ARMS

• 7 jun 17 om 12:00

• 0

Terwijl ik de zweetdruppels van mijn voorhoofd veeg, hoor ik in de verte de bekende stem van Armadeus door het stadium galmen. Niet veel later, wellicht enkele fracties van secondes, gaat het publiek uit haar dak en voel ik het geluid als een fysieke klap neerdalen. Ik steek één arm hoog in de lucht, juich en vier feest terwijl de vermoeidheid zich laat vervangen door euforie. Eindelijk krijg ik mijn kans, de kans om tegenover de kampioen te staan en heel de wereld te laten zien dat ík de enige echte winnaar ben.

Dit beschrijft het leven van een gemiddeld ARMS-personage, die niets anders in zijn leven wil dan het ARMS-toernooi winnen. In deze gekke wereld zijn bij sommige mensen hun armen omgetoverd naar uitrekbare projectielen en hier is een volledige sport omheen gebouwd. ARMS is een fighting game, maar niet in de traditionele betekenis van het woord. Je vecht in verschillende stages één op één waarbij je uitrekbare armen slechts het begin is, ook je type bokshandschoen speelt een cruciale rol evenals je vechter.

Meet the Fighters

In ARMS heb je de keuze uit tien verschillende personages met ieder unieke eigenschappen; Spring Man, Ribbon Girl, Kid Cobra, Twintelle, Byte & Barq, Mechanica, Ninjara, Master Mummy, Min Min en Helix. De vechters hebben allemaal één onzichtbare “perk” en drie “unieke” handen. Unieke staat hier tussen aanhalingstekens omdat deze later ook beschikbaar komen voor alle personages. Enfin, de unieke perks zijn wel echt persoonsgebonden en zorgen voor flinke variatie in het raster. Zo kan Twintelle tijdelijk de armen van tegenstanders laten vertragen en heeft Spring Man de motivatie om wanneer hij bijna verslagen is, sneller en sterker te worden. De perks zijn ontzettend gevarieerd en dat maakt het spelen een stuk interessanter. De verschillende personages hebben daarbij andere proportie betreffende schade uitdelen, ontwijken, springen en de snelheid waarmee geslagen wordt.

Punch me

De gameplay in ARMS voelt enorm natuurlijk aan. De motion controls zijn zeer gemakkelijk om te begrijpen, maar het is wel even puzzelen om het stabiel onder de knie te krijgen. Bij competitieve spellen wil je niet dat de speler niet precies weet wat hij doet en de motion controls in de Joy-Cons zijn een stuk consequenter dan die in de Wii Remote. Hierdoor is motion control zeer aantrekkelijk als je het eenmaal gemeesterd hebt. Het spel geeft je echter ook de mogelijkheid om het spel te spelen zonder motion control.

Met deze traditionelere controllers is het spel tevens goed te spelen, hoewel deze toch iets minder natuurlijk aanvoelen. Bij de aankondiging van ARMS zou ik zweren bij de Nintendo Switch Pro Controller maar nu ik enkele tientallen uren in het spel heb gestopt, zou ik me geen betere controls kunnen bedenken dan motion control. Het werkt erg intuïtief en is gemakkelijk te leren. Uitermate geschikt voor jezelf, maar ook voor alle vrienden die langskomen en een potje willen spelen.

ARMS werkt in rondes van 99 secondes en je speelt de beste uit drie rondes. Dit maakt het spel lekker vlot en dit is ook te merken aan het vechten zelf. Je deelt snelle klappen uit terwijl je rond springt en inkomende projectielen ontwijkt. ARMS is snel, prettig en bovenal enorm leuk om te spelen.

Be a Champ!

In ARMS is het mogelijk om verschillende speelervaringen op te doen. Je kunt aan het ARMS-kampioenschap deelnemen, waarbij je alleen of met één vriend tegenover tien vechters komt te staan. Je uiteindelijke doel is alles te winnen en dit is absoluut geen gemakkelijke taak. Deze modus heeft zeven vrij pittige moeilijkheidsgraden. De eerste drie moeilijkheidsgraden zijn te halen, maar daarna wordt het toch echt een pittige uitdaging.

Deze campaign is een leuke bezigheid en zorgt er voornamelijk voor dat je veel ARMS-geld verdient. Dit geld kun je vervolgens weer uitgeven om tijd op een soort schietbaan te verdienen. In deze schietbaan is het de bedoeling zoveel mogelijk punten te verdienen en tevens nieuwe handen vrij te spelen. Deze handen waren eerst uniek voor één personage, maar als je ze verdient tijdens een bokspartij op deze schietbaan, dan worden ze langzaamaan beschikbaar voor alle personages. Mocht je handen dubbel vrijspelen, dan worden ze iets sterker.

ARMS geeft je tevens de mogelijkheid om met vier spelers te spelen op één console in de Versus-mode. Hier kun je een free for all spelen, twee tegen twee vechten, basketballen, volleyballen, schietschijven kapot slaan en het opnemen tegen honderd tegenstanders. Vooral het volleyballen was een groots succes dankzij de strategische doch chaotische elementen die de modus bevat.

Brother in Arms

Je kunt ook online een potje spelen. Dit hebben we gelukkig goed kunnen testen en beviel ons ontzettend goed. Je kunt zelfs met twee man op één Nintendo Switch online spelen. Het grootste nadeel van het online spelen is wel dat je in een spelkamer wordt gegooid en dat hier willekeurig gevechten uit voortkomen. Je kunt niet kiezen welke modi je wel of niet wilt spelen, maar moet gewoon meegaan met wat de rest doet. Daarbij kiest het spel soms slechts één persoon om te spelen, terwijl je met twee spelers aanwezig bent. Hierdoor moet de andere kijken. Als dit sporadisch zou gebeuren, zou het weinig uitmaken, maar je speelt online vaker alleen dan in splitscreen. Dat is wel een gemis.

Als laatste is er ook een ranked online-modus. Om deze te kunnen spelen moet je eerst niveau 4 van het ARMS-toernooi winnen. Is dit je na veel bloed, zweet en tranen gelukt? Dan ben je sterk genoeg om de rest van de wereld ranked uit te dagen. Deze modus werkt gelukkig uitstekend en laat je enkel en alleen gevechten houden. Geen andere, minder geoptimaliseerde gamemodus komt voorbij; het zijn telkens één op één gevechten. Iets wat de competitieve scène van ARMS goed doet. Ik verwacht dan ook dat toernooien en seizoenen van ARMS blijven verschijnen de komende jaren.

Grafisch en geluid

ARMS oogt vrij indrukwekkend, zeker wanneer er slechts twee spelers op het veld staan. Ik had tijdens het spelen wel echt het idee dat bij vier spelers het geheel iets minder soepel liep. Niet dat het me direct stoorde, maar toch. Verder kent ARMS een geweldige soundtrack met upbeat-nummers van het speelbare personage Ribbon Girl. Al met al hebben we niets te klagen over deze presentatie.

ARMS gooit je in de ring met niets anders dan je eigen bewegingen om jezelf te redden. Het spel is gemakkelijk op te pakken, weet online interessant te blijven en laat je co-operatief met elkaar spelen: iets waar ikzelf vrij veel waarde aan hecht. Het geheel is vermakelijk en wekt de nodige fun op tijdens het spelen. Het spel weet op heel veel fronten het uitstekend te doen en heeft enkele puntjes die wel echt verbetering of aandacht vereisen. Gelukkig heeft Nintendo ook al laten weten gratis content te bieden na de release en hoewel we dat niet konden meenemen in onze review, is het wel een goed teken voor de toekomst van ARMS. Nintendo heeft met ARMS wederom een nieuwe franchise in het leven gebracht die naar mijn inzien nog wel decennia mee kan gaan.

7.8

• + Ontzettend vermakelijk
  • + Online speelervaring is verslavend