Bomb Chicken

De Britse indiestudio Nitrome Games Limited is vooral bekend van menig Flash-game met een typerende pixelstijl en spellen die tevens op mobiele apparaten worden uitgegeven. Dit jaar zette de studio een grote stap met het uitbrengen van de puzzelplatformer Bomb Chicken voor Nintendo Switch. Na een bizar ongelukje legt de kip die je in dit spel bestuurt geen eieren maar bommen. Hoe pakt dit uit?

Bomb Chicken doet niet al te ingewikkeld en gooit je direct in de actie. In het spel bestuur je een bommenleggende kip die zich heeft voorgenomen wraak te nemen op de fastfoodgigant “BFC”. Je verkent onder andere fabrieksgangen en komt daarbij allerlei crapuul tegen. Niets is echter te veel voor de geveerde held, die slechts naar links en rechts beweegt, stapels bommen legt en deze opzij schopt. De beperkte bewegingsvrijheid – je kunt immers ook niet springen – maakt van Bomb Chicken een bijzondere actie-puzzelplatformer.

Met 29 te doorlopen levels heeft onze explosieve kip een aardige missie uit te voeren. De game heeft een simpele besturing en is dan ook gemakkelijk op te pakken. Echter is er een duidelijk leercurve aanwezig. Waar eerdere levels erg toegankelijk zijn, zul je merken dat de levels steeds onvergeeflijker worden, met meer vijanden, kanonnen, vlammenwerpers en dergelijke foefjes. Toch voelt het spel nooit oneerlijk aan: gaat het fout, dan is het ook écht je eigen fout.

Explosief platformen

Opgedeeld in drie verschillende werelden doorloop je het spel simpelweg door van level naar level te gaan, waarbij je elke wereld afsluit met een baasgevecht. In levels tref je telkens allerlei obstakels zoals lopende banden, stekels, pletters, en boosaardige fabrieksventjes en monsters om op te blazen.. Het stelt je creativiteit echter ook op de proef bij gewone platformsegmenten. Het overbruggen van een gat doe je namelijk niet met een simpele sprong. In plaats daarvan zoek je de hoogte op door een stapel bommen te leggen, waarna je van de stapel afrent in de hoop genoeg afstand te overbruggen. Dit maakt van Bomb Chicken een platformer waar de normale platformregels niet gelden: je springt niet zomaar even over een obstakel heen, nee, je moet creatief bommen leggen. En gelukkig went dit al snel. Zo snel zelfs dat je (afgezien van de laatste paar levels) op den duur best snel door de levels heen vliegt. Dan is het toch jammer dat je vrij snel het einde van de game bereikt, want dit concept smaakt naar meer.

De lat ligt nog iets hoger wanneer je zoveel mogelijk juwelen probeert te verzamelen. Deze offer je aan een groot stenen kippenbeeld in de ruil voor extra levens. De juwelen liggen vaak op lastige plekken waardoor een misstap snel gemaakt is. De stenen vind je verder ook in verborgen kamers, die ook expres net wat moeilijker zijn gemaakt. Verlies je een leven, dan moet je een klein deel van het level opnieuw spelen. Verlies je ze echter allemaal, dan speel je het level opnieuw vanaf het begin. De puzzels in Bomb Chicken zijn ook stuk voor stuk leuk om op te lossen. Vaak maken ze gebruik van schakelaars, die je omzet door er een bom tegenaan te gooien. Hoewel het simpel klinkt, kan dit best lastig zijn wanneer ze hoog boven de grond geplaatst zijn. Zeker als er ook vijanden in de mix worden gegooid is het uitkijken geblazen. Kanonnen zorgen er bijvoorbeeld voor dat bommen direct ontploffen, waardoor je moeilijk een torentje kunt bouwen.

Retro in stijl

Bomb Chicken heeft een onmiskenbare retro stijl, wat het spel ontzettend goed staat. De bizarre gameplay komt goed tot zijn recht en de stijl geeft de verschillende thematische omgevingen een bepaalde charme. Wat betreft variatie zit het wel goed: je doorloopt niet alleen een fabriek, maar komt ook terecht bij een oude beschaving. Je komt ook steeds verschillende vijanden tegen, die passen bij hun omgeving. Ze hebben echter gemeen dat ze het allemaal op de geveerde held voorzien hebben en het je lastig maken tijdens het platformen en het oplossen van puzzels.

Bomb Chicken is simpelweg een bijzonder vermakelijke platformer. Ook is het avontuur de van explosieve kip uniek te noemen. Terwijl platformen zo goed als synoniem is aan rennen en springen gooit Bomb Chicken het over een andere boeg. De kip kan niet eens springen! In plaats daarvan maak je creatief gebruik van je oneindige arsenaal aan bommen om de typische platformobstakels zoals spijkers, vijanden en schakelaars te overkomen. Dit alles is overgoten met een aanstekelijke retro stijl. Een uitstekende game voor de platformerfanaat!

8

• + Unieke platformactie
  • + Voldoende uitdaging