Unpacking - Brengt orde en rust

• 9 nov 21 om 09:00

• Kitty

• 1

Ik hou van verhuizen. Althans, het idee is in mijn hoofd altijd heel romantisch, tot de stressvolle werkelijkheid zich aandient. Mijn laatste verhuizing is nu zo’n 2,5 jaar geleden dus er is genoeg tijd verstreken om er weer een utopisch beeld van te hebben. Mooi dat dan Unpacking verschijnt, een uitpak-puzzelgame die rustige en meditatieve gameplay belooft. Een mooie verhuiservaring zonder de moeite van echt verhuizen? We zullen zien!

De opzet van Unpacking is ontzettend simpel. Zonder verdere uitleg sta je in een kamer vol dozen die uitgepakt moeten worden. Door op de doos te klikken krijg je een willekeurig voorwerp in handen, dat je kunt opbergen waar je maar wilt. Boeken, kleding, hebbedingetjes en muurdecoratie passeren de revue. Je volgt een naamloos en onzichtbaar hoofdpersonage door verschillende levensfasen aan de hand van haar verhuizingen. Er hangen vrij weinig regels aan waar je alles kunt opbergen: als alle dozen leeg zijn, lichten de verkeerd ingedeelde voorwerpen op en je kunt pas door naar de volgende verhuizing als alles goed staat. Zo moeten kleren toch echt in de klerenkast en keukenapparaten in de keukenkastjes. Er is geen high score te behalen en er is al helemaal geen tijdslimiet.

Een rustige ervaring

Wat Unpacking echt goed doet, is het herkenbaar maken van het hele proces. Bijvoorbeeld dankzij bepaalde sentimentele typische voorwerpen die elke verhuizing terugkomen, waardoor je terug droomt naar je eigen woonplekken en waardevolle spulletjes. Of door dingen die echt horen bij een bepaalde tijdsgeest en ook ooit in jouw huis stonden. Souvenirs van vakanties, gekke verzamelingen die steeds groter worden. Terwijl je alle spulletjes inruimt onder het genot van lekker rustgevende muziek, is het spel inderdaad een zen ervaring. Elke doos die je leegt, verdwijnt met een bevredigende animatie uit de kamer en alles wordt steeds opgeruimder en netter.

Als je steeds groter gaat wonen, wordt ook het uitpakken een grotere klus. Van alleen je eigen slaapkamer, tot een studentenkamer en later een volledig huis. Soms zit in een doos een voorwerp dat eigenlijk in een andere kamer thuishoort. Ook dat draagt bij aan de echte verhuis- en puzzelervaring, maar wat betreft de besturing op de Nintendo Switch kan het hier soms wat onhandig worden. Ook kon ik bij sommige kleine voorwerpen echt niet achterhalen wat het nou was, ook al had ik helemaal ingezoomd. Een paars klein ding waar ik een twintigzijdige dobbelsteen in zag, moest per se in een lade. Het is met de meeste items die op een specifieke plek moeten een kwestie van proberen en het is nooit heel lang puzzelen, maar het is toch wel jammer dat er geen uitleg of persoonlijke notitie bij sommige voorwerpen staat. Alles rust echt op je eigen invulling, wat aan de ene kant uniek is, maar ook wel een beetje leeg kan zijn.

Met het idee van rust in het achterhoofd, kan ik begrijpen dat er is gekozen om geen highscores aan het proces te verbinden. Dat zorgt er achter ook voor dat het spel eigenlijk geen replaywaarde heeft. Combineer dat met een speelduur van drie à vier uur, en het geheel is wel wat karig voor de twintig euro die je ervoor moet neerleggen. Het levensverhaal dat je beetje bij beetje ontrafelt is mooi, maar het biedt ook weer niet de diepgang die sommige andere verhalende games bieden. Verder dan nostalgie en een vleugje melancholie gingen mijn emoties niet. Uit het verhaal zelf en uit de gameplay kon ik maar weinig voldoening halen, mede vanwege het gebrek aan tekst en uitleg. Dit zorgt er wel voor de ervaring van Unpacking voor elke speler anders uitpakt (ha!).

Unpacking biedt best unieke gameplay. Door telkens iemands hele hebben en houden uit te pakken, leef je je in in het levensverhaal van de hoofdpersoon. Dat is een rustgevende ervaring, maar afhankelijk van je eigen humeur en de invulling die je geeft aan het gebeuren, ook wel een beetje een lege. Er zijn geen highscores, geen uitdagingen en geen geschreven of gesproken tekst. Alles is afhankelijk van jouw interpretatie. Dat maakt de replaywaarde erg laag, en voor vier uur aan gameplay is het prijskaartje van twintig euro daarmee wel aan de stevige kant. Hou je van zen en lekker ordenen en uitpakken, dan is dit een prima game als ‘ie in de virtuele budgetbak ligt.

6.5

• + Nostalgische ervaring
  • + Uitpakken werkt rustgevend
  • + Fijne soundtrack
  • - Prijs-kwantiteitverhouding
  • - Mist diepgang
  • - Weinig replaywaarde

Over Kitty

Kitty houdt van helemaal opgaan in andere werelden. Of het nou een door verhaal gedreven avontuur is als advocaat, een open wereld waar een prinses gered moet worden, of een wereld die nog helemaal gebouwd moet worden. Verder checkt ze als eindredacteur alle teksten op N1-UP, om de wereld voor verdere taalfouten te behoeden.

Lees meer over Kitty

0

24-04-2024