Blossom Tales II: The Minotaur Prince

• 16 aug 22 om 17:00

• 1

Bij het kampvuur verhalen vertellen onder een prachtige sterrenhemel, een ritueel dat al tienduizenden jaren door de mensheid wordt gebruikt om hun fantasie de vrije loop te laten. Ook in Blossom Tales II: Minotaur Prince is een verhaal van grootvader de start van een The Legend of Zelda-achtig avontuur. Erik was vrij positief over het eerste deel in de serie en gaf Blossom Tales: The Sleeping King een nette 7,4 in zijn review. Weet het spel wederom hoge ogen te gooien, of is het meer van hetzelfde?

Voor degenen die het eerste deel op de Nintendo Switch hebben gemist; Blossom Tales is een 2D The Legend of Zelda-spel maar dan door de uitgevers van Yooka-Laylee. Dat klinkt wellicht wat kort door de bocht, maar het spel is qua opzet vrij identiek aan bijvoorbeeld The Legend of Zelda: A Link to the Past. De gameplay komt zeer sterk overeen, echter de manier om het verhaal te vertellen en de geweldige dialogen zorgen ervoor dat Blossom Tales II: Minotaur Prince een zeer solide basis heeft en zichzelf kan neerzetten als een enigszins uniek spel.

In de wereld van Blossom Tales is de realiteit de grootvader die zijn twee kleinkinderen een verhaaltje voor het slapen gaan vertelt. Hierdoor wordt het avontuur waar Lily haar queeste heeft, op speelse wijze onderbroken door Lily en Chris. Zo worden vijanden zonder pardon gewijzigd op verschillende momenten en heb je zelfs sporadisch de keuze uit welke beloning je wilt ontvangen. Dit is ontzettend goed verwerkt en dankzij geweldig geschreven dialogen is het ook nog eens een genot om te lezen.

Niet alleen de dialogen zijn interessant leesvoer, ook het algemene verhaal weet goed te scoren: de rivaliteit tussen broers en zussen waarbij een machtig duister figuur de één tegen de ander opzet. Blossom Tales II wist me ontzettend snel te intrigeren en aangezien het spel binnen tien à vijftien uur uit te spelen is, tot het einde wist vast te houden.

Gemiste kans

Helaas weet het spel gameplay-technisch geen geweldige prestaties neer te zetten. Vrijwel alle aspecten zijn goed verwerkt, echter straalt er maar weinig innovatie vanaf. De sidequests geven je heel sporadisch items, maar veel vaker zal je Heart Pieces of Stamina Diamonds ontvangen. De kerkers zijn niet echt uitdagend en hebben zelfs maar weinig ruimte tot verdwalen en daardoor zijn de kerkers bijna de zwakste elementen uit het spel. Het enige wat dit nog redt, zijn de toffe eindbazen waar je tegen vecht. Deze zijn uitdagend en vergen de nodige concentratie.

Het rondlopen over de wereld geeft je veel mogelijkheden om items te verzamelen dat uiteindelijk je avontuur een stuk gemakkelijker kan maken. Het is daarom verstandig om vanaf het begin af aan alle mogelijke bloemen, vissen en schelpen te verzamelen. Je kunt met recepten leren om bepaalde drankjes te maken die je levenskracht herstellen, je een stuk sneller laten bewegen of een tijdelijk schild geven. Daarbij kun je op verschillende locaties items wisselen voor zeldzame valuta, Hearth Pieces en Stamina Diamonds.

Blossom Tales II: Minotaur Prince ziet er net als zijn voorganger geweldig uit op de Nintendo Switch. Het heeft echt een eigen style en persoonlijkheid. Helaas was voor mij de muziek niet sterk genoeg om het geheel met een nette strik af te werken. In tegenstelling tot een echt The Legend of Zelda-spel was de muziek niet goed genoeg gepaard met de omgevingen en wist het al met al niet te overtuigen. Wat toch enigszins jammer is, aangezien de grafische presentatie juist zo spot-on is.

Buiten de geweldige story-telling weet Blossom Tales II: Minotaur Prince niet uitzonderlijk te presteren. De verschillende items zijn gevarieerd, er is genoeg te verzamelen, de side-quest zijn tamelijk interessant en de dungeons weten je enigszins aan het denken te zetten. Maar niets hiervan is uitzonderlijk of echt nieuw. Voor vijftien euro heb je een geweldig avontuur in huis waar je zeker tien uur plezier uit haalt. Dan moeten we tot de slotsom komen dat Blossom Tales II: Minotaur Prince een absolute aanrader is voor iedereen die een nieuwe – maar niet innoverende – 2D The Legend of Zelda-game kan waarderen.

7.6

• + Voelt erg aan als een SNES The Legend of Zelda-spel
  • + Uitdagende boss fights