Big Brain Academy: Knappe Koppen - De woordpuzzel van je Nintendo Switch

• 17 dec 21 om 07:00

• Robin

• 0

Een van de spellen die ik het meest had gespeeld op mijn Nintendo DS was Dr. Kawashima’s Brain Training. Een speelse manier om je brein jong en scherp te houden. Toen ik hoorde dat  Big Brain Academy: Knappe Koppen naar de Nintendo Switch kwam was ik benieuwd hoe deze franchise zich verhoudt tot Dr. Kawashima’s Brain Training. Dus ik besloot me in te schrijven als student bij de Big Brain Academy!

Wanneer je het spel opstart, word je begroet door Professor Kwab die vraagt of je een avatar kan maken. Nadat dit is gebeurd vraagt hij je nog naar wat persoonlijke informatie zoals je levensmotto, wat je in je dagelijks leven doet en hoe oud je bent. Daarna mag je starten met je eerste lessen in Big Brain Academy!

De eerste lessen

Big Brain Academy: Knappe Koppen houdt je brein scherp met vijf verschillende categorieën die je kan spelen in Solo-modus en Party-modus. Dit zijn analyse, geheugen, inzicht, rekenen en visie. In deze categorieën heb je vier verschillende minigames die je kan spelen. In de Oefeningen-stand kan je twintig verschillende oefeningen kiezen. Persoonlijk had ik er liever meer gezien, gezien je binnen een uur alle mini-games kan spelen. Hierdoor wordt het vrij eentonig. Dit wordt wel deels verholpen door de stijgende moeilijkheidsgraad die de oefeningen bieden.

Elke oefening begint namelijk vrij gemakkelijk. Wanneer je een goed antwoord geeft stijg je langzaam naar een moeilijker niveau. Bij Vogeltje-vogeltje start je bijvoorbeeld met één vogel die je mag zoeken, maar dit worden uiteindelijk meer vogels die ook sneller bewegen. Zo kom je uiteindelijk langzaam maar zeker op een hoger niveau. Dit betekent ook wanneer je foute antwoorden geeft dat je langzaam terug zakt naar een lager niveau. Deze oefeningen voelen meer als minigames die ook daadwerkelijk je brein aan het werk zetten op hogere niveaus. De oefeningen zijn erg leuk om te doen, maar het is ook leuk om te zien hoe iemand anders dit doet.

Wanneer je oefeningen afrondt krijg je een score, die worden gegeven met Kwab Medailles die lopen van brons tot goud. Mocht je alles minstens met goud hebben afgerond, dan speel je oefeningen vrij die starten op het niveau ‘moeilijk’. Elke oefening is zowel met knoppen en joystick te spelen en via het touchscreen. Het aanraakscherm voelt erg intuïtief en is de beste manier om het spel te ervaren, omdat je hierdoor veel makkelijker en sneller je antwoorden kan geven. Denk hierbij aan het kapot prikken van ballonnen of het kiezen van de juiste kooi in Vogeltje-vogeltje. Het spel is zeker perfect voor handheldstijl op je Nintendo Switch.

Van een beloning tot een ware verzamelaar

Wanneer je in de Solo-modus speelt ontvang je gouden muntjes na het spelen van oefeningen, het voltooien van een examen of spelen in Ghost Strijd. Per tien muntjes speel je verschillende voorwerpen vrij om je personage aan te kleden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een nepsnor met bril of een zwarte jurk. In Ghoststrijd kan je ook nog begroetingen na elke wedstrijd vrijspelen. Hierdoor voelt alles wat je in Solo-modus doet als een stap vooruit. Ook zorgt het ervoor dat je wil blijven spelen; niet alleen om je brein scherp te houden maar ook om je verzameling aan voorwerpen te vervolledigen.

Het spel Vogeltje-Vogeltje

Keuze genoeg voor iedereen

Mocht je uiteindelijk klaar zijn met oefeningen in Solo-modus dan kan je nog andere standen spelen. In Ghoststrijd speel je tegen mensen over de wereld of tegen ghosts van vrienden. Kies je voor ‘Wereldwijde ghost’ dan speel je tegen tegen mensen over de wereld en speel je tegen hun eerdere behaalde prestaties. Hierin moet je als eerste 100 punten halen door sneller het juiste antwoord te geven. Wanneer je hierin slaagt zul je uiteindelijk jezelf plaatsen op de Wereldranglijst en kan je zien waar jij staat tegenover de andere Knappe Koppen over de hele wereld. Dit geeft het een party-game charme die erg goed werkt en je ook weer pusht om beter te worden. Ook kun je kiezen voor ‘Examen’. In deze stand speel je vijf verschillende oefeningen uit één van de vijf categorieën. Op basis van jouw prestaties geeft Professor Kwab je feedback over hoe je het hebt gedaan en krijg je je breinscore te zien. Dit is een leuke manier om je te motiveren om je eigen score te verbeteren en beter te worden in de verschillende oefeningen die het spel aanbiedt.

Examen resultaten. Professor Kwab is altijd erg positief!

Daarnaast kun je lokaal tegen andere spelers spelen. In de Party-modus kan je met maximaal vier personen de verschillende oefeningen spelen. Als je met z’n tweeën bent kan je op één Nintendo Switch in handheldstijl via het aanraakscherm spelen ook is er de mogelijkheid om met een controller op de tv te spelen. Dit maakt Big Brain Academy: Knappe Koppen hele toffe game om samen op de bank te spelen. Mijn voorkeur gaat dan ook zeker naar de lokale multiplayer stand.

Big Brain Academy: Knappe Koppen is ook zeer toegankelijk, omdat je per persoon kunt kiezen op wat voor niveau je speelt. Je kunt het niveau dus zo instellen dat het voor iedereen uitdagend is. Ook hebben ze nagedacht bij Big Brain Academy: Knappe Koppen wanneer alleen kinderen spelen: met ‘Kinderhulp’ worden de oefeningen niet al te moeilijk. Dit geldt voor zowel de Solo- en Party-modi. Dit maakt Big Brain Academy een verrassend leuke party game voor jong en oud.

Party-stand, waar zenuwslopende brein wedstrijden plaatsvinden.

Sommige mensen lezen de krant voor de woordpuzzels en sudoku’s: een korte activiteit die je brein scherp houdt. Big Brain Academy: Knappe Koppen is de woordpuzzel van je Nintendo Switch. Het spel is perfect om tussendoor een paar minuten te spelen, voor jong en oud. Niet alleen in Solo-modus maar ik heb ook veel plezier gehad om competitief tegen mijn vriendin te spelen in Party-modus. Ik zie daarom ook zeer zeker deze titel als een toffe party game, bijvoorbeeld tijdens kerst. Daarnaast is er voor de competitieve spelers onder ons de mogelijkheid zichzelf te meten met wereld en kunnen verzamelaars hun hart ophalen met de verschillende voorwerpen die je kan vrijspelen. Het is een spel voor elke ‘Knappe Kop’, groot, klein, jong en oud.

7.5

• + Leuke korte minigames
  • + Leuk in gezelschap
  • + Goed voor het brein...
  • + ... goed voor een feestje
  • + Touchscreen support wordt goed gebruikt
  • - Weinig minigames
  • - Eentonig
  • - Vrij korte game als je niet van verzamelen houd

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

0

25-04-2024