Arcade Paradise - Van zeepsop naar de arcadetop

• 5 sep 22 om 07:00

• Willem

• 1

Wat was jouw eerste baantje? Voor mij was het in de openbare bibliotheek boeken sorteren en terugleggen op de planken. Een simpel klusje voor minimumloon, waarbij ik tijdens de rustige momenten met m’n duimen zat te draaien, want veel vermaak in een bibliotheek was er niet echt voor een zestienjarige. Plezier vinden in je werk is het motto van Arcade Paradise. In deze wasserette-simulator is de wasserette maar de helft van het werk, want het echte verdienmodel is een arcade die je in het geheim opbouwt achter in de zaak. De gameplay-loop is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar als je zoekt naar een game die je een beetje bezighoudt is Arcade Paradise werkelijk ideaal op de Switch.

Je speelt als de zoon van een rijke ondernemer die hem heeft aangespoord om één van zijn oude zaken te leiden: een wasserette genaamd King-Wash. Deze wasserette moet dagelijks schoongemaakt worden en uiteraard ben je verantwoordelijk voor de kleding van de klanten. Met kleine minigames onderhoud je deze zaak. Van het gooien van de afvalzak in de container, tot aan het schrobben van de toiletten en het weghalen van kauwgom. Het is echter al snel dat je ontdekt dat je zus, die vroeger de zaak runde, enkele arcadekasten achterin heeft staan waar nog enkele honderden dollars aan kleingeld in zit. Dit brengt de hoofdpersoon op een idee. De wasserette verandert in een front voor de arcade die achterin zit, waarmee het echte geld verdiend wordt. Dit allemaal in de hoop zijn vader te overtuigen dat hij wel een goede zakenman kan zijn, als hij maar een bedrijf runt wat hij zelf wil.

Wassen, drogen, verdienen

De gameplay van Arcade Paradise is verdeeld in twee helften. Aan de ene kant ben je de wasserette aan het onderhouden. Je rent van hot naar her en houdt timers in de gaten voor wanneer de was klaar is om in de volgende machine te worden gedaan. Je leegt de geldautomaten van de wasserette én de arcade en investeert het geld in nieuwe arcade-machines om meer klanten te trekken. De game werkt veel met timers, dus je doet vaak dezelfde klusjes maar moet regelmatig wachten tot de was echt klaar is. Dit is waar de arcade om de hoek komt zetten. De arcade bouw je zelf op met de machines die je koopt met je verdiende geld.

Arcade klassiekers in een eigen jasje

Er zijn verrassend veel machines om uit te kiezen en elk apparaat heeft een unieke game die je kan spelen terwijl je wacht op de was. Iedere game is duidelijk gebaseerd op al bestaande arcade-spellen zoals Pac-Man, OutRun, Mr. Driller en Panel de Pon, maar heeft een unieke twist. In de Pac-Man variant van Arcade Paradise, Racer Chaser, speel je Pac-Man alsof het Grand Theft Auto is. De krachtsnoepjes veranderen je auto in een tank waarmee je de politieautos omver kan rijden. Als je echter gepakt wordt door de politie kan je nog een stukje wegrennen naar een nieuwe auto en heb je in feite een kans om door te blijven spelen. Deze twists voelen erg verfrissend en maken het ook aanlokkelijk om meer tijd door te brengen in de arcade dan in de wasserette.

Zelfstandig ondernemen

Wat mij vooral opviel is dat de game je niet overmatig straft voor het tijd doorbrengen in de arcade. Hoewel je absoluut een lagere score en minder geld krijgt als je de was te laat levert aan je klanten, heeft dit naast het geld geen impact op een beoordeling van je wasserette. Zeker omdat je na enkele in-game dagen unieke To Do-taken krijgt, die soms ook vereisen om een hele dag geen wasmachine aan te raken. Deze To Do-taken geven je een unieke geldbeloning die alleen gebruikt kan worden om upgrades te kopen zoals betere schoenen of vuilniszakken zodat je het saaie werk sneller gedaan hebt. De arcade onderhouden en optimaliseren is hierbij ook een erg leuk aspect dat je dwingt om na te denken over de opstelling van je machines. Je ontvangt meer geld als je succesvolle machines naast een minder succesvolle machine zet, omdat dit meer spelers trekt naar dat deel van de arcade. Je kan de meeste arcades gewoon verplaatsen in je ruimte en gaandeweg ook je arcadehal steeds meer uitbreiden en decoreren. De progressie die je hierbij maakt, waarbij de wasserette steeds minder tijd in beslag neemt terwijl je arcade groeit, is super bevredigend.

Het blijft werken

Toch moet ik daar wel bij zeggen dat Arcade Paradise soms net iets te veel als werken voelt. Je doet iedere in-game dag simpele klusjes en bent het grootste deel van je tijd aan het wachten op de wasmachines. Ik ben helaas zo’n speler die er niet tegen kan als er lijstjes niet zijn afgewerkt, dus mijn tijd werd aanzienlijk minder in de arcade doorgebracht terwijl ik was in de machines aan het in- en uitladen was. Dat maakt Arcade Paradise een spel dat je perfect in de achtergrond kan spelen terwijl je zelf aan het wachten bent of misschien naar een podcast of stream aan het luisteren of kijken bent. Er zijn meer dan 35 verschillende arcadekasten om vrij te spelen en ze ondersteunen allemaal leaderboards, dus als je een fan van klassieke arcadespellen bent kan je wat dat betreft ook zeker je hart op.

De Nintendo Switch-versie draait stabiel genoeg. De grafische kwaliteit verraste mij enigszins, zelfs in portable mode, met kleine stofdeeltjes die gerenderd worden en ook best wel verrassend mooie reflecties van de neonverlichte arcade. Het is niet de mooiste Switch-game, maar zeker ambitieus voor een wat kleinere titel. Toch zijn hier ook wel een paar minpuntjes. Om te beginnen is er geen manier om halverwege de dag tijdelijk op te slaan. Dat betekent dat je de Switch in de slaapstand moet zetten, of moet besluiten om je dag halverwege af te breken. Hiermee loopt je misschien inkomsten mis en ik vind het een beetje een eigenzinnige keus. Daarnaast ben ik tot mijn spijt ook twee keer tegen een harde crash aangelopen waarbij de game simpelweg bleef hangen. Met de grafische kwaliteit waar ik net over sprak is het misschien niet te verrassend dat de Switch soms moeite heeft om het allemaal bij te houden.

Arcade Paradise was een verrassing voor mij. De groeiende opbouw van wasserette naar arcade is niet alleen een plezier om te zien, maar de manier waarop je daar komt is echt bevredigend. Het gros van de gameplay is misschien net iets te repetitief voor bepaalde spelers en je zal echt lange tijd de was moeten blijven bijhouden. Maar als je houdt van arcadespellen of zoekt naar een simpele game die leuk is voor op de achtergrond dan is Arcade Paradise absoluut aan te raden, misschien met een beetje voorzichtigheid voor de Switch-versie.

7.5

• + Opbouwen van de arcade is leuk
  • + Je keuze in speelstijl wordt nauwelijks bestraft
  • + Verfrissende arcade-spellen waar je echt wel wat tijd in kan steken
  • + Visueel indrukwekkend op de Nintendo Switch
  • - Kan zeker te repetitief zijn voor sommige spelers
  • - Upgraden en groeien duurt soms net te lang
  • - De Switch-versie kan soms haperen

Over Willem

Als redacteur en reviewer voor N1-UP stort Willem zich in het avontuur. Zijn specialisatie zit hem in abstracte indie-games, actie-spellen, thematische verhalen en de singeplayer avonturen. Zodoende heeft hij Hyrule al talloze keren gered van het kwaad en iedere Pokémon die ooit heeft bestaan gevangen. In zijn vrije tijd werkt hij graag aan het maken van video's en ook in-game fotografie is één van zijn grote passies. Voor vragen kan je hem altijd stalken op twitter: www.twitter.com/whilhorst

Gori: Cuddly Carnage krijgt lanceerdatum en nieuwe trailer

0

Nieuws Gori: Cuddly Carnage krijgt lanceerdatum en nieuwe trailer