A Space For The Unbound - Zeker voor de poes

Toen ik de trailer van A Space For The Unbound zag, was ik meteen verliefd. In deze trailer zag je dat je katten kon aaien in pixel-stijl! Daarbij zeggen ze ook nog eens heel schattig ‘miauw’. Daar kan je toch gewoon geen nee tegen zeggen? In dit pixelachtige tweedimensionale avonturenspel los je veel puzzels op om pagina’s van het verhaal te krijgen. Is dit toch te vaag of is het juist spannend en leuk?

Het verhaal begint vaag. Je ziet eerst een soort cutscene van een fragment van het verhaal over een Star Princess en een kat. Daarna kom je erachter dat het verhaal eigenlijk verteld werd door een meisje genaamd Nirmala die jou de co-writer noemt. Later noemt ze jou bij je naam: Atma. Vervolgens vraagt ze jou om te helpen met het schrijven van het volgende hoofdstuk. Hiervoor moet je op zoek naar het rode magisch boek. Met dit boek heb je de kracht om in iemands gedachten te komen en hulp te bieden met de problemen die zich daarin voordoen. Dit wordt spacediven genoemd. Kort daarna ga je op zoek naar de Magic Wand en wil Nirmala de rivier oversteken. Nirmala is echter eigenwijs en probeert de rivier over te steken zonder jou en belandt in het water. Met de Magic Wand probeer je Nirmala uit het water te trekken, dit iss niet succesvol en de Wand valt in het water. Daarna wordt het boek gebruikt en breken de planken af waarop jij staat. Hierdoor verdrink je. Kort daarna wordt je opeens wakker in een klaslokaal en zit er een meisje voor je genaamd Raya die jou vertelt dat je voor de zoveelste keer in slaap gevallen was. Hoewel het allemaal leek op een rare droom ben je wel in het bezit van de magic red book met daarin het verhaal wat jij en Nirmala bedacht hadden.

Nirmala_Atma_Magic_Wand_storm_pier_water_A_Space_for_the_unbound

De Bucketlist

Samen met Raya, die overigens jouw vriendin blijkt te zijn ga jij, Atma, een bucketlist maken. Op deze lijst wordt van alles neergezet: een super groot feest geven, samen naar de bioscoop, een flesdoppen-collectie maken van twintig doppen, de letters YOMAN vinden die in snoeppapiertjes zitten, het zachtste dier ter wereld aaien, een Black Gateau-taart in één keer opeten, de highscore van Future Fighter verslaan. Dit zijn jouw missies en zij-missies van het spel en ze zijn leuk om te doen. De snoeppapiertjes vinden en de flesdop -collectie van twintig doppen zijn de verzamelobjecten van de game.Elk dopje heeft ook een eigen feitje, wat het extra leuk maakt om ze te verzamelen.

Raya blijkt magische krachten te hebben waardoor zij een aantal dingen van de Bucket list een soort van forceert. Zo tovert ze geld in jouw broekzak en zorgt ze voor korting bij de bioscoop. Daarnaast verandert ze ook de film naar iets met schattige katten en neemt ze jou mee naar cat wonderland. Echter heeft dit negatieve effecten op de echte wereld en ook op haar gezondheid. De wereld wordt aangetast. Zo gedroegen de mensen die bij de bioscoop werkten zich opeens als katten. Natuurlijk heb jij de kracht om in de gedachten van mensen te komen dus is het aan jou om dit te op te lossen. Ondertussen ontrafel je langzaam het geheim van waarom de wereld eigenlijk wordt aangetast.

Cat_wonderland_A_Space_for_the_Unbound_Atma_Raya_magical_powers

Een spannend verhaal

Het verhaal is zoals ik al zei super vaag in het begin maar zodra je in het spel vordert worden dingen duidelijker. Wanneer je de magic red book voor het eerst opent missen er veel pagina’s van het boek. Hierdoor heb je geen informatie over het verhaal. Door puzzels op te lossen en in de wereld te zoeken, verzamel je de pagina’s om het boek weer te vullen en het verhaal weer volledig te maken. Daarnaast krijg je ook door de afbeeldingen in het boek verwijzingen naar de wereld en gedachten van mensen. Hoe meer pagina’s je vult in het boek hoe duidelijker het verhaal. Dat maakt het verhaal super interessant en meeslepend. Je achterhaalt het  duistere maar tragische achtergrondverhaal van Raya. Dit achtergrondverhaal heeft veel impact op haar gedrag en door het stapje voor stapje vrij te spelen snap je ook waarom ze zich bot gedraagt.

A_Space_for_the_unbound_Magic_red_book_Page_2_of_13_Starprincess

Puzzelen!

De Spacedive puzzels zijn zeker boeiend en geen enkele puzzel is hetzelfde. De ene persoon worstelt met het moeten kiezen van wat voor soort chef wij zijn waarbij jij in haar gedachte moet helpen de verkeerde soorten chefs te saboteren. De andere persoon wil gewoon tot rust kunnen komen. Hierbij worden hints gegeven door de persoon zelf hoe je hem kan helpen tot rust te komen. Bijvoorbeeld de gordijnen moeten dicht, een ontspannend muziekje moet aangezet worden, de wekker moet kapot geslagen worden. Jazeker, er zit ook een lichte vorm van geweld in dit spel! Er is zelfs een dojo meester die hulp nodig heeft omdat hij door magie aangetast is en zichzelf is kwijtgeraakt. Hierbij moet je met behulp van een manga boek genaamd ‘karate kid’ de puzzel oplossen en de code kraken. Om sommige puzzels op te lossen moet je een paar stappen terug doen en goed zoeken in de stad naar een object of een hint die je verder helpt. Hoewel in de stad een rustgevend muziekje speelt terwijl je rondloopt, werd het heen en weer lopen soms redelijk irritant.

A_Space_for_the_unbound_Spacedive_puzzel_Courtroom_lulu_ducks_goose

De Future Fighter game is een mini-game. In deze minigame moet je constant vijanden verslaan door met goede timing de juiste de knoppen of joystick te gebruiken. Naarmate je een level omhoog gaat wordt het spel lastiger. Je moet meer knoppen/joystick combinaties doen en het groene balkje wordt steeds kleiner. Deze manier van vechten zit ook in het verhaal. Je moet op momenten mensen in elkaar slaan omdat ze bijvoorbeeld de Arcade lastig vallen of een blokkade vormen. Dit vechten is leuk maar ook best eentonig. De pijltjes intoetsen moet binnen een bepaalde tijd, maar het pijltje op het groene balkje mikken heeft geen tijdslimiet. Dit maakt het in mijn ogen te makkelijk en haalt het gevecht aspect er een beetje uit.

A_Space_for_the_unbound_Fighting_mechanic_dojo_master

Naast Spacedrive puzzels zijn er ook puzzels in de echte wereld. Hierbij moet je bijvoorbeeld een kluis openen waarin een object zit wat je nodig hebt om verder te komen door wiskundige formules te gebruiken. Op verschillende plekken vind je delen van de formule. Door deze op de juiste manier te gebruiken los je het raadsel van de kluis op.  Verder is er een quiz. In deze quiz worden vragen gesteld waarbij ik met een mond vol tanden zat. Hoe vaak werd Brazilië wereldkampioen vóór 1998? Wanneer is de onafhankelijkheidsdag van Indonesië? Welke van de volgende dingen is geen onderdeel van een plant? Ik moest de quiz een aantal keer overdoen voordat ik de goede antwoorden had gevonden. De quiz veranderde ook elke keer als ik hem weer opnieuw deed. De makers maken het je dus niet te makkelijk. Later in het spel krijg je de Magic Wand die je eerder verloren was in je droom in handen. Met deze Magic Wand moet je dimensie poorten zoeken en openen die naar dezelfde plek leiden in een andere dimensie. Zie het als een soort parallelle wereld. Als de wereld er glitchig uitziet weet je dat er een portaal in de buurt te vinden is. Door de Magic Wand vast te houden kan je deze vinden en openen. gebeurtenissen in de ene dimensie hebben effect op de andere. Zo is er een gedeelte waar je een bulldozer moet verplaatsen om een puzzel op te lossen. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je afreizen naar de ander dimensie.

A_Space_for_the_unbound_raya_bag_formula_puzzel

Sfeervol

De muziek brengt door de game heen veel rust met zich mee wat ik zeer passend vind bij het spel. Het is in het algemeen namelijk een rustige stad. Sommige muziekjes zijn meer onheilspellend en mysterieus. Dit gebeurt vooral in de gedachtewerelden waarin er natuurlijk hulp nodig is. Dit past naar mijn mening ook perfect bij de sfeer. Daarnaast is er ook muziek voor de gevechten die zeer spannend klinkt en voor de Arcade wat weer vrolijk klinkt. Ten slotte is er ook sombere muziek waarbij iemand ‘een naaste’ anders verliest (ik wil namen noemen maar dan spoil ik teveel). Hierdoor leef je goed mee in het moment.

A_Space_for_the_unbound_He_is_dead_Sad_music

Zeker voor de poes!

Overal waar je komt zie je katten rondzwerven. De meeste zijn lief en daarom mag jij ze een naam geven. De keuze is wel beperkt uit drie namen, maar dat maakt het niet minder leuk. Daarnaast mag je ook alle katten aaien: jippie! Er is één kat die zich niet zomaar laat aaien. Gelukkig is er een stadsbewoner zo vriendelijk om jou Catnip (kattenkruid) te geven. Na het geven van de Catnip aan deze kat mag je ook hem een naam geven en aaien. Daarnaast zijn er nog andere aaibare dieren. Zo mag je eveneens een hond, een kip en een eend aaien. Om ze te mogen aaien moet je echter wel hun vertrouwen winnen. Ten slotte is er ook een soort reuzenkat met gigantische gouden vleugels. Deze kat is niet voor de poes en brengt elke keer onheil met zich mee. Waarom deze kat dat doet weet je pas aan het einde van het spel.

A_Space_for_the_unbound_choose_cat_name_kies_kattenaam

Het verhaal is zeer vaag in het begin maar meeslepend en goed bedacht. De Spacedive puzzels zijn leuk in elkaar gezet en hebben elk unieke manieren met de oplossingen. Wel is het heen en weer lopen voor informatie of objecten heel vervelend.Ook is het vechten in de game interessant, al is de manier waarop erg eentonig en makkelijk. De muziek is erg pakkend en past goed. Zo zijn de vecht-muziekjes wat sneller en de normale muziek door de game heen rustiger. De pixelart ziet er super leuk uit, vooral in de cutscenes. Het aaien en namen geven van katten is een perfecte toevoeging. Ik heb echt genoten van alle verschillende katten designs, daarnaast is de hond, kip en eend aaien ook geweldig. Ten slotte heb ik nog geen bugs ontdekt en ben ik nergens vast komen te zitten. Ik heb echt genoten tot het einde. Geef me meer spellen met aaibare/ naamloze katten!

8

• + Goed en meeslepend verhaal
  • + Je mag katten aaien en namen geven