Atomicrops – Een pittige mix van Stardew Valley en Binding of Isaac

• 28 mei 20 om 13:00

• Sascha

• 0

Heb jij nou ook wel eens dat je denkt “Boh, ik heb nou echt zin om Stardew Valley te spelen, in een post-apocalyptische wereld, waar ik kan boeren terwijl ik gemuteerde monsters moet neerschieten”? Dan is Atomicrops dé game voor jou. Mits je niet vies bent van een steile leercurve en twin-stick shooters. Deze rogue-lite heeft het allemaal: landbouw, monsters, liefde, dood en verderf.

Post-apocalyptische landbouw

Er is geen diepgaande lore of iets dergelijks gaande in Atomicrops. De game speelt zich af in een wereld die verwoest is door oorlog (of zoiets). Het is geen gemis. Atomicrops is van begin af aan een game waar de gameplay en voortgang centraal staat. Vrijwel alles wat ‘leeft’ is in de één of andere vorm gemuteerd. Zo heb je zuur spugende konijnen, mollen, schorpioenen en op en neer springende vrolijke aardappels. Het doel is simpel: overleef één dag en nacht, en verkoop je opbrengst.

Overdag ben je vooral bezig met een beetje landbouw, veel rondrennen, moorden en verkennen. Zo kun je in de omliggende gebieden kampementen verslaan van gemuteerde moordkonijnen. Als dit lukt word je beloond met zaadjes, mest, of dieren die helpen bij jouw velden. Dieren zijn trouwens onmisbaar. Een koe helpt met het bewateren, een varken spit de grond voor je om, kippen verwijderen onkruid. Een prima oplossing om binnen het thema het multitasken makkelijker te maken. En het ziet er ook nog eens leuk uit.

Een moordlustige eindbaas

Zodra de avond aanbreekt begint de actie. Gemuteerde slakken, konijnen, mollen en een hele reeks aan monsterlijke beesten vallen jouw landbouwgrond aan. Het is aan jou om deze te verdedigen. Hier is ook waar het gelijk een stuk lastiger wordt. Liggen dit soort games je; dan zit hier de leuke uitdaging. Ben je net als ik; dan kan dit nogal moeilijk worden. Als jij hier niet in de verdediging schiet, dan vreten ze uiteraard alles op wat jij geplant hebt en houd je geen cent over. Iedere avond die jij overleeft eindigt met het arriveren van een helikopter die jou terugbrengt naar de thuisbasis. Hier verkoop jij je oogst en koop je nieuwe wapens (die elke dag weer kapotgaan). Ook kun je hier flirten met twee ‘Strangers’ door hun rozen te geven. Doe je dit vaak genoeg krijg je de mogelijkheid om te trouwen. Iedere flirt levert je een beloning op. Zodra je trouwt heb je een partner die jou op unieke wijze kan steunen. Ook hier zit geen verhaal aan vast. Het is iets wat je er gewoon tussen/bij doet om je leven naderhand makkelijker te maken.

De vier seizoenen

Ieder jaar heeft vier seizoenen, met elk drie dagen. De derde avond word je geconfronteerd met een eindbaas. Het verslaan van de eindbaas heeft een feestelijke afsluiting van het seizoen als gevolg. Hier wordt je totale opbrengst opgeteld, en krijg je beloningen op basis van hoe goed je het deed. Ook krijg je hier zogenaamde ‘Cornucopias’. Dit is een speciale valuta die je niet verliest wanneer je doodgaat. Cornucopias kun je gebruiken om blijvende verbeteringen te kopen, die niet verloren gaan als de moordkonijnen hun naam alle eer aandoen. Verder is er niets interactiefs of bijzonders aan de afsluiting. Er speelt een vrolijk muziekje en je kunt extra upgrades kopen met rozen.

Een feest in het dorp

Je hebt dus één ochtend en één avond. Dat drie keer voor ieder seizoen. In die drie ochtenden en avonden moet je dus zorgen dat je:
• genoeg verbouwt om genoeg geld te verdienen om wapenupgrades te kopen
• genoeg rozen plant om te flirten en landbouw-upgrades te kopen
• genoeg verkent voor landbouw-upgrades, zaden en mest
• niet doodgaat door de eindeloze spervuur van het dodelijke dierenrijk

Vooral het balanceren van je landbouw en je verkenning is cruciaal. Dit is waar het hebben van verschillende dieren (die je redt in je verkenningstochten) je leven een stuk makkelijker maakt. Ook is het mogelijk om ‘mega crops’ te maken. Door hetzelfde soort in een 2×2 formatie te zaaien, en van genoeg mest te voorzien, krijg je één enorme oogst (in plaats van vier kleine). Dit is ook mogelijk met bomen. Bomen nemen van zichzelf al 2×2 velden in beslag. Plaats je er vier in een 4×4 opstelling, krijg je één megaboom die meer oogst geeft. Dit soort specifieke plaatsing van de juiste zaden op de juiste plekken vereist echter net wat meer micromanaging en plaatsing van je personage of dradenkruis. Klinkt makkelijk. Maar dat is het dus niet wanneer er 2 konijnen naar je spugen en een derde een bom gooit terwijl een slak aan je aardappelen zit te knabbelen.

Gigantische bomen en oogst
Multitasking en micro-managing in overdrive

Ik heb aardig wat Binding of Isaac gespeeld (met toetsenbord en muis), en ik ben echt niet vies van wat hectische rogue-lite actie. Maar deze game bleek toch (in ieder geval door de twin-stick besturing) te veel voor mij. Je linker stick bestuurt je personage, je rechter stick bestuurt het dradenkruis. ZL hanteert alle boer-gerelateerde acties, en ZR is de trigger voor je wapen. Ik wist altijd al dat shooters met een controller niet aan mij besteed waren. Toch dacht ik dat ik genoeg skills had voor deze game… I did not. Als jij, net als ik, moeite hebt met twin-stick shooters kan deze game nogal een flinke uitdaging voor je vormen.

Net zoals bij Binding of Isaac krijg je eigenlijk vrij weinig hulp of informatie van de game. Los van de beschrijving die even in beeld komt, bij het vinden van een upgrade, is er eigenlijk geen info. Je moet alles maar zelf uitzoeken. Het is dat onze Paul (die de early access gespeeld heeft) mij wat tips kon geven en er een Wiki vol info is, anders was het allemaal nog een stuk lastiger geweest.

Een trouwfeest

Ondanks dat deze game overduidelijk een te pittige uitdaging voor mij was, is het een vermakelijke game. Ik heb in de afgelopen dagen meer ‘RIP’-grafsteentjes gezien dan wat dan ook. Met momenten had ik controller-smijt-neigingen. En toch koos ik er even later weer voor om de game op te starten. Toch hopen op die éne lucky run. De cartoonesk pixel-art werkt goed bij deze game. Felle kleurtjes, simplistisch, en toch leuk vormgegeven omgevingen en monsters geven deze game een vrolijke draai. Even los van het feit dat alles je dood probeert te krijgen. Stel jezelf deze vragen: hou je van landbouw? Kun jij met twin-stick shooters overweg? Zijn rogue-lites écht jouw ding? Hou je van chaos, multitasking en micro-managing? Heb je graag een uitdaging in je games? Als alle (of in ieder geval de meeste) vragen een ‘ja’ als antwoord hebben, dan is deze game precies wat jij zoekt.

7.5

• + Gewoon goede rogue-lite actie en elementen
  • + Leuke combinatie van verschillende genres