt bubbels zodat vijanden gevangen worden genomen. Zodra je op de vijanden springt, verdwijnen ze van het speelveld en laten de gemeneriken een leegte achter. Wanneer iedereen verslagen is, vlieg je snel door naar het volgende level. Het rond bewegen voelt uitermate prettig, en werkt prima met zowel een Joy-Con als de Pro Controller.

Iets meer, iets minder

Naast het avontuur, wat echt niet minder dan een paar uur zal duren, bevat Bubble Bobble 4 Friends ook vierspeler-multiplayer. Het werkt verrassend genoeg prima, vooral in de latere levels is het echt fijn om samen te werken. Dat gezegd hebbende, het is niet nodig om het einde van de reis te zien om alles vrij te spelen. Het pakket biedt ook de arcade versie van de originele Bubble Bobble, en deze is speelbaar vanaf het moment dat je het spel opstart. Alle 100 stages van het origineel zijn aanwezig en kunnen vlot doorlopen worden, mede doordat je er virtuele munten in kunt blijven gooien.

Bubble Bobble 4 Friends voelt als een dagje uit. Het is fijn voor een paar uur en soms geeft het zelfs een nostalgisch gevoel, maar na een paar uur wil je weer eens wat anders. Dat is waar dit spel veel te weinig content bevat. Toch moet ik toegeven dat ik een grote glimlach had toen ik het spel aan het spelen was. De toon die het retro avontuur weet neer te zetten is onovertroffen, en is vrij welkom in het Nintendo Switch landschap.

7.5

• + Grappige mechanieken
  • + Multiplayer tot en met vier personen