a short hike - Zelda x Animal Crossing

• 27 aug 20 om 13:19

• 0

Als Nederlander hou ik van zeiken. Wanneer een uitgever dus weer eens een matig spel mijn kant op slingert, weet ik dat ik in ieder geval nog plezier beleef aan het schrijven van de review. Maar soms, ja heel soms, komt er wel eens een spel voorbij waarbij ik vrijwel niets te klagen heb. Het aandoenlijke avonturenspel A Short Hike is zo’n game. Een geniale mix tussen Zelda en Animal Crossing, die wat mij betreft verplichte kost is voor iedere Nintendo-liefhebber.

In A Short Hike kruip je in de huid van de pinguin Claire. Claire verwacht een belangrijk telefoontje. Er is alleen één probleem: haar mobiele telefoon heeft geen ontvangst in het afgelegen hutje van haar tante, aan de voet van de berg Hawk’s Peak. Tja, dan zit er dus maar één ding op: een bergtop beklimmen en hopen dat je daar wél ontvangst hebt. Alles om connected te zijn: dan maar de wildernis in!

a short hike vissen

Studielening
Hoe je op de top van de berg komt en wanneer is volledig aan jou, want A Short Hike biedt een kleine, maar heerlijk relaxte open wereld om te verkennen. Je kunt met personages praten, raadsels oplossen, varen in een motorboot en voorwerpen vinden om verder te komen. Zo vond ik een pikhouweel bij een kerkhof waarmee ik elders een versperring weg kon halen. Of je kunt gewoon gaan vissen en je vis verkopen, zodat je een student kan helpen met het afbetalen van zijn studielening. Niets is te gek, maar alles is relaxed.

Het verkennen van de omgeving rondom Hawk’s Peak en het helpen van personages leveren je vaak gouden veertjes op. Hoe meer je hebt van deze veertjes, des te langer je kan klimmen. Sta je eenmaal op de top van een toren of rotswand, dan kun je gemakkelijke grote afstanden afleggen door naar beneden te zweven met je vleugels. En dat ziet er niet alleen gaaf uit, maar het voelt en bestuurt ook minstens zo goed als de paraglider in Breath of the Wild.

Hardop lachen
Zo zijn er meer upgrades te vinden die het beklimmen van de berg een stukje aangenamer maken. Ontdekken en socializen op de berg loont dus altijd, maar los daarvan wil je de dialoogjes an sich ook niet missen, want ze zijn ontzettend scherp en leuk geschreven. De spelwereld zit vol met verrassend volwassen personages die open zijn over hun problemen, zonder in de slachtofferrol te duiken. Maar ze schuwen ook snijdend sarcasme niet en Claire zelf is ook niet op haar mondje gevallen. Ik heb meerdere keren hardop moeten lachen.

A Short Hike is typisch zo’n spel waarbij je de controller maar lastig neerlegt. Nog even dat nieuwe paadje aflopen, nog even die quest voor dat personage doen en hee, wat is er eigenlijk bij die vuurtoren te doen daar in de verte? Voor je het weet ben je uren verder en heb je je geen moment verveeld. Dat A Short Hike, zoals de titel al prijs geeft, na een avondje goed doorspelen ‘voorbij’ kan zijn, doet daar niets aan af. Voor nog geen 8 euro haal je één van de warmste en leukste virtuele werelden in huis die je in tijden hebt beleefd.

In een tot nu toe vrij teleurstellend 2020 is A Short Hike een zeldzaam mooi spel waaraan werkelijk alles klopt. De Zelda-achtige verkenningsmechanieken worden op meesterlijke wijze gecombineerd met de relaxte sfeer en de grappige personages van Animal Crossing. Het beklimmen van de berg mag dan niet lang duren, je staat wel gegarandeerd met een glimlach op de top.

9

• + Overal iets te vinden of te doen
  • + Charmante presentatie en uitmuntend schrijfwerk