Atelier Marie Remake: the Alchemist of Salburg - Een tijd- en zorgeloze RPG

De Atelier-serie van Koei Tecmo en Gust is een al lang bestaande franchise die in de laatste jaren veel populariteit heeft gekregen. Met opvallende releases als Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key lijkt de serie sterker te staan dan ooit tevoren. Niet gek dat de twee bedrijven ervoor hebben gekozen om het eerste Atelier-spel, Atelier Marie: the Alchemist of Salburg, opnieuw uit te brengen. Dit keer met heel wat verbeteringen   zodat een groter publiek van het spel kan genieten. Dit is de eerste keer dat het spel officieel uitgebracht wordt in het Westen, maar bevat deze remaster dezelfde ‘magie’ als het originele spel?

Atelier Marie is de eerste titel in de Salburg-trilogie van de Atelier-serie en speelt zich af in de hoofdstad van het koninkrijk Schigsal. Je gaat als de hoofdpersoon, Marie, een eigen werkplaats (Atelier) openen. In deze werkplaats zal je alchemie gaan beoefenen, terwijl je een studie volgt aan de Salburg Academie. Omdat Marie het zo slecht op de academie doet, loopt ze het risico om er vanaf gestuurd te worden. Daarom heeft ze tijdens een ‘speciaal examen’ vijf jaar de tijd om een voorwerp te maken dat haar lerares tevreden stelt.

Vijf jaar, niks meer en niks minder

De vijf jaar die Marie heeft om een gepast voorwerp te maken en zo haar examen af te ronden, worden erg letterlijk genomen in het spel. Er is ten allen tijde links bovenin het scherm een soort countdown te zien, die aangeeft hoeveel tijd je nog hebt tot het einde van het speciale examen. Alles wat je in het spel doet kost je tijd, waardoor je wordt geforceerd om vooruit te plannen, zodat je niet onnodig tijd verspilt. Ik heb zelf nog nooit eerder een spel gespeeld dat dag voor dag aftelt tot een bepaald evenement, dus het was voor mij een heel nieuwe ervaring die ik erg tof vond om te beleven.

Naarmate de tijd verstrijkt zullen ook de seizoenen elkaar afwisselen en zullen er op bepaalde datums speciale evenementen plaatsvinden. Als je niet goed uitkijkt, zijn deze zo te missen, soms zelfs iets te snel als je het aan mij vraagt. Zo heb ik vaak belangrijke evenementen gemist, omdat ik niet op de datum zat te letten. Ik was wel blij dat een evenement elk jaar op dezelfde datum weer terugkeert, waardoor je een soort tweede kans krijgt.

Synthetiseren kan je leren

Om aan het speciale examen deel te nemen heeft Marie dus een eigen werkplaats (Atelier) gekregen, waar ze door middel van alchemie verschillende voorwerpen kan synthetiseren. Om voorwerpen te maken, heb je verschillende ingrediënten nodig, die te vinden zijn in verschillende verzamelgebieden. Deze gebieden zijn te bereiken vanaf een wereldkaart en zullen naarmate de tijd verstrijkt beschikbaar worden. Het reizen naar een verzamelgebied kost je tijd. De ene keer is dit maar een dag, maar de andere keer zijn het er zeven. Helaas werden sommige dingen zoals het reizen voor mij tegen het einde van het spel wat langdradig, omdat je dan alles al wel een paar keer gezien hebt.

Een traditionele RPG

Omdat Atelier Marie Remake een turn-based RPG is, lopen er in de verzamelgebieden overal verschillende monsters en andere vijanden rond. Marie zelf is echter niet de beste vechter, daarom kan ze mensen die ze ontmoet inhuren voor haar party. Zo kan je vrienden, of geheel onbekende mensen inhuren. Ik vond het erg leuk om te zien hoe je over de tijd een speciale band met bepaalde personages opbouwt en elkaar steeds beter leert kennen. Daarnaast lopen er in Salburg ook genoeg NPC’s rond, waarmee je kunt roddelen om informatie over mensen of gebeurtenissen te verkrijgen. Hierdoor weet het spel zonder dat je het door hebt, je bepaalde kanten op te sturen, wat ik best knap vond. Zo kom je in elke playthrough wel een bepaald aantal gebeurtenissen tegen.

Maar, mensen inhuren kost geld. Geld is dan ook erg belangrijk in dit spel. Het is op verschillende manieren te verdienen, maar je zal tijdens het spelen het meeste geld bij elkaar verzamelen door quests te voltooien. Marie kan quests krijgen van vrienden of ze kaneen quest in de Sky Tavern accepteren, die ze binnen een bepaalde tijd moet voltooien. Verder bevat Atelier Marie eigenlijk wel alle aspecten van een traditionele turn-based RPG, van de verschillende personages die elk een ander soort wapen en special hebben tot het level-systeem van de personages.

Handige extra’s

Atelier Marie Remake bevat ook wat extra’s en quality of life-verbeteringen die het originele spel niet had. Zo kan je kiezen of je het spel in normale- of onbeperkte modus wilt spelen. In normale modus kan je na de vijf jaar die je hebt om het examen af te ronden niet meer verder spelen, maar in onbeperkte modus bestaat deze restrictie niet. Daarnaast maken ook de minigames die werden toegevoegd in de Sega Saturn port van het spel hun terugkeer. Deze komen vaak voor in verband met een belangrijke synthese of een zeldzaam materiaal. Verder is er ook een Art Gallery, een Music Hall, een Theater, een Arcade en Voice menu toegevoegd, die je allemaal na het spelen nog eens kunt bekijken.

In de kern houdt Atelier Marie Remake: the Alchemist of Salbrug je constant vast in een cyclus van quests aanvaarden, ingrediënten verzamelen en voorwerpen sythetiseren.  Het spel weet deze cyclus tot het eind interessant te houden. Dit komt doordat je steeds meer verzamelplaatsen en recepten voor voorwerpen vrijspeelt naarmate je verder komt in het spel. Natuurlijk worden bepaalde aspecten zoals het reizen richting het einde van het spel wat langdradig, maar dat verslechterde mijn speelervaring niet zo heel erg. De game weet je eigenlijk altijd wel bezig te houden, wat ik erg fijn vond. Ik heb vrijwel geen momenten gehad waar ik echt niks te doen had. Daarom zou ik Atelier Marie Remake: the Alchemist of Salburg zeker aanraden als je van een goede, zorgeloze en traditionele RPG houdt.

8

• + Altijd wat te doen
  • + Innovatief vijf jaren concept
  • + Veel verschillende speelmogelijkheden
  • - Belangrijke evenementen vaak makkelijk te missen
  • - Dingen zoals reizen worden richting het einde van het spel langdradig

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Zien: Universal doet Super Nintendo World (Florida) uit de doeken

0