Bleed 2

• 24 mrt 18 om 10:00

• Paul

• 0

Bleed is terug op de Nintendo Switch met deel twee en dit keer mag de heldin Wryn opnieuw de planeet redden op een stijlvolle manier! Wryn kon eindelijk relaxen na het eerste deel, maar werd abrupt onderbroken door een nieuwe bedreiging voor de mensheid. Met behulp van acrobatische moves en een hoop kogels neem je het op tegen de talloze vijanden en eindbazen in de actievolle sidescroller-serie van Bootdisk Revolution. Weet Bleed 2 het origineel te overtreffen? Je leest het hieronder.

Een nieuw ingrediënt in de mix

In Bleed ga je de strijd aan met talloze vijanden en schiet je alles wat beweegt aan flarden zonder stijlpunten te verliezen. De vaardigheid om de tijd te vertragen geeft je de mogelijkheid om springen en door de lucht zoeven naadloos te combineren met projectielen ontwijken en de vijanden aan gort knallen. Ditmaal heb je ook de beschikking over een zwaard om de paarsgekleurde projectielen mee weg te kaatsen door de rechterstick een richting op te tikken – een welkome toevoeging in het arsenaal van Wryn. Gele projectielen zul je nog steeds moeten ontwijken, en deze combinatie geeft de gameplay een hoop meer diepgang dan het voorgaande deel. Door de focus te leggen op reeksen van baasgevechten bevat het spel nu non-stop actie. Het platformer-gedeelte is nog steeds aanwezig, al zul je voornamelijk in de weer zijn met de talloze bazen.

Minder wapens, meer diepgang

Nieuwe wapens en personages vrijspelen is aan banden gelegd. In plaats van wapens kopen wanneer het je uitkomt heb je maar één stel wapens om het spel de eerste keer te doorlopen. Hierdoor krijg je meer tijd om wapens te leren waarderen én goed te gebruiken. De standaard pistolen en het zwaard geven de mogelijkheid om schieten en het weerkaatsen van kogels vlekkeloos te combineren en geeft je een stevige basis. Door elk van de vier moeilijkheidsgraden uit te spelen krijg je de beschikking over steeds een nieuw wapen om variatie te bieden in elke nieuwe poging. Zo kan je het zwaard achterwege laten om een raketwerper of een kettingzaag als backup te gebruiken. Met een voltooiing van de verhaallijn op een hoger niveau speel je ook nieuwe personages en varianten van je airdash vrij. De personages brengen unieke vaardigheden en samen met de keuzes in wapens en luchtmanoeuvres geeft het een hoop vrijheid om het spel iedere keer anders aan te pakken.

Vrijheid met een vangnet

De coöperatieve ervaring geniet nog het meeste van de vele verbeteringen die zijn doorgevoerd in Bleed 2. De mogelijke manieren om je personage aan te passen geven genoeg diepgang om je te specialiseren en om strategisch gebruik te maken van elkaars sterke punten. Als compensatie deel je de levens- en vertragingsmeter waardoor je acties zult moeten coördineren om het tot een succesvol einde te brengen, met name op de hogere moeilijkheidsgraden. Als vangnet bestaan er vele checkpoints met een onbeperkt aantal levens zodat de progressie niet al te vaak stagneert. Dit zorgt voor een prettige balans tussen samenwerking en onafhankelijkheid, en met de juiste partner kan dit het spel dubbel zo leuk maken.

Extra’s!

Naast een verhaallijn, die in totaal ongeveer 3 uur telt voor allle moeilijksheidsgraden, kan je eindeloos doorgaan in de extra modi die het spel biedt. In Challenge Mode kies je drie baasgevechten uit om in een reeks te verslaan, waarmee je met nieuwe tactieken en personages kan experimenteren of even kort je vaardigheden kan testen. In Arcade mode word je uitgedaagd om als vanouds het hele spel te doorlopen zonder ook maar één keer af te gaan. Een pittige, optionele uitdaging voor spelers die alles uit Bleed 2 willen halen!

Bleed 2 borduurt voort op het succes van het eerste deel. De gameplay kent meer diepgang en non-stop actie dan ooit tevoren en de nieuwe elementen zorgen voor meer variatie tijdens sessies. Het nieuwe unlocksysteem werkt prettiger en het geringe aantal wapens, vergeleken met het eerste deel, wordt gecomplimenteerd door de variaties in vaardigheden en personages om toch de speler de vrijheid te geven een personage naar wens aan te kleden. Vooral in de coöperatieve modus komt dit het beste uit de verf. Challenge en Arcade Mode zijn weer van de partij en zullen de herspeelbaarheid oneindig verlengen, mits je de uitdaging aan wilt gaan. Al met al zijn alle veranderingen ten gunste van de gameplay en fans van het eerste deel zullen dan ook zeker niet teleurgesteld zijn.

7.8

• + Meer diepgang in gameplay
  • + Meer focus op actie en baasgevechten