Blanc - Een hartverwarmend gezelschapsspel

• 14 feb 23 om 19:00

• 2

Hou maar een warm dekentje of een vers kopje thee klaar wanneer je Blanc opstart: je scherm lijkt totaal ondergesneeuwd te zijn. Alles is puur wit. Blanco. Maar moeiteloos transformeren enkele zwarte lijnen het spierwitte in een dikke laag sneeuw en plaatsen houtskoolstroken die in een winters landschap. Deze ijzige en woeste wereld vormt het tafereel voor een hartverwarmend verhaal. Kort maar krachtig neemt Blanc je mee op een winterse speurtocht waarin samenwerking en gezelschap centraal staan.

De prachtige, zwart-witte art-style springt het meest in het oog, maar niet voor lang: de twee hoofdpersonages stelen namelijk de show. In Blanc volgen we het schattigste, verdwaalde duo. Een klein zwart wolvenjong en een sneeuwwit hertenkalf. Een ongebruikelijk paar; ze mogen elkaar in het begin eigenlijk ook niet echt. Hun paden raken echter met elkaar verwoven wanneer de diertjes na een zware sneeuwstorm hun familie proberen terug te vinden. En zo begint woordloos hun avontuur door de sneeuw.

Een puur gezelschapsspel

Net zoals de twee diertjes die samenwerken, zo ook speel je Blanc samen. De ene speler bestuurt het zwarte wolfje en de ander speelt als het hertje. Deze viervoeters hebben ieder net wat andere kwaliteiten. Een coöp-spel waarbij je samen door de wereld reist en kleine puzzels oplost, is geboren. En dit heeft Blanc heerlijk simpel gehouden. Met maar twee actieknoppen en een woordloos verhaal, vertelt het landschap en de vierpotige duo je eigenlijk alles al. Hierdoor is Blanc makkelijk te volgen en vormt het een moeiteloos meeslepend avontuur. Daarbij is het ontzettend uitnodigend om met je speelpartner te praten over de wereld: hoe je een puzzel oplost, maar ook wat er in het verhaal gebeurt. Hoewel het verhaal maar in zo’n twee uurtjes uit te spelen is, laat Blanc de spelers zich stiekempjes al gauw emotioneel betrokken voelen. Van de simpele maar toch aandoenlijke relatie tussen het wolfje en het hertje, tot de leuke personages die ze onderweg tegenkomen. Op het einde slaat Blanc de emotionele planken nog maar net mis en eindigt het een tikkeltje te abrupt. Maar alles bij elkaar blijft het een hartverwarmend verhaal om samen te volgen.

Het is duidelijk dat Blanc een gezelschapsspel in hart en nieren is. Het verhaal en de gameplay zijn ervoor gemaakt. Zo kun je makkelijk op hetzelfde scherm spelen, of zelfs online samen spelen (wat ik voor deze review helaas niet heb kunnen proberen). Ik moet zeggen dat het soms wel onhandig is om twee personages op hetzelfde scherm te hebben: soms staat de camera ietwat onhandig omdat de personages net iets te ver weg van elkaar staan. Wat trouwens ook fijn is, is dat Blanc ondanks haar coöperatieve natuur ook de optie heeft om alleen te spelen. Omdat de controls zo simpel zijn en je het verhaal heel erg op eigen tempo kunt volgen, werkt dit eigenlijk verrassend goed.

Liefde in de sneeuw

Er is duidelijk veel liefde en aandacht gestoken in Blanc. Dat is al gelijk te merken aan de art style die is handgetekend. Maar naast de visuals is ook de Breath of the Wild-achtige soundtrack indrukwekkend. Sommige klanken lijken recht uit de natuur te komen en voegen daardoor een authentieke en rustgevende sfeer toe. De kleine animaties en geluiden van het hertje en wolfje vormen de kers op de taart: er is veel liefde gestoken om de flora en fauna van het spel te laten leven en dat is te merken. Wat ik daarom jammer vind aan Blanc is dat het niet zo heel fijn is om te besturen. Zo is de hitbox soms net iets te gevoelig en hapert de besturing op zijn tijd. De wereld van Blanc nodigt uit om heerlijk door rond te rennen, maar in de praktijk is dat niet zo tevredenstellend als dat het had kunnen zijn.

De paar uurtjes die je nodig hebt om in de ondergesneeuwde wereld van Blanc te dwalen, zijn het waard. Het speelt zich af in een lief verhaal wat een soort kinderlijke pret is om te volgen. In deze wereld weet Blanc vaak precies genoeg te zijn: van de minimalistische besturing tot de spaarzame lijnen die het landschap tekenen. Helaas is Blanc soms ook net iets te veel of net iets te weinig, zoals bij het korte verhaal of de soms haperige besturing. Maar dat is lang niet genoeg om de pret te bederven en al helemaal niet als je het samen speelt. Blanc lijkt misschien blanco, maar alles bij elkaar opgeteld vormt het een van de betere gezelschapsspellen voor de Nintendo Switch.

8.3

• + Gezelschapsspel in hart en nieren
  • + Precies minimalistisch genoeg
  • + Verschillende opties voor multi-én soloplayer
  • + Het wolfje en het hertje zijn baby's
  • - Bestuurt niet super fijn
  • - Soms onhandig om twee personages tegelijk op het scherm te hebben
  • - Kleine technische mankementjes

Over Ness

Neslihan, of Ness voor de nerds, heeft een ding voor innovatieve en gekke spelletjes. Zo heeft ze de rare gewoonte om rommel op te rollen in een plakkerige bal, muren vol te spetteren met inkt en te stofzuigen. Naast artikelen schrijven als redacteur, pakt ze ook graag de digitale kwast op om te tekenen.

Lees meer over Ness

Vier uur genieten met Paper Mario The Thousand Year Door

0