Another Life Adventure World Neverland - Daily Life in the Elnea Kingdom

Nergens kun je zo’n zorgeloos leventje leiden als in het Elnea Kingdom. Het koninkrijk barst van de bossen, boerderijen en hardwerkende inwoners. Geld verdien je gemakkelijk, dus je hoeft je weinig zorgen te maken over het avondmaal van de dag. Ondertussen ga je de strijd aan met de lokale monsters, verbouw je je eigen landgoed en meng je je in de lokale economie. Je kunt vissen, een vriendin zoeken, of zomaar ronddwalen. The sky is the limit!

Another Life Adventure: World Neverland – Daily Life in the Elnea Kingdom, zoals de titel officieel heet, wist al voorzichtige successen te behalen bij de oorspronkelijke mobiele release in 2015 en 2016. De game gooit een gezond Japans sausje van knulligheid over het bekende MMO-principe heen. Maar dan wel met de uitzondering dat je World Neverland niet online speelt. Toch krijg je dit gevoel wel, want de wereld krioelt van de computergestuurde personages en gooit allerlei gamegenres door elkaar. De game stelt je dan ook geen hoger doel: als speler promoveer je je tot volwaardig burger om in de massa te integreren! Alles bij elkaar moet je aan een kruising tussen bekende Japanse levenssimulaties (zoals Harvest Moon en Rune Factory) en een MMO (zoals Runescape) denken.

Bareigenaresse Wiala en bibliothecaresse Miara introduceren je in de wereld van World Neverland. Je krijgt allerlei queesten van de twee dames, die je moeten inleiden in de gang van zaken. Zo leer je hoe je een vis vangt, hoe je gewassen verbouwt, hoe je vrienden maakt, en nog veel meer. Hoewel je zelf mag weten wat je allemaal uitvoert in de game, helpt het wel om de queesten te volgen. Het geeft je net wat meer houvast. Ondertussen maak je vrienden met de lokale bevolking en kun je zelfs een vriendin krijgen. Vrienden komen af en toe op je af om samen activiteiten te ondernemen, en dit alles geeft de wereld best wel een levendig karakter. Ook zonder virtuele vrienden heb je genoeg te doen in de vrij uitgebreide wereld, al blijven alle activiteiten behoorlijk oppervlakkig.

Zoals ik al eerder zei, gaat alles in World Neverland met een typische Japanse knulligheid. Zo komt de Engelse vertaling af en toe heel raar over, verlopen alle gesprekken telkens op exact dezelfde manier en speel je als een 6-jarige hoofdpersoon. Daarnaast ziet het er grafisch wel erg dubieus uit allemaal. Je treft ondertussen andere inwoners aan tussen de 1 (ja, echt) en 25 jaar oud. Daarnaast weet de gameplay allesbehalve te inspireren en vind ik het merkwaardig dat de oorspronkelijk mobiele game geen touchscreen-besturing ondersteunt. Toch kan ik niet anders dan concluderen dan dat een dergelijke knulligheid ook wel weer wat charme en eigen identiteit aan de game geeft, met name de visuele presentatie.

De veelzijdigheid aan genres van het spel komt vooral naar voren in de combinatie van adventure en RPG. Je kunt namelijk een heus team van strijders samenstellen om een dungeon te trotseren. Het gaat er iets minder spectaculair aan toe dan het klinkt, want je loopt in een rechte lijn naar voren, terwijl je schatkisten, valkuilen en vijanden treft. Dit kleine RPG-element bevindt zich in een spel dat verder vooral om Harvest Moon-achtige gameplay draait: je doet wat quests, hannest wat op je boerderij en scheert wat willekeurige schapen kaal. Als je elke dag een half uurtje speelt, houden de verschillende quests je enigszins bezig. Toch treedt na verloop van tijd het wat ik noem ‘Harvest Moon’-syndroom op. Je hebt dan het idee dat je alles wel gezien hebt, in dit geval voornamelijk omdat je niet samen met andere spelers kunt spelen. Dat lijkt wat raar, want in principe blijft er genoeg te doen in de wereld zonder met anderen samen te spelen, maar zonder hoger doel voelt het gewoon wat nutteloos aan allemaal.

In de op een MMO-lijkende wereld promoveer je je tot volwaardig burger. Je kunt van alles doen in deze wereld, maar je lost uiteindelijk toch vooral queesten op. En ook al gaat het koninkrijk van World Neverland hierdoor al snel vervelen, je kunt er toch een paar avondjes plezierig mee vullen. De gebreken van de titel komen zó duidelijk naar voren in slecht geschreven dialogen, hoekige graphics en niet erg inspirerende gameplay, dat ik bijna zou genieten van de knullige charme. Ach ja, je kunt je wel even vermaken in het Elnea Kingdom, als je maar geen goede game verwacht.

5.2

• + Charmante identiteit
  • + Leidende queesten