Bravely Default

Square Enix sluit dit jaar af met Bravely Default voor de Nintendo 3DS. Bravely Default is een heruitgave van het in 2012 in Japan verschenen Bravely Default: Flying Fairy. De verbeterde versie van de game komt nu ook in Europa uit en dat is iets wat toegejuicht kan worden. Bravely Default is een klassieke Japanse RPG en helaas zien we de laatste jaren steeds minder van dit soort games verschijnen in Europa vanwege tegenvallende verkoopcijfers. De game is geïnspireerd door de oudere Final Fantasy-games. Square Enix doet er alles aan om deze nieuwe serie succesvol aan het westerse publiek te presenteren met onder andere een zeer complete deluxe collector’s edition. Is het Square Enix met Bravely Default gelukt om een JRPG neer te zetten die geschikt is voor het westerse publiek?

Bravely Default is een klassieke Japanse RPG en wordt gezien als een spiritueel vervolg op Final Fantasy: The 4 Heroes of Light. De invloed van de Final Fantasy-serie komt overal terug. Zo hebben de magische spreuken bekende namen, heb je een overworld waar je verschillende steden, kerkers en tempels op bezoekt en komen enkele iconische classes uit Final Fantasy terug zoals de summoner en de white mage. Bravely Default zou zo een Final Fantasy-game kunnen zijn. De game kent verder een standaard turn-based gevechtssysteem zoals je gewend bent van een JRPG.

De originele versie van Bravely Default die in 2012 in Japan is uitgekomen kende een doorspeeltijd van ongeveer 70 uur. In deze verbeterde versie heeft Square Enix content toegevoegd en de spelsystemen aangepast zodat je het einde in ongeveer 30 tot 35 uur kunt bereiken. De spelsystemen zijn zo aangepast dat alles sneller gaat en dat is een aanpassing die zeker voor de Europese markt meer dan welkom is. De game kent drie verschillende moeilijkheidsgraden: easy, normal en hard. Voor een doorgewinterde JRPG-speler zal normal voldoende uitdaging bieden maar tegelijk is deze modus ook erg toegankelijk voor spelers die nog niet bekend zijn met JRPGs. Ben je echter op zoek naar net iets meer uitdaging dan zal de hard-modus je zeker niet teleurstellen, met vijanden die sterker zijn en sterkere aanvallen kennen. In Bravely Default kun je op ieder moment switchen tussen moeilijkheidsgraden en kun je ook enkele andere instellingen aanpassen. Zo kun je ook de random encounter rate aanpassen naar eigen smaak. Dit zorgt ervoor dat je meer of minder vijanden tegenkomt als je rondloopt. Je kunt deze zelfs volledig uitzetten en dat is vooral heerlijk als je grote afstanden moet afleggen door gebieden met zwakke tegenstanders.

Agnes in je woonkamer

De game start met een adembenemende intro. In het eerste gedeelte wordt gebruikgemaakt van de AR-functionaliteit van de Nintendo 3DS. Agnes Obligé, de hoofdrolspeelster, loopt in je woonkamer rond en je smeekt je om haar te helpen. Dit gebeurt met behoorlijk wat emotie die versterkt wordt door de voice-over. Het eerste kippenvelmomentje was daar, en dat al binnen de eerste vijf minuten. Na het eerste gedeelte worden de vier hoofdpersonages door middel van prachtige cutscenes voorgesteld.

Bravely Default vertelt het verhaal van vier kristallen die verbonden zijn met de elementen vuur, water, wind en aarde. Agnes Obligé is de draagster van wind. Haar lot is verbonden met de kristal van wind. De vier kristallen worden steeds zwakker en worden door duisternis omringd. Door deze duisternis worden de vier elementen ook niet meer gecontroleerd in de wereld. Het gevolg hiervan is dat bijvoorbeeld de wind verdwijnt. Ook wordt het kleine dorpje Norende in een keer van de kaart geveegd door een onverklaarbaar fenomeen. Agnes gaat op onderzoek uit en ontmoet Tiz, de enige overlevende van Norende. Tiz en Agnes gaan samen op avontuur en voegen al snel twee andere personages, Ringabel en Edea Lee, toe aan hun team. Ringabel is een perverse man die zijn geheugen kwijt is en in het bezit is van een boek waar de toekomst in wordt beschreven. Edea Lee is de dochter van de Grand Marshal van Eternia. Edea Lee wordt op pad gestuurd om Agnes gevangen te nemen. Door omstandigheden besluit Edea echter om Agnes te vergezellen in haar avontuur om de vier kristallen te heractiveren en zo de balans in de wereld terug te brengen. Dit klinkt als een redelijk standaard JRPG-verhaal en dat is het ook. Het verhaal komt traag op gang en dat is jammer. Doordat de game zoveel heeft overgenomen van de Final Fantasy-reeks mist de game in het begin een eigen identiteit. Door het spel heen wordt echter steeds meer duidelijk en kun je die eigen identiteit, mede door de gameplay, er wel in vinden. Het verhaal is niet slecht, maar er had net iets meer uit het verhaal gehaald kunnen worden.

Steden, kerkers en tempels

Bravely Default heeft zoals de meeste JRPGs een overworld. De overworld is vrij standaard. Op een grote wereldkaart beweeg je de personages tussen verschillende steden, kerkers en tempels. Dit doe je te voet, per schip of per vliegend schip. Het 3D-effect wordt hierbij goed gebruikt om het te laten lijken alsof je op de wereld rondloopt en ook steden en herkenningspunten steken zo mooi uit.

Het rondlopen op de wereldkaart, het rondlopen in steden, de gevechten en de dialogen speelt zich af op het bovenste scherm van je Nintendo 3DS. Op het onderste scherm zie je de kaart van het gebied en kun je de menu’s openen. Ook wordt op de kaart je bestemming aangegeven gaan met oranje en blauwe uitroeptekens. Oranje uitroeptekens staan voor de hoofdquest en blauwe uitroeptekens staan voor sidequests. Dit werkt heel erg prettig en dit helpt je zeker om je weg te vinden in de grote wereld van Bravely Default.

Val je vijanden aan met geld!

Je team bestaat uit Agnes, Tiz, Edea en Ringabell. Er zijn in totaal 24 jobs die je personages kunnen gebruiken, welke je vrijspeelt via sidequests. De bekende RPG-rollen komen hier duidelijk in terug. Zo is de white mage een sterke healer, de black mage een sterke magiër, kan de knight flinke klappen opvangen en doet de hunter veel schade met pijl en boog. Dit zijn redelijk standaard jobs maar er zijn ook enkele classes die erg opvallen zoals de merchant. Deze gebruikt ingame geld om je team te ondersteunen of vijanden aan te vallen. De 24 jobs bieden meer dan voldoende variatie en ieder personage kan de vaardigheden van twee jobs gebruiken. De personages verdienen naast EXP-punten ook Job-punten. Door het behalen van een hoger Job-niveau komen meer vaardigheden beschikbaar en leert je personages Support Abilities. Deze kun je selecteren om je personage bepaalde voordelen te geven, zoals immuniteit voor vergif. De game kent verder een groot aantal magische spreuken die te leren zijn door middel van het kopen van spellscrolls. Al met al zijn er meer dan voldoende mogelijkheden om je team geheel naar eigen inzicht te vormen. Uiteraard zijn er ook voorwerpen te verzamelen om je team mee uit te rusten en dat werkt allemaal erg goed. Je zult gegarandeerd een groot deel van de tijd bezig zijn met het optimaliseren van je team, zoals het hoort bij een RPG.

De sidequests bieden naast nieuwe classes ook verdieping in het verhaal en zijn hierdoor extra belonend. Sidequests zijn echter minder optioneel dan je zou verwachten. Voor perfectionisten en spelers die graag alle classes willen uitproberen zijn de ze een absolute must. Volg je alleen de hoofdquest dan zul je niet erg veel classes vrijspelen, wat erg jammer is. Zonder alle classes vrij te spelen kun je niet voor de volle 100% genieten van een game als deze. Doordat je sidequests moet doen die vaak redelijk veel tijd kosten komt het verzamelen van nieuwe classes erg traag op gang. Zo heb je na ongeveer vijftien uur pas de helft van de classes vrijgespeeld.

Brave en Default

Bravely Default kent een standaard turn-based gevechtssysteem. Toch zijn er een aantal aanpassingen gedaan die het een stuk interessanter maken. Zo kun je een gevecht versnellen met de Fast Forward-functie en kun je ze zelfs geheel automatisch laten verlopen met de Auto Battle-functie. Dit zijn de functies die Bravely Default uitermate geschikt maken voor de Europese markt. Geen lange en saaie gevechten met vijanden die er eigenlijk niet toe doen en het kost weinig tijd om je team te trainen. Daarnaast heeft Square Enix drie nieuwe gevechtsmechanismes toegevoegd: Brave, Default en Bravely Second. Door Default te gebruiken zal je personage zichzelf verdedigen en een BP-punt ontvangen waardoor hij in een volgende beurt twee keer kan aanvallen. Je kunt maximaal vier BP-punten verzamelen op deze manier. De extra aanvallen in de volgende beurt activeer je met Brave. Brave gebruikt de extra BP-punten om zo in één beurt maximaal vier keer aan te vallen. Je kunt ook op vier BP-punten negatief komen waarna je een aantal beurten niet kunt aanvallen. Het brave- en defaultsysteem voegt diepgang toe in de gevechten en geeft de game een eigen identiteit. Bravely Second gebruikt zogenaamde Sleep Points(SP). Met Bravely Second kun je de tijd stoppen en binnen dezelfde beurt nog een keer aanvallen terwijl de tegenstander machteloos is. De SP-punten zijn te verkrijgen door je Nintendo 3DS acht uur lang in slaapstand te laten staan terwijl Bravely Default nog aanstaat of door ze met echt geld te kopen. Het Bravely Second-mechanisme is erg interessant en had nog meer diepgang kunnen toevoegen aan de gevechten. De belachelijke manier om zonder echt geld SP-punten te verzamelen maakt het echter een nutteloze toevoeging en dat is gewoon jammer. In een game als deze horen eigenlijk geen micro-transacties.

De vijanden die je tegenkomt verschillen van beest tot mens en van ondode tot insect. De meeste vijanden kennen zwaktes waardoor je met de juiste aanval snel gevechten kunt winnen. Toch weten ook deze nietszeggende vijanden af en toe best te uit te dagen. De baasgevechten daarentegen zijn allemaal erg moeilijk en vergen enige voorbereiding. De meeste baasgevechten haal je, zeker op de hard-modus, niet de eerste keer. Dat is helemaal niet erg want dat draagt alleen meer bij aan de uitdaging.

Graphics en Geluid

Het introfilmpje is op het gebied van graphics fenomenaal. Helaas komen er nauwelijks cutscenes voor in de rest van de game. De artstijl komt erg goed tot zijn recht in de game. De graphics zijn over het algemeen erg goed en de 3D-functionalteit voegt echt iets toe. Vooral de steden zien er adembenemend uit waardoor het lijkt alsof je op een schitterend schilderij rondloopt. De gevechten zijn daarentegen erg standaard weergegeven, alleen de speciale aanvallen zoals de magische spreuken van de Summoner-job springen eruit. Je kunt echt merken dat de makers alles uit de Nintendo 3DS hebben proberen te halen. Helaas heeft de game op de overworld te maken met framedrops als je de 3D-functie aan laat staan. Dit is echter niet heel erg storend omdat je niet heel veel tijd op de wereldmap zult spenderen.

De geluiden die voorkomen in de kerkers, steden en de overworld zijn van het niveau dat je gewend bent van Square Enix. Ze zijn daardoor wel erg standaard maar ze kloppen en dragen bij aan de sfeer. Vooral de voice-overs zijn noemenswaardig. De Engelse voice-overs zijn erg goed gelukt maar mocht je toch liever naar de Japanse versie luisteren dan zijn deze ook beschikbaar. Bijna alle dialogen zijn ingesproken en brengen in beide talen erg goed emotie over. Dit voegt echt iets toe aan het gevoel dat je krijgt bij het spelen van deze game.

3DS-functionaliteiten en extra’s

Vele ontwikkelaars kiezen om maar gedeeltelijk gebruik te maken van de 3D-functie van de Nintendo 3DS. Bravely Default daarentegen maakt overal gebruik van deze functie. Ook wordt tijdens de introductie erg goed gebruik gemaakt van de AR-functionaliteit. Square Enix probeert duidelijk alles uit de functionaliteiten van de Nintendo 3DS te halen met deze game en dat is erg goed gelukt. Zo kent de game ook een mini-game waarin je Norende, het dorp van Tiz, moet herbouwen. Dit doe je door inwoners te verzamelen en bepaalde winkels te herbouwen. Om een winkel te herbouwen moet je bijvoorbeeld twee uur de game spelen. Door meer inwoners aan een project toe te kennen zal deze tijd korter worden. Deze mini-game draait volledig op connectiviteit via internet en via StreetPass. Via internet kun je vrienden met de game toevoegen aan het inwonersaantal van Norende en het is mogelijk om één keer per dag via het internet een willekeurige speler uit te nodigen. Ook zal er voor iedere StreetPass-hit een inwoner toegevoegd worden aan je eigen Norende. Daarnaast worden er via StreetPass en via internet sterke vijanden naar jou Norende gestuurd. Deze sterke vijanden kun je vervolgens met je team proberen te verslaan. De Norende mini-game is goed uitgewerkt en zeker het verslaan van de sterke vijanden is erg leuk.

Conclusie

Bravely Default is “de” JRPG voor het westen. Door de spelsystemen die de gameplay versnellen is de game uitermate geschikt voor het westerse publiek. Grafisch is het een van de beste Nintendo 3DS-games en er wordt uitstekend gebruikgemaakt van de Nintendo 3DS-functionaliteiten met de intro, het herbouwen van Norende en het continue gebruik van de 3D-functie. In gevechten voegt het brave- en defaultsysteem diepgang toe waardoor de game een sterkere eigen identiteit krijgt. Daarnaast zijn de voice-overs van ongekend hoge kwaliteit en zijn naast de Engelse ook de Japanse voice-overs beschikbaar. Desondanks is het verhaal eigenlijk net iets te standaard en het vrijspelen van de jobs gaat traag en gebeurt bijna volledig door middel van sidequests. Ook is het teleurstellend dat de game een spelmechanisme kent dat draait op micro-transacties. Het Bravely Second mechanisme had iets moois kunnen zijn maar de belachelijke voorwaarden om zonder echt geld SP-punten te verzamelen maakt het tot een nutteloos mechanisme. Bravely Default is een ijzersterke eerste game uit een hopelijk nog langlopende nieuwe serie en zogezegd is Square Enix er in geslaagd een JRPG te maken die geschikt is voor het westers publiek.

8.9

N1-score

  • + De JRPG voor het westen
  • + Brave- en default-systeem voegt diepgang toe in gevechten
  • + Voice-overs van ongekend hoge kwaliteit
  • + Grafisch een van de beste Nintendo 3DS-games
  • + Uitstekend gebruik van Nintendo 3DS-functionaliteiten
  • - Jobs vrijspelen gaat redelijk traag
  • - Net iets te standaard verhaal
  • - Bravely Second had iets moois kunnen zijn

Like dit bericht:

Recente artikelen

Lanceertrailer voor Square Enix RPG SaGa Emerald Beyond

0

Media Lanceertrailer voor Square Enix RPG SaGa Emerald Beyond

26-04-2024

1

Jeroen

Waarom de Wii U?

1

Column Waarom de Wii U?

16-12-2013

0

Erik

Nintendo’s dilemma

0

Column Nintendo’s dilemma

21-11-2013

0

Redactie

Reageer als eerste!