Aragami: Shadow Edition

• 19 mrt 19 om 10:00

• 0

Aragami is een stealth-actiegame waarin je als schaduwwezen wordt opgeroepen door Yamiko. Zij wordt gevangen gehouden door de Kaiho en het is aan jou om haar te bevrijden van dit leger van Licht. Terwijl je uitleg krijgt over de besturing en gameplay legt ze je missie uit: verzamel alle zes talismans, infiltreer het fort van Kyuryu en bevrijd haar uit de handen van het kwaad. Gezien je uit schaduwen bestaat heb je echter tot zonsopgang de tijd om je missie te voltooien. Aan de slag dus!

Aragami

Het gameplay-element waar Aragami zich mee onderscheidt is het kunnen manipuleren van schaduwen. Met een druk op de R-knop zoef je soepel van schaduw tot schaduw om niet opgemerkt te worden, om vervolgens een wachter die voorbij loopt met het zwaard uit te schakelen. Dit werkt zo soepel als het klinkt en speelt heerlijk weg. Als er geen schaduw te vinden is kun je door op de ZR-knop te drukken plekken in duisternis hullen waarmee je weer verder kunt door het level. Om deze schaduwvaardigheden te gebruiken heb je ‘Shadow Essence’ nodig, wat zich opbouwt door in het donker te staan. Aan de hand van de markeringen op je cape zie je hoeveel je hebt opgeladen en of vaardigheden beschikbaar zijn.

Lekker rondsluipen

Naarmate je vordert in het spel krijg je toegang tot nieuwe elementen en speciale vaardigheden. Deze zijn bijna noodzakelijk om de latere levels uit te kunnen spelen, wat je kunt zien als uitdaging. Stille moordenaars kunnen nog beter rondsluipen door tijdelijk zichzelf onzichtbaar te maken, terwijl agressieve spelers zich tegoed kunnen doen aan valstrikken en projectielen om wachters sneller uit te schakelen. Alle vaardigheden voegen echt wat toe en zijn leuk om te gebruiken. Je begint een level met de mogelijkheid om twee van de zes vaardigheden direct in te zetten, en gaandeweg het level kun je de bollen op je cape opladen door kleine altaren te activeren.

De gevaren in het spel beperken zich niet tot de diverse vijanden in het spel. Alhoewel het nacht is, is er overal licht aanwezig en zal zelfs het maanlicht je blootstellen aan de ogen van de oplettende vijanden. De verschillende levels zijn ingedeeld als een kleine puzzel, waarbij je rekening moet houden met hoe de wachters rondlopen en waar de lampen staan. Gaandeweg worden nieuwe gevaren geïntroduceerd die iedere keer weer een nieuwe laag diepgang over de gameplay leggen. De grootste uitdaging ligt in de juiste route vinden, met de juiste timing vijanden uitschakelen en zonder gezien te worden weer te verdwijnen, gehuld in duisternis. Naast het feit dat je makkelijk te zien bent in het licht zal de meter met Shadow Essence leeglopen, dus als je even niet oplet ben je je exit-strategie zo kwijt. Voorkom dus frustratie door goed in te plannen wat je strategie zult zijn.

Verplichte collectibles

De scrolls waarmee punten verdiend worden om de nieuwe vaardigheden te kopen liggen verspreid in de wereld van Aragami. Deze manier van upgrades is an sich niet verkeerd, maar wie zich alleen focust op het hoofdverhaal kan een hoop mislopen en daardoor het spel erg moeilijk vinden, met weinig variatie in de gameplay. Hierdoor ben je bijna verplicht om toch naar die scrolls te speuren terwijl je dit misschien helemaal niet wilt. Ik had liever de collectibles als een optioneel doel gezien, zodat spelers zelf de keuze kunnen maken om relatief veel tijd te besteden aan het vinden ervan. Gelukkig hoef je er niet heel veel te verzamelen om sterk genoeg te zijn voor de meer uitdagende levels, gezien je de zes offensieve en defensieve vaardigheden niet allemaal tegelijk kunt gebruiken. Toch is het een afleiding van de actie en het verhaal die niet had gehoeven, en kan het de speelervaring heel erg beperken wanneer er maar één of twee vaardigheden beschikbaar zijn.

Extra content en multiplayer

De extra content die verpakt zit in het spel, Fall of Light, is een avontuur dat dient als proloog van het originele spel. Er wordt aangeraden om eerst het spel zelf te spelen, vanwege de invloed op het oorspronkelijke verhaal, en zonder er dieper op in te gaan kan ik zeggen dat ze daar helemaal gelijk in hebben. De extra missies zijn toegespitst op co-op en zijn daardoor vrij pittig om in je eentje te voltooien op hogere moeilijkheidsgraden, maar niet onmogelijk. De nieuwe personages en vaardigheden in combinatie met nieuwe levels steken goed in elkaar en het verhaal geeft een interessante kijk op de ervaring die je vooraf dient te spelen.

Een andere toevoeging is de cross-platform multiplayer, wat betekent dat je naast Switch-gebruikers ook met Steam- en Xbox One-spelers de verschillende hoofdstukken kunt doorlopen. Helaas heb ik de multiplayer zelf niet kunnen ervaren, ondanks dat ik op verschillende dagen naar een co-op partner heb gezocht. Het is ook eigenlijk geen spel wat je met een vreemde wilt spelen vanwege de complexiteit en strategie die je dient toe te passen. Ook is het een groot risico wanneer je een missie moet spelen zonder ontdekt te worden voor een bepaalde medaille; ik ben dan meer geneigd om het met een vriend te proberen om mogelijke frustraties te voorkomen.

Aragami: Shadow Edition is een unieke stealth-actiegame met een flinke moeilijkheidsgraad als je dat wenst. Het rondsluipen en gebruikmaken van de schaduwen verloopt soepel en is op een interessante manier verwerkt in de gameplay. Helaas ben je bijna verplicht om op zoek te gaan naar de scrolls om nieuwe vaardigheden te kopen, wat de speelervaring ernstig kan beperken. Dit terwijl er continu nieuwe uitdagingen geïntroduceerd worden die de levels steeds moeilijker maken. De keerzijde is dat het uiteindelijk juist veel te makkelijk kan worden, maar gelukkig zijn er diverse moeilijkheidsgraden om te doorlopen om dit op te vangen. Met een co-op partner kan het heel leuk zijn, maar hier kun je beter een vriend voor inschakelen: er zijn helaas weinig online spelers te vinden, ondanks dat het spel cross-platform multiplayer ondersteunt. De extra content en unieke gameplay maken het echter meer dan goed.

7.5

• + Uniek stealth-actie
  • + Veel verschillende vaardigheden en content