Airborne Kingdom - Stijgt er niet bovenuit

  • Review

  • 22 nov 21 om 08:00

  • Kitty

  • 0

Lang, lang geleden bracht het luchtkoninkrijk aan alle grondkoninkrijken kennis, cultuur en traditie. Dat verenigde alle koninkrijken en iedereen leefde in harmonie. Tot het luchtkoninkrijk spoorloos verdween. In de jaren die volgden, scheidden de grondkoninkrijken zich. Op een mooie dag werden de blauwdrukken van het luchtrijk ontdekt in ‘Het wandtapijt’, inclusief een profetie om terug te keren naar boven! Aan jou dus om de profetie te vervullen door het rijk te herbouwen en alle grondkoninkrijken te herenigen.

In Airborne Kingdom reis je langs koninkrijken om allianties te smeden. Onderweg breid je je eigen vliegende rijk uit, door grondstoffen te verzamelen. Zoals de titel wellicht al weggeeft is het echter net wat anders dan je gewend bent: jouw koninkrijk bevindt zich in de lucht! Dat brengt nieuwe mogelijkheden en problemen met zich mee. Je begint met alleen een dorpscentrum, maar al snel zijn er woningen nodig voor je inwoners, en een hangar voor de vliegtuigen. Je stuurt je inwoners erop uit om aan de oppervlakte bomen te kappen, kolen te mijnen en je voedsel- en watervoorraad aan te vullen. Zo nu en dan tref je zelfs een kleine nederzetting waar je misschien wat nieuwe inwoners kunt begroeten. Het tempo en de moeilijkheidsgraad liggen relatief laag, waardoor het best een rustgevende ervaring wordt om zo door het land te zweven en van bovenaf alles te ontdekken.

Al snel kom je er ook achter dat je met zo’n vliegend koninkrijk ook rekening moet houden met heel nieuwe uitdagingen. Zo heb je propellers nodig om vooruit te komen, maar ook om jezelf in de lucht te houden. Beide gebruiken flink wat brandstof. Hoe meer je bouwt, hoe zwaarder je koninkrijk, hoe meer propellers je nodig hebt. Ook moet alles in balans blijven; als je te veel aan één kant bouwt gaat je rijk kantelen en worden je inwoners erg ongelukkig. Tegelijkertijd willen je inwoners meer in het leven dan werken. Daarom vragen ze al snel om speciale gebouwen voor religie en gezondheidszorg. Of wat dacht je van verlichting, zodat ze niet in het donker over straat hoeven? Het is een beetje jammer dat de gebouwen wat moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. Ondanks de mogelijkheid om kleuren en verlichting te veranderen, blijft het grotendeels één pot nat (wat te wijten is aan de grafische prestaties van de Nintendo Switch). Ook je inwoners die over de straten lopen, blijken letterlijk pionnetjes te zijn. De nadruk ligt daarmee vooral op het verzamelen van grondstoffen, en niet op het bouwen van een mooie stad.

Monotoon

Aan jou om te schipperen tussen het inzetten van je inwoners om grondstoffen te verzamelen, versus ze aan het werk zetten in één van de gebouwen in het koninkrijk. Dat laatste gaat overigens vanzelf, dus als je bijvoorbeeld een kerk bouwt, zijn er vanzelf vijf van je inwoners daar aan het werk. Heel ingewikkeld wordt het nooit. Waar ik eerst heel enthousiast uren stak in het verzamelen van alles wat ik tegenkwam, was ik na acht herenigde koninkrijken een beetje teleurgesteld in het gebrek aan diepgang. Jouw koninkrijk wordt zwaarder naarmate je gebouwen plaatst, maar elk gebouw lijkt even zwaar te zijn. Het maakt dus niet echt uit wát je bouwt of sloopt, als het maar niet te veel is. Ook zijn er geen klassen inwoners of subculturen zoals in soortgelijke spellen. Er zijn maar weinig dingen om dringend rekening mee te houden, waardoor de gameplay na een tijdje in herhaling valt. Het grondgebied had ook wel wat diverser mogen zijn. De wereld is verdeeld in drie hoofdgebieden waar wel kleine variaties in te vinden zijn (hier vind je weinig voedsel, daar vind je weinig kolen), maar uiteindelijk lijkt het toch wel allemaal redelijk op elkaar. Voor een spel dat ook grotendeels gericht is op verkenning, is dat zonde.

Een ander probleem is de besturing op de console. Het werkt allemaal prima, tot je nieuwe gebouwen vrijspeelt waardoor je eigenlijk je stad wel zou willen herinrichten. Inwoners willen in de buurt wonen van kerken, maar niet in de buurt van fabrieken. Het slopen van gebouwen en het aanleggen van nieuwe paden is met een controller best een moeizame onderneming die veel geduld vergt. Het nodigt gewoon echt niet uit, waardoor ik met een suboptimaal koninkrijk bleef rondvliegen. Ik kwam er niet mee in grote problemen, maar het is toch wel jammer om in zo’n spel niet alles eruit te halen.

Conclusie

Airborne Kingdom is een rustgevende en vernieuwende insteek op het simulatiegenre. Je koninkrijk in lucht brengt veel nieuwe mogelijkheden en problemen met zich mee. Het is daardoor dan ook wel jammer dat het niet genoeg de diepte in gaat, waardoor het na een tijdje in herhaling valt. Dat de besturing met een controller niet optimaal is, is al jammer, maar de grafische prestaties van de Nintendo Switch doen het spel niet genoeg recht.

6.5

N1-score

  • + Interessante nieuwe insteek in het genre
  • + Rustgevend en toegankelijk
  • - Grafische prestaties ontsieren het koninkrijk
  • - Besturing met controller suboptimaal
  • - Valt na een tijdje in herhaling

Like dit bericht:

Over Kitty

Kitty houdt van helemaal opgaan in andere werelden. Of het nou een door verhaal gedreven avontuur is als advocaat, een open wereld waar een prinses gered moet worden, of een wereld die nog helemaal gebouwd moet worden. Verder checkt ze als eindredacteur alle teksten op N1-UP, om de wereld voor verdere taalfouten te behoeden.

Lees meer over Kitty

Recente artikelen

Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

0

Nieuws Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

28-03-2024

2

Rik

Drizzlepath: Deja Vu is een atmosferische walking simulator

1

Nieuws Drizzlepath: Deja Vu is een atmosferische walking simulator

22-11-2021

0

Erik

Zorya: The Celestial Sisters komt naar de Switch

0

Nieuws Zorya: The Celestial Sisters komt naar de Switch

21-11-2021

1

Rik

Reageer als eerste!