Bad North

• 4 okt 18 om 10:00

• 0

Bad North werd een kleine zes maanden geleden aangekondigd voor Nintendo Switch. Vijf maanden lang bleef het stil over een releasedatum totdat plotseling de game verscheen in een Nindies Highlight video van Nintendo! Het spel was per direct beschikbaar voor Nintendo Switch en zou tevens speelbaar zijn op de Gamescom in Keulen. Gezien de lange wachtrijen was mijn sessie met Bad North niet erg lang maar na de Gamescom had ik gelukkig de tijd om Bad North stevig onder de loep te nemen. Weet Plausible Concept met Bad North een goede Real-time strategy (RTS) op een console neer te zetten? Je leest het hieronder.

In essentie een RTS…

In Bad North dreigt er een invasie van Vikingen en stuur je troepen aan om je dorpen te verdedigen. Door middel van knoppen of de aanraakbesturing geef je orders aan je commandanten die soldaten aansturen. Het willekeurig gegenereerd eiland waar je je op bevindt wordt van alle kanten bestormt door Vikingen in bootjes en het is aan jou om de troepen op de juiste plekken neer te zetten. Na het succesvol neerslaan van een klein leger krijg je punten voor elk huis dat nog rechtop staat om je troepen sterker te maken. Nadat je een eiland voltooid hebt mag je op de wereldkaart de welverdiende punten spenderen en een nieuw level uitkiezen.

… zonder dat micro-managen!

Doordat je de commandanten aanstuurt hoef je niet elke soldaat individueel orders te geven en ze zullen op eigen initiatief aanvallen en verdedigen. Hiermee vermijdt het spel een (te) complexe besturing, wat op een console vaak taboe is, en biedt een besturing die ontzettend goed werkt.Vooral de aanraakbesturing, uniek aan de Nintendo Switch-versie, werkt feilloos en maakt het spel ontzettend toegankelijk. Het spel is van begin tot eind te doorlopen zonder een knop in te hoeven drukken, al werkt de traditionele knoppenbesturing net zo goed als je daar een voorkeur aan geeft.

Diepgang en strategie

Na verloop van tijd zul je genoeg punten verzamelen om je troepen een specialiteit toe te wijzen. Je kunt voor zwaardvechters, piekeniers en boogschutters kiezen, die vervolgens nog verder te ontwikkelen zijn met speciale vaardigheden. Elke specialiteit is effectief tegen een bepaald type vijand maar kent ook weer zwakheden tegenover anderen. Piekeniers kunnen alleen maar aanvallen als ze stil staan en zijn hierdoor bijzonder kwetsbaar tegen boogschutters. Hun speciale charge vaardigheid komt van pas om kleine groepjes weg te drijven, maar het is verstandiger om zwaardvechters in te zetten tegen boogschutters terwijl de piekeniers in een steegje staan om een aanval van zwaardvechters tegen te houden. Dit is een klein deel van de strategie en gaandeweg leer je de sterke en zwakke punten van je troepen kennen om ze op de juiste plaatsen in te zetten.

Je troepen zullen tussen de levels door moeten rusten, terwijl het Vikingleger langzaam maar zeker dichterbij komt. Als je een eiland meerdere malen faalt – door te vluchten of verslagen te worden – wordt je overrompeld door het Vikingleger en is het spel voorbij. Dit systeem heeft wat weg van FTL: Faster Than Light en zorgt ervoor dat je zorgvuldig je route langs de eilanden uitstippelt om niet ingehaald te worden. Toegegeven, de dreiging is tijdens mijn speelsessies nooit écht dichtbij gekomen, dus laat je niet al te veel afschrikken. Wat wél afschrikwekkend kan zijn is het feit dat verslagen troepen voor altijd weg zijn. Na verloop van tijd creëer je toch een band met je trouwe soldaten en is het soms lastig ze te zien verdwijnen. Het kan ook het spelverloop van het volgende level moeilijker maken omdat je soldaten met veel ervaring kwijt bent. Gelukkig zijn er wel vangnetten aanwezig: je kunt te allen tijde in een bootje springen om te vluchten om het later opnieuw te proberen, en in het geval dat je (te) veel soldaten verliest begin je altijd met twee verse troepen opdat je in ieder geval wel een kans maakt.

Bad North is een RTS waar al dat micro-manage gedoe ontbreekt zonder daarbij de diepte te verliezen. De besturing werkt ontzettend goed dankzij de aanraakbesturing wat het aansturen van troepen erg soepel en toegankelijk maakt. Ondanks de simpliciteit is het verstandig Bad North niet onderschatten: het blijft een pittig strategiespel met genoeg diepgang waarbij elke keuze telt!

7.4

• + Ontzettend toegankelijk voor een RTS-spel
  • + Aanraakbesturing werkt feilloos