Axiom Verge 2

• 12 sep 21 om 08:00

• Dreon

• 0

Axiom Verge verraste een aantal jaren geleden menig gamer. Het spel werd gemaakt door één persoon en werd ontvangen als een erg goede Metroidvania. Toch was het niet perfect, spelers klaagden vooral erover dat de wereld er veelal hetzelfde uit zag en de kleurenpaletten erg somber waren. Dit maakte navigeren vooral later in het spel erg lastig. Axiom Verge 2 wordt wederom door een enkel persoon gemaakt. Die heeft echter wel geleerd van het eerste deel en heeft wat zaken toch net wat anders aangepakt. Maar, zijn deze veranderingen voldoende om Axiom Verge 2 aantrekkelijk te maken?

In Axiom Verge 2 speel je als Indra, een miljardair die verschillende onderzoeken over de wereld doet. Wanneer ze naar haar onderzoeksstation in Antarctica gaat, blijkt dat het station leeg is. Wanneer ze verder op onderzoek gaat naar wat er gebeurd is, komt ze in een andere wereld terecht vol met cyborgs die haar een kopje kleiner proberen te maken. Hier wordt ze geroepen door wat mysterieuze stemmen en moet ze een weg naar buiten zien te vinden.

Kan een Metroidvania te ver gaan?

Axiom Verge 2 is een echte Metroidvania. Je krijgt een mega grote kaart om te verkennen en het is aan jou om uit te zoeken waar je naartoe moet, hoe je hier moet zien te komen en wat je daarvoor nodig hebt. Zo zijn er richels waar je niet overheen kunt, hiervoor kun je een kracht vinden die je laat klimmen. Poreuze muren die je niet omver geslagen krijgt? Vind een bommenkracht waarmee je deze muren opblaast. Zo zijn er tal van obstakels die je tegenkomt, om vervolgens ergens anders een kracht te vinden en jezelf terug te navigeren naar de plek waar je niet verder kon.

Hoewel ik echt een enorme fan van dit concept, was er iets wat niet goed voelde bij Axiom Verge 2. Het is zo dat je drie verschillende werelden kunt betreden met twee verschillende personages. Deze hebben allemaal hun eigen krachten en komen op hun eigen manier vast te zitten in een bepaalde wereld. Dit betekent dat je zo veel verschillende plekken moet onthouden waar je vast bent komen te zitten, dat navigeren naarmate de wereld groter wordt, steeds moeilijker en onoverzichtelijker wordt.

Ergens aan het begin van het spel krijg je een drone om te besturen. Deze drone stuur je regelmatig naar een alternatieve dimensie die bestaat uit een 8-bit tekenstijl.Die bevat allemaal andere soorten monsters en verschillende poorten om terug te keren naar de gewone wereld. Door dit te combineren kun je op sommige plekken deuren open maken waar Indra dan weer doorheen kan. De overgang van de ene naar de andere wereld werkt top en het werkt perfect dat Indra en de Drone elkaar moeten zien te helpen in beide werelden.

Nog een moeilijke game

Axiom Verge 2 is ook een erg moeilijke game. Vanzelfsprekend zijn de bazen erg lastig, maar ook de gewone vijanden kunnen voor een flinke uitdaging zorgen. Ik durf gerust te stellen dat ik zeker vijftig keer het loodje heb gelegd tijdens mijn speelsessie. Gelukkig verlies je geen progressie, waardoor je oneindig kunt blijven proberen!

Er is één ding wat de moeilijkheid van Axiom Verge 2 ook bepaalt: het feit dat je nu vooral wapens gebruikt van korte afstand. In deeltje één beschikte jouw personage over geweren, in dit deel gebruik je een pikhouweel en gebruikt je drone een zaag. Verder heb je voor lange afstanden alleen een boemerang te beschikking. Dit zorgt voor een hele andere manier van vechten, want vijanden beschikken wel nog steeds over geweren. Zelf ben ik niet helemaal fan van de uitvoering, omdat het vaak zelfs een beetje oneerlijk aanvoelt dat vijanden nog wel op je schieten en je er soms gewoon niet bij kunt. Rennen is dan dus je enige optie.

Grafisch en geluid

De laatste tijd zijn er verschillende games die pixel-art bevatten, maar toch weet Axiom Verge 2 echt de juiste snaar te raken als het gaat om de tekenstijl. De wereld ziet er prachtig uit en met de verschillende thema’s, is het allemaal net wat duidelijker hoe de wereld in elkaar steekt. Ook de mix van 8-bit en 16-bit is geweldig gedaan. De simpele maar toch prachtige grafische stijl in combinatie met de old-school geluiden, toverden echt een lach op mijn gezicht.

Axiom Verge 2 is groter, moeilijker en misschien zelfs beter dan Axiom Verge. Toch is deeltje twee af en toe iets te ambitieus geweest, waardoor het navigeren soms wel erg lastig werd en het de progressie soms in de weg stond. Het wisselen tussen Indra en de drone voelt erg goed en er zijn zo veel verschillende upgrades te krijgen dat het spel van begin tot eind fris aan blijft voelen. Hou jij van Metroidvania-spellen en lukt het je om met meerdere personages en werelden toch nog om bij te houden waar je niet verder kon? Dan is Axiom Verge 2 echt een spel voor jou.

7.8

• + Leuke grafische stijl
  • + Het wisselen tussen je personage en de drone voelt goed