Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy

• 30 jan 21 om 12:30

• 0

Hoewel ik meerdere Atelier-spellen heb doorlopen, kan ik niet zeggen dat veel ervan ”must-plays” waren. De verschillende delen verwelkomden de beginnende speler niet open armen. Systemen na systemen werden werden als een muur opgebouwd en lieten je in frustratie achter. Daarom was de originele Atelier Ryza zo’n warme binnenkomer. Het betrof een nieuw startpunt voor de franchise en haalde alle vervelende elementen weg. Het eerste spel was mijn favoriete RPG in 2019, dus ik was maar al te blij met een vervolg. Weet het tweede avontuur het eerste te overtreffen?

Welkom terug, Ryza!

Spelers stappen in de rol van Reisalin Stout, liefkozend Ryza genoemd door haar vrienden. Tijdens de eerste reis leerde Ryza de wereld van alchemie kennen, een bijzondere insteek voor een Atelier-game. Ons hoofdpersonage is veel meer een avonturier die de wereld wil ontdekken en zien wat de omgevingen te bieden hebben. De nieuwe tocht brengt Ryza en haar vrienden naar de enorme stad Ashra-am Baird. De stad wordt omringd door ruïnes, vele schatten en duistere geheimen die de party graag wil ontrafelen. Het merendeel van het avontuur spendeer je in de ruïnes, in de hoop om meer geschiedenis te weten te komen. De reis voelt vrij vlot en komt op dreef na een uur of twee.

Oude en nieuwe gezichten komen samen om alles uit deze veertig uur durende reis te persen. De personages zijn aangenaam en kennen veel diepgang. Ieder heeft bagage om ze de nodige omlijsting te geven, wat ongeveer in alle situaties goed uitpakt. Positief is dat je niet per se het origineel gespeeld hoeft te hebben. Het spel weet, zonder te veel tijd op te eisen, je aan verschillende persoonlijkheden te introduceren. Ook als een Ryza-veteraan was ik hier ook ontzettend blij mee. Het is even geleden dat het originele spel op de markt verscheen, dus dat geheugensteuntje is erg fijn.

Op avontuur

De action-adventure gameplay mag er trouwens ook best wezen. Zoals eerder aangegeven reist de speler door verschillende ruïnes om schatten te zoeken. Ryza en haar team bewegen door 3D-omgevingen waar je kunt gaan en staan waar je maar wilt. Natuurlijk zijn er vaste paden om te bewandelen, maar je wordt uitgenodigd om hier en daar wat rond te kijken. Deze ruïnes kunnen als kerkers worden beschouwd, gezien je er meerdere keren doorheen zult manoeuvreren. Je zult er keer op keer terugkomen om niet alleen schatten te zoeken, maar ook om naar gekleurde lichten te speuren en speciale paden uit te kammen. Je bewandelt niet constant dezelfde paden, maar ontdekt meer terwijl je aan het spelen bent. De speler krijgt dus meer waarde uit een kleiner gedeelte in het spel, wat enorm te prijzen valt. Toch is het jammer dat er geen unieke vijanden in de verscheidene paden zijn gestopt, want dat had het net iets sprankelender gemaakt.

Tussen de kerkers door kunnen de spelers snel terugkeren in de stad, mede dankzij nieuwe fast travel-mogelijkheden. De stad, Ashra-am Baird, zit vol met winkels en NPCs die je avontuur zullen verbeteren. Niet alleen zijn er extra verhalen om diep te duiken, maar ook een groot aantal quests om meer uit het spel te halen. Je wordt gevraagd om bepaalde materialen veilig te stellen, vijanden te verslaan of een andere NPC op te speuren. Hoewel de opdrachten misschien niet super vindingrijk zijn, maken de geschreven Engelse teksten een hoop goed en het smaakt naar meer. Het bezoeken van de winkels is ook een must, gezien je langzaam het atelier kunt uitbreiden tot grootse proporties. Je keert er regelmatig terug, dus dan mag het er ook wel leuk uitzien.

Het gevechtssysteem is ongeveer hetzelfde als die in een modern Final Fantasy-spel. Voor de originele Ryza waren de Atelier-spellen allemaal turn-based, iets wat vooral de klassieke RPG-fan aansprak. Deze reeks duikt diep in een real-time systeem waarbij het gevecht zich constant blijft ontwikkelen. De speler neemt controle over de acties, en zorgt ervoor dat iedereen een aanval perfectioneert. Je begint met wat standaard aanvallen en probeert zodanig de Action Points-meter aan te vullen. AP is nodig om vaardigheden en speciale aanvallen uit te voeren en tellen voor de gehele party. Je kunt niet zomaar punten tegen een probleem gooien en hopen dat het allemaal goed uitpakt. Het kiezen van de aanvallen moet zorgvuldig gebeuren, zodat je het gevecht heelhuids verlaat. Door gevechten op een juiste manier te doorgronden, verhoogt de speler het Tactics Level. Hiermee speel je sterkere aanvallen vrij en deze helpen je door de moeizame momenten.

Tijdens de strijd heb je controle over maar één personage, mede door de move naar een actief gevechtssysteem. Door te focussen op één personage, kun je leren gebruik te maken van hun beste moves en werkelijk ontdekken wat ze te bieden hebben. De andere party members worden bestuurd door de computer, om je zodanig voldoende tijd te geven om alles te doorgronden. Zodra je alles onder de knie hebt, is het leuk om te wisselen tussen personages en de Action Points op een gerichte manier te gebruiken. Er zijn zelfs momenten om combo’s uit te voeren, want personages zullen hier en daar om het gebruik van AP gaan zeuren. Het is misschien veel om in een oogwenk te leren, maar je kunt vrij wisselen met de moeilijkheidsgraad om het zodanig naar jouw niveau aan te passen.

Craften en grinden

Een belangrijk onderdeel in een Atelier game is het craften. Hiervoor is het verzamelen van voorwerpen ontzettend belangrijk en dat is niet anders in Ryza 2. Toch weet Ryza 2 het op een meer pakkende manier te brengen, waardoor je er ook echt zin in krijgt. Ryza kent meer bewegingsmogelijkheden zoals het beklimmen van muren en meer gereedschap zoals een vishengel en een net. Uiteindelijk, door de kracht van alchemie, verkrijg je opties die je flink verder helpen. In een vroeg stadium kun je bijvoorbeeld bommen krijgen. Deze explosieven kunnen tijdens gevechten worden gebruikt, mocht je in de problemen zitten.

Belangrijk om te melden is dat de UI alles heel verfijnd weet neer te zetten. Je kunt alles naar eigen gegeven instellen, of de game het werk laten doen met de auto-crafting functie. Hierbij kun je zelfs aangeven of de kwaliteit van hoog niveau moet zijn. Atelier Ryza 2 legt alles super netjes uit en de speler heeft het zo onder de knie. De in-game guides zijn de meest uitgebreide naslagwerken die ik een game heb gezien, maar de taal is simpel en doeltreffend.

Grafisch hoogstandje

Met vele verschillende omgevingen en een vrij open wereld, zou je verwachten Atelier Ryza 2 niet fantastisch zou lopen op de Nintendo Switch. Gelukkig is dit heel ver verwijderd van de waarheid en kun je genieten op en top pracht op het systeem. Het is duidelijk dat Atelier Ryza 2 geknipt is voor het systeem met mooie kleuren en een gelikte performance. Het spelt draait op een strakke framerate, zowel op de televisie als handheld. De muziek ligt, zoals vanouds, lekker in gehoor en past goed bij de toon van het avontuur.

Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy weet, net als zijn voorganger, hoge ogen te gooien. De ontwikkelaars Gust blijven duidelijk naar feedback luisteren en weten elke keer hun spellen beter te maken. Zowel nieuwkomers als veteranen zullen genieten van alles wat deze nieuwe telg te bieden heeft. De aangename personages, uitgestrekte landschappen en vele quests maken het lust voor het oog. Daarnaast maakt de focus op kerkers het een heel ander avontuur dan zijn meer open voorganger. Toch is het jammer dat vijanden, als het op hun variatie aankomt, hier en daar wat steken laten vallen. Deze kleine smet kan echter de pret niet drukken. Atelier Ryza 2 is leuk voer voor de JRPG-fan.

9

• + Uitstekend verhaal en personages
  • + Plezierige gameplay