Blaster Master Zero

• 4 apr 17 om 10:00

• 0

Wanneer het aankomt op klassieke games, is er geen andere game zoals Blaster Master. De NES-klassieker bracht vele innovaties zoals twee unieke gameplay-stijlen en een strakke besturing. Gamers konden hun geluk niet op en zien het vele jaren na dato nog steeds als een uitstekend avontuur. Vele games in de serie volgden, maar er is geen echte opvolger die de originele magie wist te perfectioneren. Nu gaat Inti Creates het een nieuwe kans geven op de Nintendo Switch!

Het gevoel van vroeger

Om maar meteen met de spreekwoordelijke deur in huis te vallen: Blaster Master Zero kent zijn publiek overduidelijk. Dat ontdek je binnen enkele minuten als je de game opstart en ziet wat het verhaal is achter het spel. Je speelt als een jongeman genaamd Jason, die een andere dimensie binnenwandelt op zoek naar zijn geliefde kikker Fred. In de nieuwe dimensie aangekomen, komt hij in aanraking met het Sophia III-voertuig en gaat hij op onderzoek uit. Het is een begrijpbaar toneelstukje en bovenal één met vermakelijke situaties. Het voelt ook heel wat moderner met de gekozen stijl in de tussenfilmpjes en de manier waarop het spel jou als speler aanspreekt.

De kleurrijke en aantrekkelijke omgevingen hebben veel weg van de locaties in het origineel. Het begin van het spel is bijna identiek aan dat van de NES-klassieker, maar de verschillen zul je sneller tegenkomen dan je denkt. Bepaalde omgevingen zijn minder pittig gemaakt of hebben juist een compleet andere functie gekregen. Een onderdeel dat voorheen bij een kasteel plaatsvond, is een gebied geworden met huizen en naalden steken er niet meer van bovenaf uit. De veranderingen kunnen worden aangemerkt als positief, al hadden er toch meer nieuwe locaties in gemogen wat mij betreft. Vooral qua nieuwigheid mist het oog wel wat. Uiteraard zullen de nieuwkomers hier minder last van ervaren.

Een warm bad

Wat gameplay betreft zit het helemaal snor met Blaster Master Zero. De twee speelstijlen maken wederom hun opwachting in deze gloednieuwe reis en ze spelen nog beter dan ooit te voren. Je zult rondrijden in 2D-zijwaartse omgevingen met de Sophia III en proberen nieuwe paden te openen. Je bent goed beschermd, hebt een hoogstaand arsenaal en kunt de beesten alle hoeken van de kamer laten zien. Toch zul je niet overal bij kunnen in deze vette kar, want er zijn ladders en kleinere hoeken waar de Sophia III niet door kan glippen. Het is dan aan Jason om eruit te stappen en de wereld op de voet te verkennen. Zodanig komt hij in aanraking met grotten waar hij alleen naar binnen kan. Hier verandert het speelveld in een top-down perspectief, waarin je alle richtingen kunt bewegen. Hij zal bazen moeten verdringen, vijanden meer moeten ontwijken en alles grondig onderzoeken. Ik heb het allebei even lief.

Wat helpt is dat de game ook heerlijk bestuurt op de Nintendo Switch. Je kunt gebruik maken van de Pro Controller, een enkele Joy-Con of beide Joy-Con. Waar je ook voor kiest, de game is sterk geoptimaliseerd voor elke mogelijkheid. Ik was vooral onder de indruk toen ik een alleenstaande Joy-Con gebruikte. Persoonlijk zie ik mij niet zo gauw een stick gebruiken om een personage in een 2D-game te besturen, maar na een goede tien minuten wist ik niet beter. De SL- en SR-knoppen op de achterkant gebruik je om snel van wapen te veranderen, terwijl andere alle basisfuncties perfect weten te voeren. Dit is belangrijk, want het spel vraagt van je om het hoofd koel te houden. Als je te veel geraakt wordt, dan verminder je namelijk ook gelijk de kracht van de wapens. Er is een modus voor twee spelers, maar daar moet je niet te veel van verwachten. Speler twee krijgt alleen de optie om schoten af te vuren op tegenstanders en hij of zij wordt niet gerepresenteerd met een personage. Het is geinig, maar niet meer dan dat.

Blaster Master Zero is een klassieker in zijn doen en laten. Het neemt vele elementen van het origineel over en doet er vooral aangename dingen mee. Je ontdekt de twee speelstijlen, glimlacht richting het opmerkelijke verhaal en doorzoekt de verscheidene omgevingen. Helaas is het wel zo dat de locaties niet bepaald nieuw zijn. Persoonlijk denk ik dat ze hier meer uit hadden kunnen halen, waardoor het avontuur iets unieker had aangevoeld. Dat gezegd hebbende, er valt voldoende plezier uit te putten en zo slecht worden ze nou ook weer niet gebruikt. Aan het einde van de dag denk ik dat een verfijnd gamer veel plezier uit Blaster Master Zero kan halen en dat is het allerbelangrijkste.

9

• + Uitstekend single player-avontuur
  • + Klassiek in zijn doen en laten