Ageless - niet bepaald een tijdloos avontuur

• 28 jul 20 om 14:00

• 0

Een pure puzzelplatformer verwoven in een eerlijk en herkenbaar verhaal mét een prachtig pixel art-stijltje, klinkt vast niet onbekend voor mensen die Celeste hebben gespeeld. Ageless, het nieuwe platformspel uitgegeven door Team 17, klinkt wel erg bekend in de oren na deze beschrijving. Maar alle eerdergenoemde vakjes afvinkend, brengt Ageless toch nog een hele eigen twist op tafel. In dit spel neem je het verloop van tijd in eigen hand.

Het verhaal van Ageless volgt Kiara, die in een poging tot nut vinden in haar leven rondtrekt door een fantasierijk land. Ze is op zoek naar een zogenaamde Gift die haar zou moeten helpen om meer betekenis te vinden in haar bestaan. Intussen komt ze nog een andere reiziger tegen, Vi, die zijn Gift zoekt om zijn zieke zusje te kunnen redden. Nadat Kiara inderdaad haar Gift heeft gevonden, doet ze haar uiterste best haar nieuwe krachten in te zetten om de mensen om haar heen te helpen.

Het verhaal windt al vanaf het begin geen doekjes om de personages en hun onzekerheden. Hierdoor, en gecombineerd met de luchtige dialogen, is het verhaal van Ageless al vrij snel boeiend om te volgen. Ook de verschillende personages binnen dat verhaal zijn erg sympathiek. Kiara heeft een hart van goud, waardoor het erg tof is met haar mee te gaan in haar avontuur en meer leren over haar Gift.

Puur puzzelplatformen

Kiara’s Gift is best bijzonder: ze kan de loop van de tijd beïnvloeden. Met een pijl en boog in de hand, kun je organismen in een level ouder of jonger maken. Een baby neushoorn kan daardoor ofwel veranderen in een volwassen neushoorn dat alles op zijn weg ramt ofwel in een onschuldig eitje. Zo veranderen platformsecties ook in kleine puzzeltjes die je moet oplossen om verder te kunnen gaan. Deze worden steeds complexer, terwijl je leert over hoe je de verschillende beestjes en hun verschillende levensfases naar jouw hand kunt spelen.

Maar ook blijkt Kiara’s Gift ietsjes complexer te zijn dan gedacht. Naast handig richten met haar pijl en boog, kan Kiara ook ‘Ageless’ worden met een druk op de knop. Dit houdt in dat de tijd in een level eventjes stilstaat, terwijl jij nog vrij kunt bewegen. Daarbij kun je in verschillende richtingen dashen als je dichtbij een beestje bent dat je kunt manipuleren met de tijd. Alles bij elkaar klinkt dit misschien als een ingewikkelde toolkit om de vele puzzelplatformsecties op te lossen, maar Ageless introduceert alle concepten wel op een fijn tempo. Hierdoor voelen puzzels nooit te overweldigend aan, maar zit er altijd wel een zekere uitdaging aan vast.

Tijd slijt

Helaas is de uitdaging van het spel alleen niet altijd een goede. Ik moet zeggen, voor een spel dat voornamelijk bestaat uit platformgameplay, voelt platformen gewoonweg niet goed. Er zijn van die kleine dingetjes die het uiteindelijk zelfs frustrerend maken om platformsectie na platformsectie te overwinnen. Zo vereist het richten met je speciale pijl en boog veel te veel precisie. Of dat je een deel van een groot level niet kan bekijken, waardoor je alsnog afgaat (maar gelukkig erg snel respawned). Zelfs de prachtige muziek gaat op een gegeven moment toch meer klinken als Efteling-wachtrijmuziek, wat niet per se iets positiefs is (sorry Efteling). Het is echt heel jammer, want het spel doet oprecht veel dingen goed. Met wat extra tijd om de gameplay verder te polijsten, geloof ik echt dat het een bijzonder spelletje had kunnen zijn.

Ageless een spel dat heel veel dingen goed doet: van een eerlijk verhaal met leuke personages, tot een veelbelovend arsenaal om vele puzzelplatformsecties te overwinnen. Echter zijn het de kleine dingen aan het spel die het uiteindelijk onderuit halen tot een frustrerend hoopje. Uiteindelijk komt het erop neer dat de gameplay gewoon niet tevredenstellend is en een zekere polijstlaag mist. Dit maakt Ageless vooral een oké spel, met een sterke basis en gemiste potentie. Maar voor wat het probeert te zijn, zijn er andere spellen die het beter doen en met minder frustratie.

6.5

• + Boeiend verhaal
  • + Basis van game zit goed