Bleed

• 22 dec 17 om 17:00

• 0

Het jaar is 21XX en de ‘Hall of Heroes’ heeft al in geen honderd jaar een nieuw lid erbij gekregen. Wormen en draken die heldhaftige daden verricht hebben zijn in vergetelheid geraakt of een mythe geworden. Het is tijd om met een schone lei te beginnen en de wereld te laten herinneren hoe een échte held er uitziet!

There is no spoon

Actie-platformer Bleed richt zich op stijlvolle acrobatische moves met een soepele, uitdagende gameplay. Terwijl je door de levels rent en alles wat beweegt om je heen kapot schiet, kan je met een druk op de knop de tijd vertragen om de zee aan inkomende projectielen te vermijden. In combinatie met springen en airdashen waan je je in een heuse matrix-wereld om stijlvol iedereen aan gort te knallen. De standaard uitrusting is een setje pistolen en een raketwerper en door het uitspelen van levels kan je nieuwe wapens en upgrades kopen. Ook zijn er nieuwe characters te ontgrendelen die variërende eigenschappen hebben door het spel (meerdere keren) uit te spelen.

Co-op met een twist

Met vier moeilijkheidsgraden weet Bleed een goede uitdaging te bieden voor nieuwe én ervaren spelers. Je doet er goed aan eerst op de gemakkelijkste stand te spelen om vertrouwd te raken met de besturing en de diverse eindbazen. Het hele spel kan co-op gespeeld worden, alhoewel dit het ook lastiger kan maken gezien je levenspunten deelt. Ook het feit dat de camera zich centreert op de eerste speler maakt het er niet makkelijker op. Gelukkig heb je een oneindig aantal levens met meerdere checkpoints per level, waardoor je nooit helemaal opnieuw hoeft te beginnen.

Challenge & Arcade Mode

Het verhaal heb je binnen een half uur uitgespeeld, maar daar houdt het niet op: als je het verhaal op alle moeilijkheidsgraden uitspeelt, speel je nieuwe personages vrij. Na het uitspelen van het hoofdverhaal ontgrendel je ook diverse andere modi om het nóg uitdagender te maken. Zo kan je je eigen reeks aan baasgevechten maken en mag je zelf bepalen hoeveel levenspunten je hebt. Daarnaast kan je in Arcade Mode, zoals het vroeger ging in run ’n gun-games, de uitdaging aangaan om met één leven het hele spel te doorlopen. Alleen voor de echte doorzetters dus!

Bleed is een kort doch zeer vermakelijk spel. Met verschillende vaardigheden en wapens tot je beschikking zijn de levels op veel manieren uit te spelen. Als je liever geen uitdaging wilt ben je waarschijnlijk in een uurtje klaar met het spel. De vrij korte verhaallijn wordt gecomplimenteerd met extra modi die veel moeilijker zijn dan het verhaal zelf. Wie dan ook een echte uitdaging zoekt zal wat meer speeltijd eruit kunnen halen. Co-op maakt het leuker maar ook een stuk pittiger, waardoor de keuze in je partner wat meer aandacht kan vereisen. De klassieke run ’n gun-stijl gecombineerd met Matrix-taferelen kon mij in ieder geval goed bekoren.

7

• + Waanzinnige actie en snelheid
  • + Bullet-time zorgt voor stijlvolle momenten