Artwork van Atelier Ryza 3, dat uitgesteld is tot maart 2023

Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key

De Atelier-serie van Koei Tecmo en Gust is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Met releases zoals Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout, Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy en de aankondiging van Atelier Marie Remake gaat de Atelier-serie een mooie toekomst tegemoet. Met de release van Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key hopen Koei Tecmo en Gust nog meer mensen kennis te laten maken met de atelier-serie, maar de vraag is of het spel zijn voorgangers overtreft. Ik zal alvast een dingetje verklappen, de Atelier-serie is met de release van Atelier Ryza 3 groter en uitgebreider dan ooit!

In Atelier Ryza 3 verschijnt een groep eilanden genaamd Kark Isles in de buurt van Ryza’s woonplaats. Ryza en haar vrienden zien dit als een bedreiging voor hun thuis en gaan op onderzoek uit. Daar ontdekken ze een ruïne met een enorme poort. Wanneer Ryza naar de poort loopt, hoort ze een onbekende stem in haar hoofd zeggen dat ze op zoek moet naar de code van het universum. In de hoop een manier te vinden om hun woonplaats te redden, gaan Ryza en haar vrienden op een groots avontuur dat draait om een mysterieuze sleutel en de oorsprong van de alchemie.

Nieuwe en oude gezichten

Atelier Ryza 3 heeft een van de grootste aantallen speelbare personages uit de Atelier-serie. Veel oude personages keren in Atelier Ryza 3 terug, waaronder natuurlijk Ryza zelf, Klaudia, Lent, Tao en Bos. Daarnaast zien we ook wat nieuwe gezichten verschijnen waaronder Federica, Dian en Kala die je allemaal gaandeweg in het verhaal ontmoet. Verder zijn personages die alleen supporting personages waren in Atelier Ryza 2 zoals Bos, Empel en Lila nu wel speelbaar. Als je Atelier Ryza en Atelier Ryza 2 niet gespeeld hebt hoef je je geen zorgen te maken dat je de personages niet kent. Het spel weet je in een korte tijd aan de verschillende personages voor te stellen. Ik vond dit zelf erg fijn omdat ik nog nooit eerder een Atelier-spel gespeeld had.

Er zijn erg veel personages om uit te kiezen.

Tijd voor verkenning

Atelier Ryza 3 is een JRPG (Japanese Role Playing Game) die de focus legt op verkenning van 3D-omgevingen en het verzamelen van verschillende voorwerpen en ingrediënten. Hoewel het spel niet volledig een openwereldspel is, zijn de zones die je kan verkennen groter en levendiger dan in de vorige Atelier Ryza spellen. Er is super veel te zien en te ontdekken tijdens het spelen! Een belangrijk ding om te weten is dat het verkennen alleen met Ryza zelf kan. De andere personages zijn speelbaar tijdens gevechten, waar ik later in de review dieper op in ga. Het spel bestaat uit verschillende main- en side quests die je tijdens het spelen voltooit. Naast deze quests, kun je ook toevallige quests tegenkomen. Deze quests kunnen overal verschijnen en geven je een beloning als je een bepaalde taak voltooit. Daarnaast zijn er ook quests die na voltooiing een bepaalde versterking aan een personage geven.

Tijdens het verkennen kom je verschillende Landmarks tegen die op de kaart worden weergegeven. Je kunt naar deze Landmarks teleporteren via de in Atelier Ryza 2 geïntroduceerde fast travel. Ik vond de fast travel tijdens het spelen vaak erg goed van pas komen, omdat het makkelijk is om snel van plaatsen te wisselen. Daarnaast zijn er op veel plekken ziplines beschikbaar om het verkennen net iets vlotter te maken. Deze ziplines moet je wel aan beide kanten activeren. Het gebruik van de ziplines was voor mij wel de leukere manier van verkenning, omdat je de omgeving tijdens het ziplinen mooi kunt zien.

Op de kaart wordt veel nuttige informatie weergeven.

Op de kaart staan ook verschillende waypoints die aanwijzen waar je heen moet om een main- of side quest te voltooien. Dit maakte het voor mij een stuk makkelijker om de weg te vinden tijdens het verkennen.

Naast landmarks kom je tijdens het verkennen ook overal verschillende ingrediënten en andere items tegen die op de grond liggen of in bomen of struiken hangen. Deze kun je op elk gewenst moment oppakken en in Ryza’s mandje stoppen. Ryza’s mandje heeft een limiet voor hoeveel ingrediënten en items het mee kan dragen. Als je mandje vol raakt, moet je het legen in de container bij Ryza’s atelier. Ik heb zelf vaker meegemaakt dat Ryza’s mandje vol raakte, dus het is goed om tijdens het spelen te letten op de hoeveelheid ingrediënten die nog in Ryza’s mandje passen.

Er zijn genoeg voorwerpen en ingrediënten om te verzamelen.

Synthesis is terug

Net als in Atelier Ryza 2 kun je in Atelier Ryza 3 via Synthesis nieuwe voorwerpen maken met je verzamelde items en ingrediënten. Er zijn erg veel verschillende recepten voor Synthesis beschikbaar, die je gaandeweg het verhaal zal ontgrendelen. Synthesis in Atelier Ryza 3 is in zijn kern bijna hetzelfde als in Atelier Ryza 2, maar het spel introduceert wel een paar nieuwe functies die tijdens het synthetiseren gebruikt kunnen worden.

Zo ziet Synthesis eruit.

De eerste nieuwe toevoeging is het gebruik van Core Items tijdens het synthetiseren. Core Items zijn veel voorkomende ingrediënten waar je erg veel voorwerpen mee kunt synthetiseren. De meeste voorwerpen kunnen alleen al met de Core Items gemaakt worden, zelfs als je enkele belangrijke ingrediënten mist. Als je al je Core Items hebt toegevoegd aan een recept, kan je het voorwerp versterken met andere ingrediënten.

De tweede toevoeging is dat sommige van de ingrediënten die je tijdens het verkennen verzamelt, speciale eigenschappen kunnen hebben die Super Traits worden genoemd. Door een ingrediënt met een Super Trait toe te voegen aan een recept krijgt het voorwerp dat je maakt krachtige effecten.

Door veel te synthetiseren ontvang je ook Skill Points. Deze Skill Points kunnen uitgegeven worden bij de Skill Tree. Via de Skill Tree kun je verschillende nieuwe vaardigheden vrijspelen, waaronder een groter mandje voor Ryza’s voorwerpen. Het grotere mandje kwam tijdens het verkennen erg goed van pas!

Via de Skill Tree kan je verschillende vaardigheden vrijspelen.

Gevechten met nog meer actie

Tijdens het verkennen van de uitgestrekte landschappen in Atelier Ryza 3 kom je voortdurend verschillende vijanden tegen. Deze vijanden zijn als rode stipjes aangegeven op je kaart, waardoor je makkelijk kan zien of er vijanden in de buurt zijn. Als je in aanraking komt met een vijand begin je een gevecht. Gelukkig zijn de vijanden niet zo snel, waardoor ze goed te ontwijken waren. Dat kwam goed uit voor mij, want zo kon ik lekker snel door de uitgestrekte landschappen reizen.

Vijandig gespuis is overal in het spel te vinden.

In Atelier Ryza 3 is het gevechtssysteem net als in Atelier Ryza 2 gebaseerd op een Real Time Combat System. Je hoeft dus niet te wachten op je beurt en kunt zo snel handelen als nodig is om een bepaalde actie uit te voeren. Van het eenvoudige zwaaien/vuren van een wapen of het uitspreken van een spreuk.

Om te voorkomen dat krachtige aanvallen te vaak achter elkaar worden gebruikt is er een cooldown. Tijdens de cooldown kan je alleen aanvallen van vijanden blokkeren. De cooldown is zeker belangrijk voor de balans, maar soms had ik het gevoel dat deze te lang duurde.

Probeer tijdens gevechten zoveel mogelijk combo’s te maken.

Het vechten tegen vijanden doe je in een Party die bestaat uit vijf personages. Drie personages staan op de voorste rij en twee personages staan op de achterste rij van het gevecht. De drie personages op de voorste rij zijn de enige personages die vechten, maar je kan op elk gewenst moment een personage van de achterste rij naar de voorste rij wisselen. Tijdens een gevecht kan je maar één personage tegelijk besturen, waardoor je leert gebruik te maken van zijn of haar beste aanvallen. Wel kun je vrij tussen de drie personages op de voorste rij wisselen.

Je kunt personages blijven combineren totdat je een Party vindt die bij jouw speelstijl past.

Elk personage heeft een standaard aanval en een arsenaal aan Skills. Je kunt je standaard aanval tot wel drie keer achter elkaar uitvoeren door de knop A drie keer met goede timing in te drukken. Tijdens het uitvoeren van een standaard aanval kun je ook een Skill gebruiken. Elk personage heeft een aantal Skills die extra veel schade op een vijand kunnen aanrichten of een ander effect aan je personage of vijand kunnen geven.

Naast de standaard aanval en de Skills kan een personage ook voorwerpen gebruiken tijdens een gevecht. Deze kunnen schade aanrichten, je genezen of een extra versterking aan je personage geven. In het begin was het voor mij even wennen om een standaard aanval met verschillende Skills te combineren, maar na een tijdje begon ik al goede combo’s te maken.

Er zijn genoeg Skills om te gebruiken.

Om een Skill uit te voeren of een item te gebruiken heb je een bepaalde hoeveelheid actiepunten nodig. Je actiepunten deel je met alle personages in je Party. Je krijgt actiepunten door standaard aanvallen uit te voeren.

Net als bij Synthesis zijn er ook wat nieuwe toevoegingen aanwezig in het gevechtssysteem. Een van de belangrijkste toevoegingen zijn de Action Orders. Je bondgenoten zullen je tijdens het gevecht Action Orders geven. Een Action Order kan bestaan uit een opdracht om een bepaalde Skill te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld door een bondgenoot gevraagd worden om een Magic- of Physical damage Skill uit te voeren. Als je de gevraagde Skill uitvoert, zal de bondgenoot die er om gevraagd heeft een krachtige aanval op de vijand uitvoeren.

Na een Action Order voert een bondgenoot een krachtige aanval uit.

Na het winnen van een gevecht zal elk personage dat in je Party zit een bepaalde hoeveelheid EXP ontvangen. De hoeveelheid EXP dat een personage krijgt hangt af van de moeilijkheidsgraad en de lengte van een gevecht.

Een sleutelsysteem

Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key introduceert een nieuw gameplay aspect, de sleutels, die nieuwe elementen met betrekking tot verkenning, gevechten en Synthesis zullen ontgrendelen. Terwijl je de wereld verkent, kom je willekeurig gebeurtenissen en opdrachten tegen op verschillende locaties. Door deze opdrachten te volbrengen, krijg je sleutels van verschillende soorten en zeldzaamheden.

Deze sleutels kun je gebruiken in verschillende situaties, zoals tijdens verkenning, Synthesis en gevechten, om voorwerpen vrij te spelen of verborgen krachten te gebruiken. Een sleutel is maar één keer te gebruiken. Het is dus belangrijk om een sleutel op een strategische manier te gebruiken. Ik vond het erg leuk om tijdens het spelen van het spel de verschillende geheimen van de sleutels te ontrafelen. Het sleutelsysteem voegt zeker een meerwaarde toe aan de serie.

Er zijn veel verschillende sleutels om uit te kiezen.

Handige extraatjes

Atelier Ryza 3 zit vol met handige extraatjes en nieuwe features. Om te beginnen is er een foto-modus beschikbaar die gebruikt kan worden door de linker joystick van je controller in te drukken. In deze foto-modus kan je verschillende filters toevoegen totdat de foto voor jou perfect is.

Je kan met de foto modus jouw perfecte plaatje maken.

Er zijn ook wat handige features toegevoegd die te maken hebben met de dialogen in het spel. Zo kan je nu dialogen makkelijk teruglezen of juist doorspoelen om het spel een stuk vlotter te maken. Verder is het fijn dat verschillende aspecten van het spel zoals Synthesis en de gevechten erg goed uit worden gelegd. Het doorspoelen van dialogen kwam voor mij vooral in het begin van het spel goed van pas, omdat er toen wel erg veel cutscenes en dialogen aanwezig waren. Later in het spel werden dit er een stuk minder.

Een andere nieuwe toevoeging in Atelier Ryza 3 is dat je op verschillende plaatsen in het spel nieuwe ateliers kunt bouwen. Je kunt je eigen atelier bouwen in elke regio die je gaat verkennen. In de ateliers kun je je personages genezen en kan je synthetiseren. Daarnaast zullen reizigers en kooplieden je atelier bezoeken om verschillende items aan te bieden.

Je kunt beginnen met de bouw van een nieuw atelier als je een veilige open plek hebt gevonden. Daarna moet je het stuk grond waar je je atelier wilt bouwen voorbereiden en de benodigde materialen verzamelen. Bij het bouwen van je atelier kun je kiezen uit drie verschillende bouwstijlen die elk verschillende effecten hebben: de onderzoeksbasis is nuttig voor verkenning, de boerderij is nuttig voor het verzamelen van items en in het laboratorium kan Ryza Synthesis uitvoeren.

Ik vind dit een erg goede toevoeging, omdat je door de nieuwe ateliers niet telkens naar Ryza’s eigen atelier hoeft af te reizen om nieuwe items te maken.

In deze nieuwe onderzoeksbasis kan gesynthetiseerd worden.

Prachtig om te zien

Met grotere en uitgebreidere levels dan ooit zou je denken dat Atelier Ryza 3 grafisch niet heel indrukwekkend zou moeten zijn, maar dat is niet per se het geval. Atelier Ryza 3 heeft een best simpele, maar ook weer mooie, cell shaded art style. De personages hebben erg veel detail en de landschappen zijn er allemaal erg mooi uit. Veel UI (User Interface) elementen hebben ook een mooie grafische update gehad, waardoor alles er net wat moderner uit ziet. Helaas zien sommige textures zoals wolken er soms wat minder goed uit vanwege het grafische limiet van de Nintendo Switch, maar naar mijn mening vielen deze textures niet heel goed op. Verder bevat het spel mooie muziek die de stemming fantastisch versterkt. Tijdens het verkennen klinkt vaak opzwepende muziek die voor mij erg fijn in het gehoor lag.

De uitgestrekte landschappen zien er erg mooi uit.

Minpunten

Toch bevat Atelier Ryza 3 ook wat minpuntjes. Om te beginnen voelen de platforming en de controls somswat stroef aan. Soms laat het spel je niet naar plekken springen die makkelijk haalbaar zouden moeten zijn en kan je op sommige plekken vast komen te zitten. Ook stop je soms ineens met rennen of wijkt de camera ineens uit naar plekken waar die niet heen moet. Dit soort dingen maakte het spelen van het spelwat minder prettig.

Verder kan het synthetiseren soms wat langdradig aanvoelen, omdat je vaak dezelfde items moet maken. Ik ben zelf erg lang bezig geweest met het maken van genezende items wat op den duur erg saai werd. Daarnaast kan je ook maar één item tegelijk maken, wat onnodig veel tijd opslokt.

Verder wordt er niet goed uitgelegd hoe je genezende items gebruikt. Genezende items kunnen in Atelier Ryza 3 alleen gebruikt worden als Core Items tijdens gevechten. Je moet een genezend item dus voor het gevecht aan een personage geven om er gebruik van te kunnen maken. Ik kwam hier pas vrij laat in het spel achter omdat je het eigenlijk zelf moet uitvogelen.

Atelier Ryza 3 is een van de grootste spellen in de Atelier-serie ooit. Het spel behoudt veel ideeën die geïntroduceerd werden in Atelier Ryza 2 en steekt deze in nieuw jasje. De verkenning is groter en uitgebreider dan ooit, het synthetiseren is met de toevoeging van Core Items nog diepgaander geworden, het gevechtssysteem is uitgebreid en er zijn allerlei handige extraatjes toegevoegd die de kwaliteit van het spel erg verhogen. Ook het sleutelsysteem is een zeer welkome toevoeging aan het spel. Het zorgt voor nog meer diepgang en strategie bij zowel de gevechten als het synthetiseren. Natuurlijk bevat het spel ook wat minpuntjes, maar die vallen minder snel op vanwege de algemene kwaliteit van het spel. Verder ziet het spel er over het algemeen een stuk mooier uit dan zijn voorganger. Voor iedereen die van open wereld- en JRPG-spellen houdt, is Atelier Ryza 3 zeker een aanrader!

8.9

• + Grote en uitgebreide levels
  • + Diepgaand en actievol gevechtssysteem
  • + Veel extra handige features
  • + Simpele, maar mooie art style
  • - Soms wat onhandige/stroeve platforming
  • - Synthetiseren kan langdradig aanvoelen
  • - Weinig uitleg over genezende items

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

0

28-03-2024