Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp - Strategische meesterzet

• 1 mei 23 om 10:30

• 6

Het is alweer vijftien jaar geleden dat de laatste Advance Wars een release kreeg voor de Nintendo DS. Ik kan me nog goed herinneren hoe enthousiast ik was over Advance Wars: Dark Conflict en na het uitspelen niet kon wachten op een vervolg. Toen wist ik natuurlijk niet dat het vijftien jaar zou duren eer we een ‘nieuwe’ Advance Wars-titel zouden krijgen in de vorm van een remake van de eerste twee delen. Weet Advance Wars 1+2: Re-boot Camp nieuw leven te blazen in deze serie, of had Nintendo de serie beter nog vijf jaar in de ijskast kunnen laten staan?

Advance Wars is een typisch turn-based strategiespel waarbij de speler de rol van commandant op zich neemt. Je krijgt de leiding over een leger en dient daarmee de veldslag te winnen. Deze legermacht is vaak niet groots, maar door werkplekken, havens of vliegvelden te veroveren, ben je in de gelegenheid nieuwe soldaten, tanks, vliegtuigen en zelfs gehele slagschepen uit de grond te stampen.

Orange Star Nation

Je start Advance Wars als een vers gepromoveerde commandant genaamd Andy die zichzelf op het slagveld wil bewijzen. Je bent commandant van de Orange Nation, een vredelievend land dat door zijn buurland wordt geannexeerd. Het is daarom aan Andy om de Blue Moon weg te jagen uit zijn thuisland. Iedere veldslag kan op twee manieren gewonnen worden: door alle eenheden van de tegenstander te verslaan, of door het hoofdkwartier van de tegenstander over te nemen.

Om de beurt verplaats je eenheden, koop je nieuwe troepen of neem je steden over. Dit laatste doe je door steden te bezetten met infanterie om ze zo te veroveren. Hiermee krijg je strategisch veel voordelen, van het repareren van jouw eenheden, tot het bijvullen van munitie en brandstoffen, tot het verkrijgen van extra geld, waarmee je weer meer eenheden naar het veld kunt sturen. Je kunt ook de steden van de tegenpartij overnemen en zo hun economie een lichte klap verkopen.

Advance Wars excelleert in een geweldige balans te vinden tussen alle eenheden en het belang van een goede economie te onderstrepen. De campagne is daarbij zeer goed ingericht om nieuwe spelers spelenderwijs te onderwijzen. Daarbij heeft iedere commandant, dus ook die van de tegenpartij, zijn eigen passieve en actieve vaardigheden. In de campagne van Advance Wars heb je drie commandanten om uit te kiezen, terwijl je het opneemt tegen zes andere leidinggevenden. Ieder dus met zijn eigen superioriteit.

Advance Wars 2: Black Hole Rising

De campagne van Advance Wars 2: Black Hole Rising heeft enkele verbeteringen ten opzichte van de eerste. Ik zou zeker aanraden de spellen in chronologische volgorde te spelen: als je eenmaal aan het tweede deel gewend bent, is het toch wel een stapje terug om terug te gaan naar het origineel. Zo heeft het vervolg één eenheid meer tot zijn beschikking en is de kracht van de commandanten iets uitgebreid. Zo heb je nu twee vaardigheden om uit te kiezen, een normale commandantsaanval óf een superaanval. De ‘gewone’ aanval kost maar een beetje van de commandantsmeter, terwijl de superaanval de meter volledig leegt. Een kleine wijziging, maar wel eentje die de nodige diepgang met zich meeneemt. Gebruik je direct de aanval, of spaar je nog even door voor die superaanval? Deze commandantsmeter wordt overigens gevuld door steden over te nemen, vijanden te verslaan en zelf troepen te produceren. Advance Wars 2: Black Hole Rising heeft ook nieuwe overwinningsvoorwaardes, nieuwe commandanten en een betere balans toegevoegd.

War Room

Naast de twee campaigns zijn er ook losse missies die je kunt spelen in de War Room. Deze zijn ontzettend gevarieerd en je kunt zelfs kiezen of je met of zonder de Advance Wars 2 features wilt spelen. Deze missies zijn over het algemeen uitdagender dan de campagnemissies, wat perfect is voor degene die eerst de campagne hebben uitgespeeld. Deze missies kunnen ook een stuk langer duren, maar gelukkig kun je ieder moment afsluiten om op een later moment het scenario weer op te pakken bij dezelfde dag waar je gebleven was.

Je kunt in deze War Room tevens commandanten kiezen die in de campagne onbeschikbaar waren en enkel als vijandelijke commandanten werden gebruikt. Dit zorgt voor weer wat extra mogelijkheden qua speelstijl. Ga je voor superieure doch duurdere eenheden met Kanbei, of wil je liever langeafstandswapens gebruiken met het verdere bereik van Grit? Iedere map heeft zo zijn voor- en nadelen waardoor je uitgedaagd wordt te experimenteren.

Multiplayer fun?

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp laat je met vrienden spelen, zowel lokaal als online. Dit werkt in principe prima, hoewel het enigszins jammerlijk is dat je enkel met vrienden kunt spelen. Het zou vele malen leuker zijn als je tegen willekeurige andere spelers zou moeten oorlogvoeren, waarbij een ranked systeem perfect zou zijn om je vaardigheden te testen. Echter, we moeten het doen met enkel de mogelijkheid om tegen Nintendo Switch-vrienden te spelen, wat toch wel vrij teleurstellend is.

Begrijp me niet verkeerd, lokale multiplayer is geweldig en Advance Wars verleent zich hier ook uitermate goed voor. Het is daarbij mogelijk om zelf Versus-maps te creëren, wat een ontzettend leuke bezigheid is. Het is bovendien vrij lastig om een gebalanceerde wereld te bouwen waarbij geen enkele partij een voordeel heeft boven de andere. Deze zelfgemaakte maps kun je ook delen met jouw vrienden, helaas is het hierbij ook niet mogelijk om van niet-vrienden maps te bekijken, downloaden of te spelen.

Presentatie

Over het algemeen draait Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp prima op de Nintendo Switch, maar niet optimaal. Zo zijn er zo nu en dan wat momenten dat het spel moet laden waardoor tekst bijvoorbeeld vertraagd op het beeld verschijnt. Het is een beetje moeilijk te behappen dat de spellen stiekem vloeiender lopen op de GameBoy Advance. Buiten deze kleine ergernissen om, heeft Wayforward een pareltje neergezet met een mooie stijl.

De eerste twee Advance Wars-spellen zijn tot op de dag van vandaag geweldige spellen en de gameplay heeft de tand des tijds zeker goed overleefd. Het biedt zeker tientallen uren aan speelplezier en ik kan het dan ook aan iedereen aanraden die het origineel gemist heeft. Twee geweldige campaigns, tientallen War Room-maps en oneindige multiplayer-fun. Mocht je een grote fan zijn van het origineel, dan is het zeker leuk om weer terug te keren naar deze klassieker, echter heel veel meerwaarde heeft deze reboot niet. Zeker met de grafische prestatie, het gebrek om online tegen willekeurige spelers te spelen en het gebrek aan nieuwe content. Gelukkig zijn de spellen op zichzelf uitmuntend te noemen, waardoor het voor nieuwkomers absoluut een must-play is.

8.5

• + Strategisch nog altijd zeer sterk
  • + Goede presentatie
  • + Veel multiplayer-plezier met vrienden
  • + Enkele quality-of-life verbeteringen
  • + Ontzettend veel content
  • - Geen mogelijkheid om tegen willekeurige tegenstanders te spelen
  • - Niet volledig geoptimaliseerd
  • - Geen nieuwe content

0

25-04-2024

0

Soundtrack Bayonetta 3 vanaf nu digitaal verkrijgbaar

2

Nieuws Soundtrack Bayonetta 3 vanaf nu digitaal verkrijgbaar

01-05-2023

1

Capcom: “Ace Attorney doet het wereldwijd exceptioneel goed”

4

Media Capcom: "Ace Attorney doet het wereldwijd exceptioneel goed"

01-05-2023

4

Discussieer met ons mee! 6

Theun

1 mei 23 om 10:59

#9701‍

616 XP | 115 comments

Hebben ze een jaar extra de tijd gehad om deze game te optimaliseren, maar dan nog is het niet gelukt.

Met alle respect, maar de game ziet er niet uit alsof je een super computer nodig hebt om dit fatsoenlijk te kunnen laten draaien.

Ik vind alle 3 de minpunten best wel extra tegenvallen, puur omdat ze zoveel extra tijd hebben gehad. (En dat ze die dan niet gebruikt hebben is hun eigen schuld.)

1 mei 23 om 11:02

#9702‍

2611 XP | 236 comments

Ergens hoop ik dat Wayforward met een compleet nieuwe Advance Wars bezig is sinds dat de game "klaar" was. Maar ben het wel eens dat de minpunten overbodig zijn, dit had zelfs nog geoptimaliseerd kunnen worden door een klein team.

Swift

1 mei 23 om 13:03

#9704‍

196 XP | 31 comments

Dat online spelen ontbreekt is inderdaad een gemiste kans, maar kan ik nog enigszins begrijpen omdat het percentage afhakers misschien te groot wordt als mensen zien dat ze gaan verliezen.

Maar dat je ook je gemaakte maps niet kan delen met vreemden is echt een grote fout. Ik heb geen vrienden die dit spelen (sowieso heb ik niet veel vrienden met een Switch), dus zelfs maps maken heeft nu totaal geen nut. Ook zou ik het best leuk vinden om kaarten van anderen te kunnen spelen.

1 mei 23 om 13:33

#9706‍

2611 XP | 236 comments

Dat vond ik dus ook zeer jammerlijk. Het leek me een vrij simpele toevoeging, maar helaas. Als je wilt, mag je mij wel toevoegen en dan kan ik jouw maps spelen en vice versa; 4209-5178-3215.

1 mei 23 om 15:31

#9707‍

3176 XP | 469 comments

Ik heb dus nooit Advance Wars echt gespeeld. Ben blij dat dit een goede introductie is voor de franchise. Misschien toch binnenkort eens halen

Zool

3 mei 23 om 12:13

#9725‍

1933 XP | 363 comments

Bah, dit is de betere game en ook nog eens 5.99 vaak in de eShop: https://www.n1up.nl/review/wargroove/

Voor 54.99 moet je een game zoals deze gewoon laten liggen. nog bizar ook dat deze een 8.5 krijgt als het minder performt dan het origineel en geen optimaal gebruikt maakt van de moderne features die online biedt anno 2023. Oude meuk in een lelijker jasje (subjectief I know), met wat problemen voor de hoofdprijs. Ik zie het niet.