Automachef

• 23 jul 19 om 19:23

• 0

Na een sterk 2018 met onder andere The Escapists 2, Overcooked! 2 en Sheltered heeft Team17 dit jaar opnieuw een aantal spellen in de pijplijn. Eerder dit jaar verscheen My Time at Portia, de vernieuwende simulatie-RPG van Chinese ontwikkelaar Pathea Games. De sidescrolling actiegame Blasphemous en het vervolg op Yooka Laylee moeten later dit jaar nog verschijnen. Vandaag staat in het teken van Automachef, een spel waarin automatisering en efficiëntie centraal staan. Weet Automachef andere kookspelletjes de pan in te hakken? Je leest het hieronder.

Als een geoliede machine
In Automachef maak je diverse gerechten klaar zonder ook maar één ingrediënt aan te raken. In plaats van handmatig alles te bereiden plaats je machines die het harde werk voor je doen. Laat ingrediënten op een lopende band geplaatst worden om ze vervolgens met robotarmen op een grill te leggen of te laten snijden door een keukenmachine. Uiteindelijk voeg je alle ingrediënten samen in een apparaat die het samenstelt en zo heb je met een broodje, gebakken burgervlees en een gesneden plak kaas in mum van tijd een heerlijke cheeseburger gemaakt.

Puzzelen met robotica
De Campaign is het beste te vergelijken met een puzzelspel. Met een vast budget, vooraf bepaalde machines en recepten wordt je de fijne kneepjes van het geautomatiseerd koken uitgelegd door een grappige robot. Deze robot wil de mensheidkookwereld domineren door zo efficiënt mogelijk een restaurant te runnen. In het begin krijg je een simpel recept om mee te oefenen, zoals een kale burger of BLT-sandwiches. Naarmate je meer levels vrijspeelt krijg je toegang tot meer complexe gerechten die meer bereiding en/of ingrediënten vereisen, zoals een Southern Meal waarvan alleen al de pittige hotwings zeven stappen kent om klaar te maken. Alhoewel sommige wel erg op elkaar lijken, brengen de dertig verschillende gerechten genoeg variatie in de recepten om niet gauw te vervelen.

Wanneer je het gevoel hebt dat alles op zijn plaats staat, kun je met een druk op de knop het level starten om te zien of alles op rolletjes gaat verlopen. Wanneer het ergens stokt is het mogelijk om je lay-out te herzien en het meteen opnieuw te proberen, wat veel ruimte biedt om te experimenteren met lopende band-stukjes, splitters, robotarmen en zelfs teleportatie-panelen. Deze vrijheid zorgt er ook voor dat een foutje maken niet direct wordt afgestraft met opnieuw moeten beginnen en stimuleert je om stapje voor stapje uitdagingen aan te gaan. Dit maakt het spel, ondanks de niche gameplay, toch toegankelijk voor mensen die niet veel hebben met automatisering of puzzels die veel ruimtelijk inzicht vereisen.

Efficiënte keukens en upgrades
Elk level gaat gepaard met drie doelen: maak een bepaald aantal gerechten, verbruik niet te veel stroom en gebruik zo min mogelijk ingrediënten. Naast het aantal gerechten moet er minimaal voldaan worden aan één extra doel om het volgende level vrij te spelen. Zoals je kunt lezen draait alles om efficiëntie en het is in elk level een puzzel om de gerechten te bereiden met zo min mogelijk machines. De doelen zijn in elk level hetzelfde, wat helaas niet veel ruimte geeft aan het belonen van creativiteit. Wat afwisseling met doelen zoals “gebruik niet meer dan tien lopende band-stukjes” of “gebruik één snijmachine voor al je snijwerk” zou niet verkeerd zijn geweest. Zo blijft de focus op efficiënt om kunnen gaan met je keuken om tegelijkertijd toch wat meer variatie te brengen aan het geheel.

Naast de campaign-modus is er ook Contracts Mode, een modus die je contracten laat selecteren om deze vervolgens te voltooien. De doelen in de contracten zijn simpeler in opzet (vaak maar één van de drie doelen zoals in de hoofdmodus) en je mag helemaal zelf weten hoe je het aanpakt. Door een contract succesvol te voltooien krijg je geld waarmee je betere machines en extra apparaten koopt. De nieuwe machines en apparaten helpen om andere contract sneller en efficiënter te kunnen afwikkelen. Zo kun je bijna alle machines upgraden naar een variant waar de ingrediënten op de lopende band blijven liggen, zodat ze meteen weer verder kunnen naar het volgende station. Deze modus speelt erg fijn weg omdat je met de upgrades je keuken naar een hoger niveau tilt en je uitdaagt om creatieve oplossingen te vinden.

Beperkte replayability
Tenslotte biedt het spel ook een Test Site, waar je naar hartenlust kunt experimenteren. Met een gigantische keuken, alle mogelijke apparaten en alle recepten tot je beschikking biedt het de mogelijkheid om diverse strategieën uit te proberen, of combinaties van machines te plaatsen om te kijken hoe efficiënt het loopt. In verhouding tot de pc-versie ontbreekt een Scenario Editor en mod-ondersteuning. Het laatstgenoemde komt vaak voor op een console-variant het een spel, maar het gebrek aan het kunnen maken (en delen!) van je eigen missies had een hoop replayability gegeven. De Campaign en Contracts Mode zullen je tientallen uren aan speelplezier kunnen geven, maar de eindeloze replayability van unieke missies gemaakt door de spelers had het spel veel meer levensduur kunnen geven.

Automachef is een heerlijk spel voor liefhebbers van robotica, automatisering en logisch nadenken. De campaign-modus bouwt gestaag de moeilijkheidsgraad op met de diverse puzzel-achtige levels en stoomt je klaar voor het runnen van je eigen restaurant in Contracts Mode. De trial and error-mechaniek stimuleert je te experimenteren en is vergevingsgezind als je ergens wat vergeten bent te plaatsen of een fout hebt gemaakt. De variatie in recepten is groot terwijl elk level dezelfde soort doelen heeft, wat juist een gemiste kans is. Alhoewel het spel tientallen uren aan speelplezier bevat, had er veel meer ingezeten als we net zoals de pc-gebruikers zelf missies konden maken en delen met andere spelers. Automachef is hét spel wat voor Nintendo Switch-bezitters het dichtst in de buurt komt van Factorio en Satisfactory, twee immens populaire pc-spellen waarin automatisering centraal staat. Voor liefhebbers van dit niche-genre is dit spel een echte aanrader. Als je liever zelf eten wilt bereiden, al dan niet met een stel vrienden, past de Overcooked!-serie beter bij je.

7.8

• + Tientallen uren aan robotisering-plezier
  • + Toegangelijk voor nieuwkomers in het genre