Bee Simulator: kort maar niet krachtig

• 21 jan 20 om 10:00

• Kitty

• 0

Het leven van een bij gaat niet over rozen. Of misschien juist wel, ligt eraan hoe je het bekijkt. Hoe dan ook heeft Varsav Game Studios zich ten doel gesteld om het bijenleven in gamevorm te gieten én ons wat te leren over waarom deze beestjes zo belangrijk zijn voor de natuur. Zo gaan we allemaal een beetje meer van bijen houden. Toch?

Screenshot Bee Simulator Nintendo Switch

Bee Simulator begint met een educatieve toon. Bijen zijn in gevaar en dat is een probleem. Zij zorgen wel voor een groot deel van onze voedselvoorziening: zonder bijen geen gewassen, geen bloemen, en zo stort langzaam het hele ecosysteem in elkaar. Alles is voorzien van mooie artwork, en zelfs de laadschermen hebben interessante weetjes over de bloemetjes en de bijtjes. Vervolgens begint het hoofdverhaal. Jij bent een jonge bij die de kneepjes van het vak nog moet leren. Gelukkig word je bijgestaan door andere bijen en sla je al snel je vleugels uit om de wijde wereld in te trekken.

Kort maar niet krachtig

Het gehele verhaal van Bee Simulator neemt zo’n vier uur in beslag. Dat zou nog niet zo erg zijn als die vier uur niet veel langer aanvoelden dan dat- en niet op een goede manier. De gameplay valt al snel in herhaling, en eigenlijk is alles gebouwd op het afwisselen van vijf minigames, waarbij ‘nectar verzamelen’ het vaakst terugkomt. Verder kun je nog vechten met vijandelijke wespen, racen tegen anderen, communiceren via dans, en gemene mensen steken. Elk van deze opties is echter niet erg interessant uitgewerkt, en het nut van de bij voor ons ecosysteem komt nauwelijks nog aan bod. Door de moeizame besturing zijn de races zelfs gewoon frustrerend te noemen.

De omgevingen waar je doorheen vliegt zien er best mooi uit, maar de mensen die in de wereld rondlopen zijn op zijn zachtst gezegd statisch te noemen. Ze lijken wel wat op mannequins, wat een beetje een creepy vibe geeft. Ze reageren ook totaal niet op je als je in hun gezicht vliegt of op hun eten gaat zitten. Dat is wel jammer, want voor een educatieve game is dit niet erg realistisch. Alle bijen zijn voorzien van voice acting, wat het geheel helaas ook niet ten goede komt. De stemmen passen niet bij de bijen (ik weet niet wat wel past bij een bij, maar dit in ieder geval niet), en door wisselingen in de kwaliteit klinken ze soms zelfs een beetje psychedelisch. Daarbij zit er altijd nét te veel tijd tussen de verschillende zinnen die ze uitspreken, wat ontzettend storend werkt. Wel is het mooi dat zowel de tekst als de audio in veel verschillende talen vallen in te stellen, waaronder Nederlands.

Gemiste kansen

Bee Simulator voelt vooral aan als veel gemiste kansen. De educatieve insteek was heel leuk geweest, als deze echt was uitgewerkt. Zo kun je een encyclopedie vullen over allerlei dieren en planten die je tegenkomt, waardoor je daar ook wat over leert. Als de daadwerkelijke gevaren én belangrijke taken van bijen echt in kaart waren gebracht, had de game misschien wel indruk kunnen maken. Buiten de laadschermen en de intro om komt dit echter niet tot nauwelijks aan bod. Aan de andere kant is het ook geen grappige game zoals Goat Simulator of Untiteld Goose Game. Er zitten wel een paar nerdy verwijzingen in naar Game of Thrones en Lord of the Rings, maar ze passen totaal niet bij de context. Ook de woordspelingen met ‘bij’ worden na een paar keer wel gewoon flauw. Er is gewoon geen richting gekozen en de basis gameplay is te repetitief en saai.

Bee Simulator had veel kunnen zijn, maar is het niet. Het hoofdverhaal duurt zo’n vier uur, maar zelfs in die tijd valt de gameplay al in herhaling en hoewel ik geen bij ben, heb ik niet het idee dat het een representatieve weergave is van het bijenleven. Waar in de eerste instantie gekozen lijkt te zijn voor een educatieve insteek, verdwijnt deze intentie al snel maar komt er geen ander overtuigend idee voor in de plaats. De voice acting is ondermaats en zelfs storend, en het was beter geweest zonder. Al met al vind ik het vooral erg jammer, vooral als je bekijkt dat de game nu veertig euro kost.

4

• + Mooie natuur
  • + Encyclopedie met interessante info