Bloodstained: Curse of the Moon 2 - 8-bit perfectie

Vorige maand verscheen ineens het nieuws dat binnen twee weken een vervolg op het geweldige Bloodstained: Curse of the Moon zou uitkomen. Ik gaf het origineel een dikke 9,0 en kon dan ook niet wachten om dit vervolg te spelen. De Curse of the Moon-reeks is ontstaan als extra uit de Kickstarter-campagne van Bloodstained: Ritual of the Night en heeft nu, twee jaar later, al een vervolg. Weet Inti Creates het niveau van de eerste game te overstijgen?

Bloodstained: Curse of the Moon 2 is, zoals de titel doet verwachten, een direct vervolg op het origineel uit 2018. Wederom ga je de strijd aan met de demonen met het hoofdpersonage Zangetsu en probeer je de “Curse of the Moon” te doorbreken. Ik moet eerlijk zeggen dat het verhaal niet mega veel diepgang kent, maar toch zou ik aanraden het origineel eerst te spelen. Met die dikke 9,0 is er ook geen reden om dat niet te doen als je interesse hebt in deze game. Ik noemde het origineel een ode aan de oude 8-bit Castlevania-games, maar dit tweede deel doet alles gewoon nog net even iets beter en groeit daarmee uit tot iets dat meer is dan zomaar een ode.

Zangetsu, Dominique, Robert en Hachi

Curse of the Moon 2 introduceert drie nieuwe personages, waardoor de game fris voelt en je nieuwe speelmogelijkheden krijgt. Dominique gebruikt een speer, Robert een geweer en Hachi is een Welsh Corgi (een hondenras) waarop geëxperimenteerd is waardoor hij nu een grote robot kan besturen. Dat lees je goed ja! Erg grappig als je het mij vraagt. Net als in het origineel heeft ieder personage zijn speciale aanvallen en mogelijkheden om bepaalde shortcuts te nemen. Zo kan Robert over de grond kruipen, kan Dominique haar speer als een pogo stick gebruiken à la Dagobert Duck en Shovel Knight en de robot van Hachi is zo sterk dat bepaalde paden vrijgemaakt kunnen worden.

De game bestaat uit vier ‘afleveringen’ die je dient te doorlopen om tot de “true ending” te komen en dat is mooi! De levels zijn in iedere aflevering precies hetzelfde maar doordat de bestuurbare personages per aflevering verschillen kun en/of moet je andere paden bewandelen waardoor iedere keer toch een beetje nieuw aanvoelt. Daarnaast kun je in de laatste twee afleveringen nog eens met je oude metgezellen uit het eerste deel spelen, waardoor je in totaal maar liefst zeven personages kunt besturen. De combo’s die je daarmee kunt maken zijn ontzettend vet.

Inconsistente moeilijkheidsgraad

Curse of the Moon 2 doet vrij weinig fout en is voor iedere Castlevania-fan van het eerste uur een absolute must om te spelen. Toch heb ik nog een paar kleine dingetjes kunnen ontdekken waar ik mij aan stoorde waardoor het niet de perfecte vertaling is van een 8-bit ‘Castlevania-game’. Als je kiest voor de ‘veteran’-spelmodus, waarbij je bij iedere hit een knock-back krijgt, is trail en error niet echt een optie omdat je je personages en levens hard nodig hebt. Bepaalde combinaties die nodig zijn om sommige shortcuts en andere routes te gebruiken leerde ik pas toen ik één van de aflevering op ‘casual’ speelde waarbij je onbeperkt levens hebt en geen knock-back ervaart. Dit vond ik erg jammer. Verder is de moeilijkheidsgraad zeer inconsistent. Sommige delen van levels zijn echt ontzettend onvergeeflijk terwijl de rest van het level veel te makkelijk is. Datzelfde geld ook voor de baasgevechten. Je zou toch mogen verwachten dat de eindbaas altijd het moeilijkste is? Helaas is dat niet het geval.

Conclusie

Inti Creates weet met Curse of the Moon 2 de 8 bit-stijl wederom tot in perfectie toe te passen en de opzet van de verschillende ‘afleveringen’ die je dient te doorlopen om uiteindelijk de Curse of the Moon te breken zorgt voor een hoge replaywaarde. De nieuwe personages zorgen voor nog meer variatie en routeopties en zijn stuk voor stuk een genot om mee te spelen. De moeilijkheidsgraad en dan met name de opbouw ervan is erg inconsistent. Dat zorgde bij mij voor de nodige frustratie maar vooral ook verbazing. De Bloodstained: Curse of the Moon-reeks is met dit tweede deel uitgegroeid tot meer dan alleen een ode aan de oude Castlevania-games. Helaas lijkt het verhaal met dit deel ten einde maar ik hoop echt dat Inti Creates deze lijn doorzet en ons over twee jaar wederom verrast met een nieuw 8-bit Curse of the Moon-avontuur.

9.5

N1-score

  • + Nieuwe en oude personages keren terug
  • + 8-bit stijl tot in perfectie toegepast
  • + Hogere replaywaarde dan het origineel
  • - Opbouw qua moeilijkheid inconsistent

Like dit bericht:

Recente artikelen

Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

0

Nieuws Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

28-03-2024

2

Rik

Een kijkje achter de schermen bij Paper Mario

0

Column Een kijkje achter de schermen bij Paper Mario

19-07-2020

0

Mitch

Neon Abyss

0

Review Neon Abyss

16-07-2020

0

Erik

Reageer als eerste!