One-trick pony kostuums
Een belangrijk onderdeel van Balan Wonderworld zijn die zogenaamde power-ups die verspreid zijn over levels. Die komen in de vorm van kostuums. Zo kun je jezelf verkleden als een van die dansende bloempotjes en zo je nek heel lang uitstrekken (wat dat te maken heeft met de bloempot, geen idee). Sommige van deze kostuums kunnen oprecht wel leuk zijn, zoals hoe je in één van de werelden met een vlinderkostuum ineens heel lang kunt fladderen als je een magische switch activeert.
Maar vaak zijn de kostuums oninteressante gameplay-elementen die maar één kunstje vertonen. Zo moet je soms een grote sprong kunnen maken in een level om naar de overkant te komen. Grote kans dat je voor de klif al precies het kostuum gaat vinden dat je nodigt hebt, zoals een kangoeroepak dat net als Yoshi verder springt. En dat is dan zo’n beetje het enige wat de kostuums doen. In elk level zijn er meerdere kostuums te vinden, die vaak gebruikt worden om één specifiek obstakel te overwinnen.
Het helpt ook niet dat sommige kostuums gewoon irrelevant worden als je een andere vindt die hetzelfde maar dan beter doet. Of erger nog, eentje waardoor je indirect vast komt te zitten. Balan Wonderworld gebruikt namelijk de A, B, X en Y-knoppen alle vier als ‘’actieknoppen’’. Dat betekent dat je met één druk op die knop zonder kostuum kunt springen en met kostuum een kostuum-actie kunt uitvoeren. Maar als je alleen nog maar kostuums hebt waarmee je kunt aanvallen, kun je dus letterlijk niet meer springen. Als je dan echt moet springen, moet je afgaan of het level opnieuw beginnen om verder te kunnen gaan. En wat ik misschien zelfs nog kwalijker vindt, is hoe later blijkt dat je je kostuums op de savepunten in levels kunt veranderen om problemen als dit te voorkomen. Alleen wordt dat weer nergens uitgelegd.
Balan’s beeldjes
Toch doet Balan Wonderworld hartstikke zijn best een goed spel te zijn. Zo zijn er in elk level acht Balan beeldjes verstopt. Je moet er steeds een bepaald aantal verzamelen om nieuwe werelden vrij te spelen. Sommige van de Balan beeldjes kun je slechts krijgen met een kostuum dat je in een later level krijgt. Zo probeert Balan Wonderworld de speler aan te moedigen om levels goed te verkennen en ook steeds terug te komen. Op zich geen slecht idee, maar er is één probleem: de beeldjes zijn niet goed verstopt.
En daarmee bedoel ik dat ze vooral te onlogisch zijn verstopt. In een goed spel zou een level de speler subtiel leiden naar de geheimen. In Balan Wonderworld kom je de geheimen per ongeluk tegen. De beeldjes zijn vaak op een onlogische plek waar je als speler niet zo snel naartoe zou gaan. Een doodlopend pad verstopt tussen twee slecht aan elkaar sluitende muren kan in Balan Wonderworld zo toch de moeite waard zijn even te checken, want daar kan zomaar een beeldje verstopt zitten. Maar vaak genoeg ook weer niet. Combineer dat met het feit dat je sommige beeldjes die je dan wél vindt, gewoon nog niet kunt pakken omdat je een bepaald kostuum nog niet hebt en ik kan je verklappen dat ik op een gegeven moment YouTube guides opzocht om verdere werelden vrij te mogen spelen.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!