Yaga

  • Preview

  • 25 aug 19 om 14:04

  • Dreon

  • 0

Yaga is een oud volksverhaal waarin jij zelf je rol kunt bepalen. Best een toffe manier van Roemeense ontwikkelaar Breadcrumbs Interactive om ‘RPG’ te verwoorden, niet? Mijn interesse was in ieder geval direct gewekt. Tijdens de Gamescom heb ik ‘m even aan de tand mogen voelen!

 

Qua opzet en spelstructuur doet Yaga mij denken aan een soort vreemde mix tussen Diablo en Enter the Gungeon. Jij speelt als Ivan, die vanuit een topdown-perspectief door willekeurig gegenereerde bosrijke gebieden struint, praat en vecht. Aan elk van je armen draag je een ander wapen, waardoor je allemaal gekke combinaties kunt maken met het wapengerei dat je vindt. Dit speelde direct al erg verslavend. Er ontstaat al snel een soort van ‘alles kan gebeuren’-concept, maar dan met een duidelijk gekaderd einddoel. In de demo moesten we (Dreon was ook gezellig mee) bijvoorbeeld de mysterieuze heks Baby Yaga zien te vinden, maar de weg hiernaartoe zal voor iedere speler anders zijn.

De makers gaan heerlijk om met deze procedurele gegeneerde creativiteit. Er zijn tal van gekke personages en scenario’s ontworpen, allen vol persoonlijkheid. Het leuke is echter dat jij zelf kunt bepalen wat je doet met hetgeen wat je tegenkomt. Zo stuitten wij uit het niets ineens op een gigantische kip. Wat te doen? Als je ‘m laat leven, verwent ‘ie je misschien met toffe voorwerpen. Maar een mals stukje kip zegt hoofdpersonage Ivan ook geen nee tegen… Besluit je ‘m aan te vallen, ontvouwt zich een heus baasgevecht midden in het level.

Bad luck

Je hebt verschillende manieren om op andere personages te reageren. Ben je een welwillende goedzak, ietwat stug, vind je dat overal een beloning tegenover moet staan óf vertrouw je helemaal niemand op je pad? Jij hebt telkens vier keuzemogelijkheden. Hoe jij op situaties antwoordt, bepaalt ook langzamerhand de persoonlijkheid én zelfs de vaardigheden van Ivan. Respondeer jij vaak met bruut geweld? Dan krijg jij technieken die je aanvalskracht ten goede komen. De ontwikkelaars beloven zelfs verschillende eindes op basis van jouw acties gedurende de game.

Pas echter op dat je je wél een beetje aan je karakter houdt, want het kan anders zomaar voorkomen dat je anders getroffen wordt door bad luck! Wanneer dit metertje vol is, verlies je bijvoorbeeld een deel van je voorwerpen. Hoewel dit systeem me niet helemaal duidelijk werd, komt het volgens mij hierop neer: jij roept ongeluk op je af als jij steeds je sterkste aanval op vijanden afvuurt óf ineens heel anders gaat reageren dan bij je karakter past. Ben je eerst een welwillende goedzak, dan moet je niet ineens iedereen de nek omdraaien. Een ambitieus concept, maar in de demo leek het erop dat eigenlijk alles wat we deden voor bad luck zorgde. Ik ben benieuwd hoe dat in de uiteindelijke game gaat uitpakken.

Voorlopige conclusie

Houd Yaga zeker in de gaten! Dat is eigenlijk mijn voornaamste conclusie na de demo op de Gamescom. Hoewel ik een beetje moeite had de term ‘RPG’ te vinden (het spel schreeuwt haast dungeon crawler), speelt het meteen lekker luchtig weg. Personages zitten nu al vol charme en ook de gebieden lijken door hun willekeurigheid vol variatie te zitten. Dat niet alleen: het spel wordt ook nog eens anders op basis van hoe jij op al deze gekke scenario’s en personages reageert. Of de titel hierdoor niet een beetje te overambitieus wordt? Dat zien we in de herfst van dit jaar!

Like dit bericht:

Recente artikelen

Sophia the Traveler – Het had zo mooi kunnen zijn…

0

Review Sophia the Traveler - Het had zo mooi kunnen zijn...

26-04-2024

2

Karlijn

Fire Emblem: Three Houses

0

Review Fire Emblem: Three Houses

25-08-2019

2

Icelos

Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020

0

Preview Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020

25-08-2019

0

Ness

Reageer als eerste!