Bridge Constructor Portal

Je kent het wel: van die aankondigingen waarvan je een gat in de lucht springt van pure vreugde en anticipatie. Velen zullen deze sensatie gevoeld hebben bij de onthulling van The Legend of Zelda: Breath of the Wild of Super Mario Galaxy. Zo had ik dat ook bij Mario + Rabbids: Kingdom Battle en Rocket League. Het meest recente momentje van intense blijdschap had ik bij de aankondiging van Bridge Constructor Portal, in mijn ogen een kruising tussen Poly Bridge, Portal en Lemmings. Slaagt deze combinatie of zakt de constructie als een kaartenhuis in elkaar?

Het merendeel van de huidige twintigers zal vast al eens gehoord hebben van Portal, het first-person puzzelspel van Valve. Valve is ook het bedrijf achter Half-Life, Left 4 Dead, Team Fortress en natuurlijk de applicatie Steam. In Portal ging je met een vrouwelijke protagoniste op uitstap in de testkamers van het Aperture Science computer-aided Enrichment Center. Begeleid door GLaDOS baande je je een weg door de verschillende kamers. Bridge Constructor Portal, gek genoeg niet ontwikkeld door Valve maar door ClockStone Software, bouwt voort op dit principe, maar dan op een eigen manier.

A trip down physics road
Als een groot fan van Portal en Portal 2 lig ik al binnen één minuut dubbel van het lachen. Mijn grootste angst was dat de typische Portal-humor zou ontbreken. Die angst blijkt absoluut ongegrond en Bridge Constructor Portal lijkt een vliegende start te maken voor Portal-fans. Opnieuw zal GLaDOS je begeleiden in je nieuwe baan als Chief Custodian van het Aperture Science Vehicular Hurdling Initiative. Allereerst leg je verplicht de Test Series for Testing Series-testen af. Bruggen bouw je door Apperture Science Convertible Scaffold Planks aan elkaar te koppelen en door ze te ondersteunen met Aperture Science Multipurpose Super Cables. Zeer regelmatig zul je ook geconfronteerd worden met de Aperture Science Quantum Tunnels, de Aperture Science Heavy Duty Super Colliding Super Button, de Weighted Companion Cube en de immer vertederende Sentry Turrets.

Heftige termen, of niet? Zij die Portal kennen kunnen hier direct aan afleiden dat de ziel van Portal grotendeels overgedragen lijkt te zijn aan Bridge Constructor Portal. De introductie tot het spel is vlekkeloos en de tutorial staat als een huis. Deze tutorial, gegeven door de altijd charmante GLaDOS, legt zeer duidelijk de ware essentie uit van het spel en laat je niet in het duister tasten. Mocht je meer willen weten over meer ingewikkeldere bruggen, dan kun je dit nalezen in een gids die tijdens het spelen beschikbaar is. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan en kun je lastige situaties makkelijker het hoofd bieden.

Exponentieel verloop
Vaak gaan puzzels de mist in door een te lage moeilijkheidsgraad, te veel lineariteit of veel te voor de hand liggende oplossingen. Van deze drie klachten ga je in Bridge Constructor Portal geen last hebben. Het begin van het spel is weliswaar simpel om je toe te staan in het spel te geraken, maar na de eerste tien testkamers is het klaar met de pret en ga je flink moeten nadenken voor je begint te bouwen. Lukraak beginnen bouwen leidt zelden tot een goed resultaat. Lineair is dit spel ook niet. Je kunt bruggen bouwen op verschillende manieren om de suïcidale heftruckchauffeurs naar hun einddoel te leiden. Tevens zul je ervaren dat de voor de hand liggende oplossingen lang niet altijd de oplossing zijn en dat je toch verder moet kijken als de heftrucks zichzelf plots ongewenst demonteren.

Wel moet gezegd worden dat Bridge Constructor Portal wat te vroeg haar kruit verschiet bij het introduceren van nieuwe mechanieken. Ook het aantal onderdelen dat je tot je beschikking hebt voor het bouwen van bruggen zijn gering, waardoor je soms het gevoel hebt dat je zeer gelimiteerd bent in het aantal oplossingen voor de puzzels in de verschillende testkamers. Daarnaast kun je jammer genoeg niet zelf de positie van portals kunt instellen, iets wat in de originele Portal-games een kernwaarde was. Een gemis, maar zeker geen ‘deal breaker’.

Een feest voor oog en oor
Portal staat voor een smetteloze, witte omgeving met bewegende muurpanelen, camera’s op elke hoek en vooral niet te veel kleur. Dit pallet is door ClockStone Software overgenomen en komt prachtig tot haar recht in Bridge Constructor Portal. Daarnaast kent deze game schitterende muziek in een zeer rustgevende ambient-stijl. Diepe tonen vormen de basis en hogere, mechanisch klinkende tonen maken het helemaal af. Maar de kers op de taart is absoluut het optreden van Miss GLaDOS zelf, Ellen McLain. De samenwerking met Valve gaf niet alleen toegang tot de middelen van het team achter Portal, maar ook tot de prachtige stem van deze Amerikaanse operazangeres. Deze drie facetten maken de Portal-beleving compleet en voor mij was dit een serieuze throwback naar Portal en Portal 2.

Bridge Constructor Portal doet wat ik ervan verwacht had. De gameplay is niet verrassend en ook zeker niet nieuw, maar desalniettemin wel vermakelijk. De aspecten van fysica en de hersenloosheid van de heftruckchauffeurs dwingen je tot nadenken over je ontwerp en het spel geeft dan ook vrij weinig tips. Dat hoeft ook niet vanwege de sterke introductie die je aan het begin van het spel krijgt. Bepaalde waarden uit de Portal-reeks ontbreken helaas hier, echter maakt dit de game niet waardeloos. Integendeel, Bridge Constructor Portal is een prima, op zichzelf staande, game die garant staat voor een mooi aantal uren vermaak. Het design, de geweldige muziek en de stem van Ellen McLain maken de Portal-beleving compleet. Bridge Constructor Portal is een absolute aanrader en het is fijn om Portal opnieuw in actie te zien na Portal 2. Nu Half-Life 3 nog…

8

• + Gevarieerde puzzels
  • + Toffe physics