The Banner Saga 2

De The Banner Saga-reeks bestaat in totaal uit drie titels die samen één verhaal vormen. Dit tweede deel verschijnt twee jaar na het eerste deel in 2016 en is ondertussen ook verkrijgbaar op Nintendo Switch. Het eerste deel werd door ons geprezen vanwege de handgetekende pracht en een verhaal van wereldklasse. Weet Stoic Studio deze lijn door te trekken?

Voordat je begint aan deze review is het aan te raden om onze recensie van The Banner Saga te lezen omdat The Banner Saga 2 in alle opzichten een direct vervolg is. The setting en gameplay zijn nagenoeg ongewijzigd in dit tweede deel. De focus van deze recensie ligt vooral op de verschillen met het eerste deel. Dit gesteld hebbende, mag het duidelijk zijn dat je zeker The Banner Saga 2 niet moet nemen als startpunt voor dit avontuur. Speel eerst het origineel, want anders ervaar je de game niet zoals bedoeld. Dat zou gezien de hoge kwaliteit van het verhaal echt zonde zijn!

Zware tijden

Nadat je de data van het eerste deel hebt overgezet, wordt duidelijk dat alle gemaakte keuzes je achterna zitten. Personages die de dood gevonden hebben tijdens je avontuur in deel één keren niet meer terug en dat wordt direct pijnlijk duidelijk gemaakt. Aan het einde van de eerste titel heb je een bijzonder moeilijke keuze moeten maken en die keuze toont in dit tweede deel direct zijn weerga. Zodoende verkeert het hoofdpersonage in zware tijden terwijl het gevaar nog niet geweken is. Daarnaast maak je kennis met enkele nieuwe personages en gaat het avontuur door waar het gebleven was.

De verhaalvertelling en de keuzes die je dient te maken zijn van hetzelfde hoge niveau. Je leeft ontzettend mee met de moeilijke tijden die het hoofdpersonage doormaakt en keuzes die je maakt kunnen soms goed en soms slecht uitpakken, waardoor wederom je empathie en waarden op de proef gesteld worden. In de eerste paar uren van dit vervolg worden verder voldoende vragen gecreëerd om je wederom aan je Nintendo Switch vast te kluisteren.

Kleine verbeterpuntjes

Waarbij je in het eerste deel door wat onduidelijkheid heen moest bijten, hebben ze gek genoeg in dit tweede deel een fatsoenlijke tutorial toegevoegd waardoor alles een stuk beter te begrijpen is. Dit is echter een zinloze toevoeging, want als het goed is heb je op dit moment het origineel al gespeeld en weet je dus hoe de game in elkaar steekt. Daarnaast zijn vooral de tactische gevechten ietwat verbeterd. Zo zijn er nu obstakels toegevoegd in de gevechten en hebben personages wat uiteenlopendere vaardigheden, die ervoor zorgen dat je tactisch moet nadenken. Zo hebben bepaalde personages nu aanvallen die ontzettend sterk zijn maar mogelijk ook schade toedienen aan je eigen personages als je ze niet juist gebruikt. Verder zit de vaart met betrekking tot het versterken van je personages er ook wat beter in, maar toch blijven deze gevechten voor het gevoel niet meer dan een bijzaak. Het verhaal blijft gewoon fenomenaal en overschaduwt deze gevechten. Iedere keer dat je uit het verhaal getrokken wordt door een tactisch gevecht is het gewoon jammer.

The Banner Saga 2 is het directe vervolg op The Banner Saga en het is dus af te raden te starten met dit tweede deel. Het verhaal wordt doorgetrokken waardoor je veel informatie mist als je het origineel niet gespeeld hebt. Er zijn enkele kleine verbeteringen doorgevoerd aan het gevechtssysteem maar dezelfde minpunten blijven nog altijd aanwezig. De tactische gevechten blijven bijzaak en de diepgang in de RPG-elementen ontbreekt wederom. The Banner Saga 2 borduurt daarmee succesvol voort op de basis die gelegd is in de eerste uitgave maar weet echter niet boven dat niveau uit te stijgen. Gezien The Banner Saga van ons een 9 kreeg is dat niet echt iets om over te klagen. De handgetekende graphics zijn nog altijd om te smullen en het verhaal wordt in al zijn wereldklasse op de juiste manier doorgetrokken! Gelukkig hoeven we niet te wachten op het derde en laatste deel!

9

• + Verhaal van wereldklasse
  • + Handgetekende pracht